Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk av isolering. Släckt eller osläckt kalk i ny kutterspånsisolering?  (läst 11794 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #20 skrivet: 10 nov-16 kl 18:19 »
Ja, det är säkert annat än formaldehyd som avges oxå, och betydligt längre tid än i början. Flera av möblerna var 20-30 år gamla och även de luktade otäckt och kemiskt även om de nyare naturligtvis luktade mer.

Precis. Det stank muspiss i inspektionsluckorna i början, vilket ju förklarades nu när vi fick veta detta. Beteckningen "eko" betyder ju dessvärre inte nödvändigtvis att saker är mer hälsovänliga.. Ofta innehåller de mer flyktiga ämnen för att det lättare skall brytas ner i naturen och då flyger det ju runt massa ohälsosamma ämnen i luften som vi och djuren ska andas. Det är så korkat att man inte kan använda naturliga bra saker istället för att hålla på och mixtra.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #21 skrivet: 10 nov-16 kl 18:26 »
Jag minns inte hur det är kemiskt sett med spånskivor eller vilka ämnen de kan tänkas avge över tid.

men vet en del plaster kan läcka när de har några år på nacken, andra mer eller mindre konstant.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #22 skrivet: 10 nov-16 kl 19:05 »
Vet inte heller innehållet och det är nog inte lätt att göra exakt heller för företag kan ju blanda i typ vad som helst. Finns ju ingen större kontroll på nåt. Men inte är de hälsosamma i alla fall. Finns fresten en del att läsa på författarinnans hemsida också: kemikaliedetektiven.se Kanske inte jättemycket om just det här förstås. Men hon skriver en del om det i boken.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
Ok, jag har då iaf alltid trott att spånskivor är ett "helt säkert" materialval, då det består utav trä. Iaf bättre än gips, varpå jag valde spånskivor över gipsskivor.

De kommer iaf att åka upp på väggen, men alltid kul att lära sig något nytt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Spånskivor brukar avge mest formaldehyd när de är nya. Och det verkar variera en hel del mellan olika märken.  När jag arbetade i radio- och tv-branschen i slutet av 80-talet fanns det några fall där kunder mådde illa av lukten från nya tv-apparater av märket Salora (alltså finsktillverkade). Det gällde bara modeller med spånskivelåda, det var aldrig några problem med Salora i plastlåda eller med andra märken. Problemen blev naturligtvis större när tv:n var igång och blev varm, men gick över efter några veckor.  En kund vet jag hade tv:n igång dygnet runt ute på en igenglasad balkong och rullade bara in den i vardagsrummet på kvällarna, den apparaten blev fri från "lukt" ganska fort.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Ja, träet är ju inte farligt Kengus. Problemet är ju att träet är ihopfogat med massa lim med ohälsosamma ämnen i. Det farliga med sånt här är ju att det avges ämnen även när man inte känner lukten av dem. Många ämnen är ju doftfria eller i så låg dos att man inte känner det, men det kan fortfarande vara hälsovådligt när man utsätts för det över tid. Det kanske kan vara olika även med gipsskivor, men gips är ett rent naturmaterial bestående av kalciumsulfat. Och papp brukar inte vara särskilt farligt. Vad är det du trodde skulle vara sämre med gips? Hade aldrig någonsin täckt väggarna med spån.. Gips har vi däremot på övervåningen.

Alltså, det är helt sjukt att det kan vara tillåtet att använda ett ämne i isolering som omvandlas ammoniak... Det är ju jättegiftigt. Skillnaden är enorm nu när jag flyttade ner och sov här nere inatt. Här kan jag ju andas. Inga tårfyllda irriterade ögon. Inget ont i luftvägarna, nästäppan börjar släppa lite. Läste på om amminiak och det är cancerframkallande dessutom. Ger symtom som illamående och yrsel och problem i luftvägarna, precis som jag upplevt.. Jag har alltså legat och andats in ammoniak i nästan tre år tid. Inte konstigt jag är sjuk. Bara ren tur att vi inte fått iordning och flyttat upp vår lille pojk dit också. Barn är ju ännu känsligare än vuxna. Någon som vet vart man vändet sig för att anmäla sånt här? Kemikalieinspektionen?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Är något sådant skit i min arbetslägenhet också, men har inte en susning om vad det kan tänkas vara, men jag blir ibland riktigt dålig av att vistas där bara någon vecka.
Det är troligen inte ammoniak eller formaldehyd i det fallet.
(Har nog ändå fått min dos av ammoniak (har nog andats in koncentrat mer än en gång...), asbest, zinkångar, mm så antingen kolar man i morgon, eller så är man för evigt konserverad så att inget biter på en...  ;D Men all kiselkarbid man andats in på jobbet genom åren oroar mig litet ibland, men å andra sidan är jag bara tacksam om jag slipper långvården när jag tänker på det, räcker gott att leva så länge jag kan re mig själv, sedan räcker det för min del.  :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Ammoniak förekommer ju i så många mer eller mindre naturliga sammanhang (lagrade ostar, nedbrytning av urin, komposter, allehanda biologiska processer) att det knappast finns någon anledning att oroa sig över små mängder ammoniak som skapas som "teknisk" biprodukt.

I varje fall luktar ju ammoniak så starkt och karaktäristiskt att det är lätt att identifiera den långt innan det blir så stora mängder att de kan vara skadliga på något sätt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Exakt. Jag lever ännu i allafall...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Jo, men att vistas i det år ut o år in kan ju knappast va bra ens i lägre doser. Uppenbarligen inte för känsliga i alla fall.

Men nu började tankarna snurra runt terpener... Sprutar vi in kutterspån kanske jag reagerar på det...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
Jo, men att vistas i det år ut o år in kan ju knappast va bra ens i lägre doser. Uppenbarligen inte för känsliga i alla fall.

Men nu började tankarna snurra runt terpener... Sprutar vi in kutterspån kanske jag reagerar på det...

Äsch, strunta i isoleringen och köp mer ved istället. Det är nog mest hälsosamt.  ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Sågspån, men det har ganska dålig verkningsgrad, släpper igenom mycket varmluft tyvärr jämfört med moderna material, men det fungerar.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
Hur skulle sågspån vara bättre än kutterspån ur emissionssynpunkt?

Har du tittat på lin eller hampa?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
Jag har ett gammalt garage, som jag har förlängt med en verkstad. Båda utrymmen har samma temperatur.  20 Grader. Garaget är isolerat med 30 cm blandat kutter- och sågspån. Nybygget har jag lagt 20 cm Gullfiber på och sen 20 cm lösull. 40 cm sammanlagt.  Den första vintern smälte snön av nybygget och blev liggande på det gamla garaget. Först, när jag lät fylla hela vinden ovanför gullfibern med ekofiber räckte isoleringen till att bli lika bra som det gamla 30 cm lagret med kutter och sågspån på garaget. Vad jag har för åsikt om "moderna" isoleringsmaterial borde framgå av ovanstående.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag såg inte att ni skrivit kutterspån, borde väl vara ganska likvärdigt? Möjligen borde kutterspån binda mer luft, vilket kan vara en fördel.

Hos mig verkar det vara sågspån och mineral ull, skum kombination, men min teori är att man lagt tillbaka sågspånet på tiden huset hade tegeltak för att det skulle suga upp vatten från eventuella takläckage då sågspån inte binder fukt mot trästommen, utan självt absorberar det så att risken för röta minskar något.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Nu har slamsugaren och min man lyckats få ut all isolering. Det tog mer än två hela arbetsdagar och bara för han var snäll drar han av lite på priset. Bara att få ut skiten blev nästan 20.000 kr. Både min man och slamsugaren fick besvär i luftvägarna och fick en tydlig känsla av att det var nåt ohälsosamt i luften. Dock ingen påtaglig lukt.

Ja, vi har tittat på lin o hampa. Lin verkar vara svårt o få tag i i lösull. O hampa också just nu för den delen, för den är nästan helt slutsåld för året. Båda har dessutom såpass högt pris att pengarna inte räcker. Hampaströ har vi däremot just köpt ett par säckar av för o fundera på o d lutar nog åt att d blir d. Några tankar om det?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag vet inte så mycket om de moderna varianterna, men förr använde man ju lindrev att nåta mellan timmerstockarna med vid fönster och annat.
Lin skall ju i sig vara en naturprodukt (det gamla var restprodukter efter att man rensat råvaran till lingarn, innehöll linbastfiber och rester av växtkärnan (blånor)), det brinner dock relativt bra (dock inte explosivt) så antar att de nya är flammskyddade om det är större mattor och liknande (drev är dock som regel onödigt att behandla med preparat tycker jag då det håller bra ändå så länge det är torrt).

Bäst att kolla upp det tycker jag, annars skall det nog fungera men har kanske litet lägre isoleringsvärde än mineralull sett till tjockleken på materialet då det borde ha något högre volymdensitet.

Hampafiber vet jag inte så mycket om, men det skall väl i stort ssett motsvara linfiber men är grövre och har kanske något sämre värden, men jag vet ej hur mycket det egentligen skiljer.

Vad jag minns fritt ur skallen så skall dessa båda fibertyper inte flamma upp utan sakta glöda om de tar eld, men jag vet inte riktigt hur försäkringsboláget ser på saken om den måste vara kemiskt behandlad eller om den klassas likt sågspån och liknande och får vara obehandlad.
Borde i allafall inte brinna värre än kutterspån tror jag, snarare mindre i så fall.

Sågspån brinner inte på samma vis som kutterspån men är väldigt läskigt då det kan ligga och pyra mycket länge utan att det syns riktigt och sedan antända trä runtom så att det tar fart igen när man tror att elden är släckt. (Har själv sett det hända när ett grannhus brann för några år sedan, men det var ändå totalförstört av branden)

Så, jag vet inte med mattorna...

Men, som sagt, drev skall inte vara något problem att ha obehandlat.

Tjärdrev skall man dock inte använda inomhus då man kan få huvudvärk av terpentinångorna från tjäran om det är i ett slutet rum dör man vistas mycket.
Men det går bra på utomhus eller dr det är hög luftväxling..

Tjärdrev är dock mest till båtskrov, man använder det sällan i hus.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Tack för dina tankar  :). Skivor av lin och hampa är behandlade. Ofta med soda har jag sett. Fibern som hampabonden vi besökte i förrgår har är inte behandlad. Men nu är det strö som är aktuellt i vårt fall. Det är som småflis typ, den hackade stammen.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag minns inte exakt den kemiska formeln för hur soda beter sig, men vad jag minns fritt ur skallen så skall det inte avge alltför mycket otrevligheter så länge man inte äter det eller får i sig större mängder på annat vis.

Hampa Flis vet jag inte så mycket om, men möss och råttor lär förmodligen älska det framåt vintern...  ;)

Borde väl likna linblånor något, tycker man...

Bäst är nog att höra med försäkringsbolagen vad de anser om saken, om man kan ha det obehandlat eller om det behöver impregneras med hänseende på brandsäkerhet.
Jag vet inte vad som gäller här... Men detta torde vara litet mer eldfängt än linmattor och kutterspån misstänker jag om det är helt obehandlat.
Så, det är nog bäst att kolla upp det.

Kanske kan man använda brandskyddsduk (för byggnads ändamål) eller liknande och dela upp i fack eller kuddar, men jag vet ej vad dukarna innehåller...
Men vet det finns idag för tex underlag till halmtak och liknande, har för mig det är ett Danskt företag som gör dem, minns inte vilka dock... Påminner litet om fiberduk.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Soda antar jag i detta fall menas Målarsoda, dvs Natriumkarbonat, Na2CO3

Det skall mig veterligen vara ofarligt i mindre mängder och är även godkänd som livsmedels tillsats i mindre mängd.

Men jag VET inte, så bäst att kolla upp det litet mer hur det ser ut över tid.

Det innehåller hursomhaver inte någonting som avger ammoniak eller liknande.

Det stinker något ohyggligt om man värmer det, men det skall inte vara farligt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1253 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser