Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var går norrgräns där lönn växer vilt  (läst 3410 gånger)

mär64klin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Var går norrgräns där lönn växer vilt
« skrivet: 17 okt-16 kl 17:46 »
I Jämtland mest o flesta vid Storsjön o Östra Jämtland växer Lönn massor.. Men när jag tittar på en trädbok att det står gränsen för lönn från Värmland till Ångmanland som växer vilt men inte i Jämtland?! Det växer en massa lönnungar o det finns stora o gamla lönnar runt Storsjön..

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Var går norrgräns där lönn växer vilt
« Svar #1 skrivet: 17 okt-16 kl 18:53 »
Ja, men är de verkligen vilda om moderplantan är planterad? Dessutom kan man inte säga vart nordgränsen är förrän ett träd har växt > 100 år! Även om ett träd klarar sig i flera decennier, så kan den ju dö om det regelbundet (kanske ca vart 50:e år) en extra kall vinter

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Var går norrgräns där lönn växer vilt
« Svar #2 skrivet: 17 okt-16 kl 19:20 »
I Hälsingland tyckte jag det stod en lönn i nästan varenda trädgård, men jag såg i princip aldrig någon vild

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Var går norrgräns där lönn växer vilt
« Svar #3 skrivet: 17 okt-16 kl 20:27 »
Just Jämtland är ju litet speciellt in mot Ö-sundstrakten och det så det har nog med klimatstråket som går in där att göra tror jag.
Men Lönn skall klara ganska tufft klimat.

Hos oss så finns den inte vilt men förekommer förvildad ibland av frön från planterade träd, så tydligen kan den frö föröka sig ganska långt norrut.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mär64klin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Var går norrgräns där lönn växer vilt
« Svar #4 skrivet: 17 okt-16 kl 21:12 »
Hela vid Storsjön finns överallt lönn o det är ofta frö från moderplantan som växer runt om moderplantan. Jag kunde hitta lönnungar så långt mot i västra Jämtland som i Mörsil ca 7 mil från Östersund. Hos mina föräldrar har dom gamla lönnar och runt om gården finns en massa lönnungar som har kommit från moderplantan som spred med fröar..

 

Autonom

  • Gäst
SV: Var går norrgräns där lönn växer vilt
« Svar #5 skrivet: 28 jun-17 kl 23:10 »
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/acera/acer/acerplan.jpg

Lite nordligare idag pga högre temperaturer senaste århundradet. Spridda förekomster ännu längre norrut från planterade träd, ej att betrakta som vilda än.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Var går norrgräns där lönn växer vilt
« Svar #6 skrivet: 29 jun-17 kl 06:17 »
Lönnen klarar väldigt kalla vintrar, åtminstone -40, men då krävs en tillräckligt lång och varm sommar. Så om man planterar den i lä och i lätt sluttande söderläge klarar den sig en bra bit norr om sitt naturliga utbredningsområde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser