Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodling som företag, när?  (läst 4358 gånger)

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
Biodling som företag, när?
« skrivet: 09 okt-16 kl 23:29 »
God kväll gott folk!

Sitter och funderar lite på hur jag skall lägga upp biodlingen inför nästa år och redan finns väl stora planer men sedan vad som blir verklighet är ju en annan femma. Syftet med min biodling är att den skall ge mig vinst i form av ökad pollinering av bär, frukt och grönsaker samt självklart honung (icke att förglömma lugnet av att sitta i en stol framför flustret en eftermiddag). Jag har en tanke om att överskottet av honung skall säljas och även samhällen, avläggare och liknande längre fram men det känns för närvarande avlägset då jag behöver den eventuella utökningen själv.

Inför nästa år planerar jag ett antal större inköp i form av en större slunga istället för den handvevade, renovering av ett mindre uthus för att få en permanent plats att slunga honungen på samt förvara en del av dom prylar en biodlare behöver. Jag funderar därför på om det är lämpligt att redan innan alla dessa inköp görs registrera min biodling som ett företag i form av enskild firma för att direkt ta kostnader för inköp i "företaget" så att säga, antar dock en kan spara kvitton och liknande på inköp och ta in sådant i en firma senare men det kanske rent praktiskt underlättar att göra det direkt från start?

Vad säger ni andra som sysslar med biodling? Kör ni det som firma eller är det mest bara en syssla vid sidan av? Jag har förstått att man kan driva det som hobbyverksamhet upp till en viss omsättning innan skatteverket kräver att en registrerar firma men samtidigt så är tanken redan från början att mina bin skall gå med vinst (nu är det ju dock högst tveksamt om det lär hända första åren iom en del utgifter) vilket jag då antar dom vill man registrerar från start?

Mvh,

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-16 kl 16:09 »
Jag har läst ditt inlägg ganska noga och jag tycker nog att det lutar åt att hobby är bäst. Men det är mycket att säga om det här. T ex så är en avgörande sak vilket syfte man själv har, är det vinstsyfte så är saken klar, då ska det vara rörelse. Men det kompliceras ibland av att skattemyndigheten kan ha en avvikande åsikt. Lite beroende på var man bor och vilken handläggare man har turen att råka ut för...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-16 kl 19:15 »
Mitt svar är ett rungande JAAA till att starta eget företag!

Använder du dig av hobbybeskattning istället så får du ju betala alla inköp ur egen ficka inklusive momsen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-16 kl 22:13 »
så är tanken redan från början att mina bin skall gå med vinst
Ja, eftersom du säger så här så är det firma det ska vara.

Men riktigt så enkelt som Thomas säger
Citera
Mitt svar är ett rungande JAAA till att starta eget företag! Använder du dig av hobbybeskattning istället så får du ju betala alla inköp ur egen ficka inklusive momsen.
tycker jag inte det är.

Man får dra av kostnader och moms på inköp, men det finns ju en intäktsida (honung, bisamhällen) också. Visserligen säger reglerna att man ska skatta lika mycket oavsett om det är hobby eller verksamhet, så om det är hobby så ska man spara underskott och alltid skatta när det blir överskott, från första kronan. Men i praktiken så kan man ha en mindre hobbyverksamhet utan att föra bok över varje krona. Och det säger sig självt egentligen, det kan ju knappast vara en avkopplande hobby om man ska ha ett kontor också. Jag har själv haft firma länge tidigare och tycker det är skönt att numera kunna göra mindre inköp och slänga kvittot direkt. Så om man tänker sig att inte ha mer än ett mindre antal kupor, t ex pga platsbrist, tidsbrist eller annat så kan det vara vettigt att behålla det som en liten hobbyverksamhet. Och även om man vill ha firma och går med underskott så är det inte säkert att skattemyndigheten accepterar det, utan sätter det som hobby.

En annan faktor är att om man kan kvitta underskottet under uppbyggnadsfasen mot vinst i firma eller när den är nystartad mot vanlig inkomst av tjänst, är det så så talar det för att det ska bli firma.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-16 kl 18:38 »
Visserligen säger reglerna att man ska skatta lika mycket oavsett om det är hobby eller verksamhet, så om det är hobby så ska man spara underskott och alltid skatta när det blir överskott, från första kronan.

????? Hobbybeskattning innebär väl ett högre skattetryck än vid en enskild firma??

Har man som avsikt att rörelsen ska gå med vinst så MÅSTE man driva det i företagsform...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #6 skrivet: 11 okt-16 kl 19:47 »
????? Hobbybeskattning innebär väl ett högre skattetryck än vid en enskild firma??
Själv kan jag inte se att det ät någon skillnad. Överskottet ska alltid tas upp till beskattning till samma skattesats som vid rörelse, när det är underskott sparas det och kvittas mot senare överskott.
Citera
Har man som avsikt att rörelsen ska gå med vinst så MÅSTE man driva det i företagsform...
Ja, så är det. Och precis som du säger säkert också det klokaste särskilt om man vill expandera.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #7 skrivet: 11 okt-16 kl 20:48 »
Du får logga in på skv och läsa på. Betydligt lägre skattetryck på Ef än vid hobbybeskattning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas Claesson

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #8 skrivet: 11 okt-16 kl 21:59 »
Det går utmärkt att bedriva biodling som hobby verksamhet och samtidigt vara moms registrerad, efter en ansökan och några telefonsamtal så gick det igenom.  En fördel att driva som hobbybolag är att du kan hantera upp till 1000kg honung utan att registrera dig som livsmedels producent, som egen företagare så måste du registrera dig från första kilot (om inte jag fattat helt fel).
Skattereglerna är väldigt lika som enskild firma, med vissa skillnader. Finns bra info hos skatteverket.
Kör som hobbybolag tycker jag, jag kommer att göra det så länge jag kan.  Har man ett heltids jobb så bör det gå bra under lång tid.

//Thomas

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #9 skrivet: 12 okt-16 kl 18:40 »
En fördel att driva som hobbybolag är att du kan hantera upp till 1000kg honung utan att registrera dig som livsmedels producent, som egen företagare så måste du registrera dig från första kilot (om inte jag fattat helt fel).
//Thomas

Du har missförstått reglerna. Livsmedelsproducent är du inte så länge du uppfyller reglerna för Primärproducent. De allra flesta biodlare är Primärproducenter, och då råder registreringsskyldighet om du överstiger 1 000kg per år.

Skulle du mot förmodan vara Livsmedelsproducent - ja då stämmer det att det är 1 kg och inte 1 000...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas Claesson

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #10 skrivet: 12 okt-16 kl 20:04 »
Du har missförstått reglerna. Livsmedelsproducent är du inte så länge du uppfyller reglerna för Primärproducent. De allra flesta biodlare är Primärproducenter, och då råder registreringsskyldighet om du överstiger 1 000kg per år.

Skulle du mot förmodan vara Livsmedelsproducent - ja då stämmer det att det är 1 kg och inte 1 000...
Eftersom jag inte är i närheten av 1000kg per år så har jag inte satt mig in i reglerna, men antagligen har du rätt.

Ursprungsfrågan var vilken företagsform man ska ha och jag  tycker kör som Hobby verksamhet och man kan moms registrera sig om man vill. Med en omsättning över 30.000kr är du skyldig att moms registrera dig.

//Thomas

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #11 skrivet: 12 okt-16 kl 21:42 »
Med en omsättning över 30.000kr är du skyldig att moms registrera dig.

//Thomas


Hej


Senaste info jag har: 50.000 kr dvs säga ca en skörd på ca 500 kg om du vill sälja på burk, eller ca ett ton om du vill sälja hinkvis.
Efertsom du verkar nybörjare, så är vägen ditt lååångt.
Men det är vän en petitess.


Frågan var: "biodling som företag, när?" och då är mitt svar (om du vill "leva" av det): från början!



Thomas Claesson

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #12 skrivet: 13 okt-16 kl 20:50 »

Hej


Senaste info jag har: 50.000 kr dvs säga ca en skörd på ca 500 kg om du vill sälja på burk, eller ca ett ton om du vill sälja hinkvis.
Efertsom du verkar nybörjare, så är vägen ditt lååångt.
Men det är vän en petitess.


Frågan var: "biodling som företag, när?" och då är mitt svar (om du vill "leva" av det): från början!
På en äldre version jag har av blankett SKV 344 från skatteverket står det 30.000kr för att man ska moms registrera sig.  På den senaste versionen som finns nu står inget om gräns för moms alls när jag kollade idag. Kan vara så att dom höjt gränsen nu.

//Thomas

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #13 skrivet: 21 okt-16 kl 00:39 »
Många intressanta aspekter att insupa så att säga.

Dagsläget är att jag vintrar in 10st samhällen i år sen hur många jag har på våren vet vi först om några månader. Tanken är dock att expandera i lagom takt om det nu finns något sådant, kommer väl fokusera mer på att utöka antalet samhällen istället för maximerad skörd av honung även om det är en trevlig biprodukt. :)

Min tanke är dock att sälja min honung själv på burk och inte kränga den på hink eller bulk till andra utan sköta försäljningen själv på något lämpligt sätt såsom marknader, honugslåda ute vid vägen, genom vänner och bekanta. Känns så tråkigt och anonymt att bara tappa det på en hink och skicka iväg till högstbjudande.

Jag får helt enkelt fundera vidare och se hur jag gör, fördelen är ju att man inte behöver bestämma sig på stört. :)

Mvh,

Magdalena63

  • Inlägg: 16
    • Öland
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #14 skrivet: 05 feb-17 kl 20:09 »
Hela den här tråden lutar åt smartaste sättet att bedriva svart handel. Be real och regga firma....

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Biodling som företag, när?
« Svar #15 skrivet: 05 feb-17 kl 20:18 »
Hela den här tråden lutar åt smartaste sättet att bedriva svart handel.
Mitt svar är ett rungande JAAA till att starta eget företag!

 ???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser