Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passande pump till TIG vattenkylare?  (läst 2414 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Passande pump till TIG vattenkylare?
« skrivet: 06 okt-16 kl 19:57 »
Fick en gratis adapter till min kemppi svets som gör jag kan koppla in en vattenkyld brännare. Det är lockande att satsa på en sån då jag redan finner mig begränsad av min 130A brännare. Men vad för sorts pump skulle passa? Jag har fått höra att akvariepumpar duger inte, för lågt tryck. Det ska vara 40-50psi eller runt 3 bars tryck.  Några förslag varifrån man kunde få tag i något liknande, kanske kan slaktas ur nån maskin eller köpas under ett visst namn?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-16 kl 20:09 »
Hur stort flöde rör det sig om? Ska vattnet cirkulera eller ska det bara kyla en gång och sedan gå till avlopp?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-16 kl 20:23 »
Ungefär 2 liter i minuten och vattnet ska cirkulera. Det finns lösningar där man bara kopplar in kommunalt vatten direkt och låter det rinna ut, så använder man vattentrycket från kommun. Men jag har inte vatten i garaget.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-16 kl 20:37 »
Det är ju ganska litet flöde och högt tryck för att vara en vattentillämpning.  Bränslepumpen från en bil med insprutning hade varit perfekt om det inte vore för att den nog inte tål vatten i längden.
Undrar om en strålkastarspolarpump från en bil med högtrycksspolning för strålkastarna skulle kunna duga. Eller cirkulationspumpen från en diskmaskin, men då får man många gånger större flöde än nödvändigt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-16 kl 20:43 »
Jo jag läste på något forum om en som hade byggt en från en bränslepump från biltema, det var 2011, undrar om det funkar idag... Funderar på något sånthär, så billigt så man undrar om det kommer att gå sönder direkt
http://www.ebay.co.uk/itm/12V-DC-100PSI-4L-MIN-HIGH-PRESSURE-DIAPHRAGM-WATER-PUMP-FOR-RV-CARAVAN-BOAT-UK-/200939597202?hash=item2ec8eeed92:g:SngAAOSwU~FWEfz-

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-16 kl 20:53 »
Biltema har en motsvarande pump för 599:-.

Så det kan väl vara värt att chansa på den billiga om inte frakten kostar massor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-16 kl 20:54 »
Frakten var 1.50 pund så det är den typiska kinesposten, tar jääättelänge, men det kommer fram till sist.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-16 kl 21:49 »
Hmm, jag har några såna där membranpumpar liggande, vet dock ej om de är i användbart skick. De har använts för tappvatten till handfatet på toan på långfärdsbussar. Troligen är motorn för 24 V likström. Jag avvarar dem gärna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #8 skrivet: 07 okt-16 kl 05:16 »
Ja gärna, det vore uppskattat!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #9 skrivet: 07 okt-16 kl 08:50 »
Jula har en liten som borde fungera, kostar 150kr och går bra. Jag hade en sådan lång tid i båten.   http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #10 skrivet: 07 okt-16 kl 08:58 »
Tyvärr så är Jula förslag inte använbara för mig då vi inte har Jula i Finland.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #11 skrivet: 07 okt-16 kl 09:53 »
Ja gärna, det vore uppskattat!

Då ska jag försöka leta fram dem. Vet precis var de låg innan garagestädningen i våras...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #12 skrivet: 07 okt-16 kl 09:57 »
Ok, otur. Och jag tittade på vad posten skulle ha för att leverera till dig, 185/250kr 1/2kg. Hade för mig att Jula var ett postorderföretag för då hade det ju gått att beställa direkt, men hittade inget på deras hemsida. Men det jag hittar inte bra på deras sida...

Tror i och för sig att en vindrutespolarpump räcker till för att pumpa runt kylvattnet till ett vattenkylt handtag om du inte går upp i enorma amperetal.

Torbjörns membranpump är bättre. Memranet kan vara slut, men det är lätt att byta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #13 skrivet: 07 okt-16 kl 10:16 »
Jag har läst på engelska forum att dom inte rekommenderar vindrutetorksmotorer för att dom inte är gjorda för kontinuerlig drift och brinner upp. Om jag får en kylare fixad så blir det en mindre tig brännare av storlekssystemet WP9, dom är ratade upp till 250A.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #14 skrivet: 07 okt-16 kl 10:47 »
Ja, vindrutetorksmotorer är inte bra i längden men för att testa systemet så borde de fungera. Tar man en ur en skrotad bil så gör det ju inget om den lägger av efter nåt år.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #15 skrivet: 07 okt-16 kl 16:24 »
På min klingkap finns en likadan bränslepump som sitter i bilar. Den pumpar kylvattnet till klingan. Har funkat i 20 år. Pumpen kan Du skruva loss gratis från en gammal bilmotor.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #16 skrivet: 07 okt-16 kl 17:32 »
Men där är det olika mellan modeller. De bränslepumpar som matar förgasarmotorer ger inte mycket tryck i alla fall.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #17 skrivet: 07 okt-16 kl 20:04 »
Och i bränslepumpar för insprutning brukar bränslet passera genom elmotorn, så den mår inte särskilt bra av att pumpa vatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #18 skrivet: 10 okt-16 kl 21:53 »
Jag har letat fram två membranpumpar nu. Får återkomma med bild och närmare uppgifter om dem. Elmotorerna är, som jag trodde, för 24 V DC.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Passande pump till TIG vattenkylare?
« Svar #19 skrivet: 11 okt-16 kl 05:51 »
OK låter bra, jag har en 700mA transformator för 24vdc, undrar om den räcker. Kom från en pump till en gaskamin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare (1 dolda)
Mathias., Anders Flix, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser