Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?  (läst 8177 gånger)

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-17 kl 07:58 »
Kladdiga och skitiga saker med olja inblandat sprutar jag på lite Tändvatska från DollarStore. (Fånigt namn men de är billigast på tändvätskan nu sedan Överskottsbolaget floppade ur helt)
Torkar rent gör jag med reklamen (tidningspapper). Rost tar jag bort (inaktiverar) med Hessa Kalkbort som innehåller fosforsyra.
Händerna smörjs sedan in med solrosolja så slipper man böka med handskar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #21 skrivet: 25 sep-17 kl 09:16 »
Smörjer du med solrosolja före eller efter att du hanterar kladdiga föremål?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #22 skrivet: 07 maj-23 kl 13:07 »
Det har fortfarande inte hänt något mer efter över ett halvår.

Nu har flaskan stått i nästan 6 år till, och en del svart sot har sjunkit ner i vattnet nu.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kladdiga, geggiga, skitiga saker, hur gör ni?
« Svar #23 skrivet: 08 maj-23 kl 07:58 »
Tycker inte att bensin eller diesel funkar något bra för rengöring längre så lägger det som är skitigt i en plåtlåda och kör på med hetvattentvätten. Sedan plocka upp sakerna och torka av med papper och ställa upp så de får torka upp riktigt till nästa användning. Har ett plåtskåp för oljedunkar mm. Har mindre plastlådor dit jag ställer mått och trattar på hyllorna i skåpet.
Fettsprutorna hänger på en verktygstavla nära portarna och torkas av både under och efter de används med papper. Papper behövs ändå för att rengöra nipplar där det ska smörjas.

Håller jag på med skitjobb där jag vet att det kan läcka olja/fett lägger jag ut kartonger på verkstadsgolvet, hamnar något på golvet så är man snabb kan man suga upp det mesta med sågspån, och sedan ev tvätta med ett lämpligt lösningsmedel och suga upp även det med spån. Spånet eldas sedan upp i vedpannan i verkstan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 9 användare (1 dolda)
Mikael Jalonen, beekeepern, xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser