Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga in hönsmamma  (läst 1120 gånger)

Chesseball

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
Fånga in hönsmamma
« skrivet: 14 sep-16 kl 08:59 »
De här blir mitt första inlägg men har använt mig av forumet länge och läst många trådar så vet att det finns många kunniga här.  Förhoppningsvis har ni kanske några bra tips till mig idag också  :)

Vi har höns som oftast får gå fritt på dagarna dock har vi en höna som varit borta ett tag.
 Här om dagen kommer hon dock tillbaka med fem små kycklingar hönan har nu anslutit sig till gruppen igen och de verkar funka bra. 
Men när det är dags att stänga luckan till hönshuset på kvällen är dom inte längre kvar.
Hönan med kycklingarna sover alltså ute och det har hon ju gjort hela ruvningstiden också. 

Problemet som nu är att vi ska vara bortresta en vecka och hönsen kommer inte kunna vara frigående.  Vi hade gärna fångat in hönan och kycklingarna så vi vet att dom finns kvar när vi kommer tillbaka.

Fråga ett vore då hur gör man bäst för att fånga dem?
Och vore det bäst att sedan sätta in dem med de andra hönsen eller skulle de klara sig bättre med våra två små kalkoner som nu är ca fem veckor gamla?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fånga in hönsmamma
« Svar #1 skrivet: 14 sep-16 kl 10:06 »
Har du hönsgård?
Stäng in dom alla där när dom är där.    Och sedan får dom helt enkelt gå där till ni är tillbaka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chesseball

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Fånga in hönsmamma
« Svar #2 skrivet: 14 sep-16 kl 11:48 »
Vi har en hönsgård men hönan med kycklingarna tror jag inte går in dit.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fånga in hönsmamma
« Svar #3 skrivet: 14 sep-16 kl 13:18 »
Då gäller det att vara listig.

Servera extra god mat i hönsgården när du ser henne ute.
Försök att spana efter vet hon tar vägen på kvällen.
Jag har märkt att höns lätt blir bländade och när jag letar rymmare om kvällarna så använder jag en blinkande lampa. Då är det som regel lätt att fånga dom.

Sätt upp nät och skivor till en fålla och valla in dom och fånga dom på det sättet.

Det handlar bara om att överlista dom. Ta in aspekten att höns är flyktdjur och lägger en hel del på att planera sina flyktvägar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Fånga in hönsmamma
« Svar #4 skrivet: 14 sep-16 kl 13:42 »
Kycklingarna kan ni väl fånga, fånga dem så kommer ni få fatt i hönan också.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Fånga in hönsmamma
« Svar #5 skrivet: 14 sep-16 kl 22:58 »
Lägg snabbt en hink över kycklingarna. Hönan kommer garanterat anfalla er. Då fångar ni henne.
//Luff

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Fånga in hönsmamma
« Svar #6 skrivet: 14 sep-16 kl 23:07 »
Lägg ut hönans favoritmat(mina fördrar majs och pasta) i hönsgården så ska du se att hon nog hoppar in! Om hon är såpass tam att hon äter ur handen blir det inte lika svårt att fånga henne, då gäller det bara att vara snabb! Lycka till!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser