Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyndat på återvinningen  (läst 5712 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #20 skrivet: 13 sep-16 kl 12:44 »
Jo, delvis håller jag med eftersom man inte vet varför grejen har hamnat där, men för att skydda handeln som det oftast verka röra sig om så tycker jag den regeln är fel när det gäller grejer som kastas av privatpersoner.

Inte så kul om det dumpstras när ICA kastar 6 ton salmonellasmittat köttfärs ;D


Lagstiftningen kan ändras om tillräckligt många människor tycker den är fel :) Om ingen tar från ÅVC eller reagerar på det dumma att kasta bra saker så blir det ingen ändring.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #21 skrivet: 13 sep-16 kl 12:56 »
Instämmer...

Felaktiga varor från industrier tex kan ju ge deras produkter dåligt rykte om defekta grejer kommer ut i stor skala på efterhandsmarknaden tex.
(Vet det var något fall där ett stort parti proffsövervakningskameror med tillverknings fel såldes vidare från en skrotcentral av privatpersoner, det blev givetvis en stor skandal så jag förstår det...)
Produkter med tillverkningsfel och liknande skall givetvis förstöras omgående om det inte redan gjorts från fabrik.

Men när det gäller saker privatpersoner slängt är det ju bara löjligt tycker jag om det nu inte är så att det tex missbrukas så att personliga saker (dvs saker av privat karaktär) kommer ut till försäljning och liknande.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #22 skrivet: 13 sep-16 kl 19:53 »
Jag älskar oxå återbruk, det är en sund och smart livssyn.
Men man måste förhålla sig till den gällande lagstiftningen, har man som i ditt exempel en återbruksstation så ger man folk möjlighet att välja att ställa fungerande saker där. 
Jag anser personligen att det man slänger i containern skall vara ur cirkulation,

Du säger mot dig själv.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #23 skrivet: 13 sep-16 kl 19:56 »
Inte så kul om det dumpstras när ICA kastar 6 ton salmonellasmittat köttfärs ;D
Bör ju komposteras eller rötgasjäsas.

Citera
Lagstiftningen kan ändras om tillräckligt många människor tycker den är fel :) Om ingen tar från ÅVC eller reagerar på det dumma att kasta bra saker så blir det ingen ändring.
Ja! Hur bör det vara?

Felaktiga varor från industrier tex kan ju ge deras produkter dåligt rykte om defekta grejer kommer ut i stor skala på efterhandsmarknaden tex.
(Vet det var något fall där ett stort parti proffsövervakningskameror med tillverknings fel såldes vidare från en skrotcentral av privatpersoner, det blev givetvis en stor skandal så jag förstår det...)
Produkter med tillverkningsfel och liknande skall givetvis förstöras omgående om det inte redan gjorts från fabrik.

Bör förstöras av fabriken. Annars får de tåla att sånt kan hända.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #24 skrivet: 13 sep-16 kl 20:15 »
Förr, när de byggde C70 och andra bilar i Uddevalla, kunde man prototyper och annat förstöras på stena metall. Där var det mycket bra, fullt fungerande, grejer som destruerades. Men volvo ville förstås inte att grejerna skulle komma ut på marknaden. Liknande hände för en del år sedan när försvaret ville bli kvitt en mängd gamla volvo valp och andra fordon, de blev destruerade för de fick inte sälja dom. De skulle nämligen sänka värdet på de överskottsfordon som redan fanns ute på öppna marknaden  ::) Mycket bra grejer blir förstörda på tveksamma grunder.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #25 skrivet: 13 sep-16 kl 20:23 »
Du säger mot dig själv.

Inte alls.. 
Om du läste i lägget istället för valda delar så jade du sett att det enligt lin mening skall finnas en möjlighet för den som lämnar till återvinning att ställa sin vara i återbrukshögen.
Och det som man av någon anledning slänger i kontainern skall sluta vara det det var och kanske bli något annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #26 skrivet: 13 sep-16 kl 20:27 »
Ja, (angående kamerorna så är de numera förstörda med något borrliknande verktyg eller sönderpressade på fabriken i fråga när de kommer in vad det verkar... misstänker att de blev ganska rejält förbannade där då...)

Såg en massa lastbilsdelar, bland annat hela chassin mm på skroten förut visade sig vara helt friska bilar de skrotat av anledning ingen visste...
Tämligen meningslöst om de tror att det skulle höja andrahandsvärdet för det gör det inte, det är helt enkelt lågkonjunktur på den marknaden i dagsläget, vilket jag tror beror på mindre efterfrågan då de är ganska oanvändbara som yrkesmaskiner idag, annat var det på 80-talet då det var nyare då fanns en del nisher, har för mig att modellen i fråga sålldes för ca 150 000:- då, idag är värdet kanske 25-50K för ett friskt exemplar. Det kommer sannorlikt inte att förändras inom överskådlig framtid då det finns mycket civil materiel i omlopp parralellt och lagar och regler är rent fåniga idag när det gäller framförandet, samt att det inte är lönsamt att hålla så gamla maskiner i en maskinpark med anställda förare dessutom drar de hiskeliga mängder soppa när motorer och drivdon, mm börjar bli slitna.

Den i princip enda kvarvarande intressegruppen är folk som håller på med veteranmaskiner som hobby och den gruppen är på utdöende idag för tunga fordon tyvärr.
Övriga är en försvinnande liten grupp.

Så det är bara kontraproduktivt tycker jag.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #27 skrivet: 13 sep-16 kl 21:47 »
Min stämborrmaskin kan enligt somliga förståsigpåare vara en sån där fabriksprotytyp som brukar skrotas i stället för att säljas men som kom ut på marknaden ändå av någon orsak. Antingen det eller alla tiders mest fenomenalt tillklantade måndagsförmiddagsexemplar efter en våt julhelg.

Med tanke på hur mycket arbetstid jag fick sätta på den innan den blev bra så hade det inte varit någon förlust för Finland om de hade smält ned den direkt på fabriken.......... men den blev en riktigt bra maskin bra då jag byggde den färdig!

Jag är av den bestämda uppfattningen att den som kastar bort farligt material skall ta sitt ansvar och förstöra det. Slå hammaren genom dåliga bygghjälmar och skära av ett par remmar i utslitna säkerhetsselar och sortera asbest korrekt med tydlig märkning och salmonellasmittat kött skall destrueras.
Övriga grejor skall återanvändas så långt det är möjligt oberoende av vad lagen säger...... men givetvis har upphittaren ett stort ansvar att inte upphittade personuppgifter hamnar i fel händer och att inte farlig utrustning tas i bruk och att inte dåliga matvaror äts.

Då det gäller gamla brev och foton och annat personligt som folk hittar brukar jag rekommendera att de ger alltihop till närmaste hembygdsmuseum som får sortera vad som är av historiskt intresse och vad som bör förstöras eller återlämnas av hänsyn till döda och efterlevande. Vi har fått många donationer som har gått vägen igenom en soptunna eller ett skrotflak till byns hembygdsmuseum och vi är tacksamma för det.

I Finland finns det många ideella organisationer som samlar in matvaror som har passerat bäst före datum från butikerna och sorterar fram det ätbara och delar ut åt fattiga sjuka och arbetslösa. Det är en väldigt bra hjälp när man är långtidssjuk...... och så kommer maten till nytta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #28 skrivet: 13 sep-16 kl 22:03 »
Fantastiska berättelser  ;D.

Återbruk och förbättrande av avlagd matrial är verkligen positivt.
Men samtidigt så skall man vara medveten om att det är den billigaste och enklaste lösningen att kasta grejerna.
Jag brukar själv titta djup i burkarna på återvinningen för att se vad som kastas.

Hade det varit ekonomiskt försvarbart för min del så skulle jag gärna ägna mig mer åt samlande, men problemet är att så fort det blir verksamhet av det så kostar det pengar att bli av med det oönskade.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #29 skrivet: 13 sep-16 kl 22:07 »
Undviker att vara på återvinningar, mår dåligt när jag ser vad folk kastat! Det har ändå blivit lite bättre senaste åren då second handbutiker och loppisar slagit igenom stort men det är fortfarande ofantligt mycket bra grejer som bara förstörs. Tyvärr är min återvinning inhägnad och kameraövervakad... ack minns i min ljuva barndom när "soptippen" inte ens va inhägnad och man kunde fara dit och lämna/hämta grejer bäst man ville. I byn hade vi en gubbe som gick under smeknamnet "magneten" för han åkte dit med sin lastbil flera gånger i veckan och tog reda på allt skrot. Har ofta funderat hur det egentligen såg ut hemma hos honom och hur det ser ut nu, sådär 25 år senare? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #30 skrivet: 14 sep-16 kl 12:17 »
Fasiken vad störande, vill gärna ta mig till skroten så jag kan leta en topp till mitt svetsbordsbygge... Inte gjort för folk med 8-16 arbeten...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #31 skrivet: 14 sep-16 kl 17:38 »
Inte alls.. 
Om du läste i lägget istället för valda delar så jade du sett att det enligt lin mening skall finnas en möjlighet för den som lämnar till återvinning att ställa sin vara i återbrukshögen.
Och det som man av någon anledning slänger i kontainern skall sluta vara det det var och kanske bli något annat.

Delvis så, men jag tog fasta på en annan sida av ditt inlägg.

Det vore bra om alla kommuner var skyldiga att ha en återbruksavdelning på deras soptippar eller vad de nu heter nuförtiden. Men jag delar inte din åsikt att man inte ska få ta vara på det som ligger i containern. För järnföremål kan man betala skrotpriset t.ex. Undantag rimligen för vissa varor, men de ligger sällan i containern, utan i miljöavdelning el dyl.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #32 skrivet: 14 sep-16 kl 17:39 »
Fantastiska berättelser  ;D.

Återbruk och förbättrande av avlagd matrial är verkligen positivt.
Men samtidigt så skall man vara medveten om att det är den billigaste och enklaste lösningen att kasta grejerna.
Jag brukar själv titta djup i burkarna på återvinningen för att se vad som kastas.

Hade det varit ekonomiskt försvarbart för min del så skulle jag gärna ägna mig mer åt samlande, men problemet är att så fort det blir verksamhet av det så kostar det pengar att bli av med det oönskade.

Du motsäger dig själv igen, eller det är i alla fall snubblande nära.

Satirvisa från radion på Olof Johanssons tid:
Centertro, centertro,
det är att säga både nä och jo

Inte för att jag misstänker dig för att vara centerpartist, men du kanske är politiker.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #33 skrivet: 14 sep-16 kl 19:04 »
Jo, men sådär tänker ju gemene man, orkar inte krångla för att ta saker till myrorna och liknande utan bare å kast bort å kjöpe nye...  :)
Håller med om att de tär trist men så är det tyvärr.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #34 skrivet: 14 sep-16 kl 19:46 »
Du motsäger dig själv igen, eller det är i alla fall snubblande nära.

Satirvisa från radion på Olof Johanssons tid:
Centertro, centertro,
det är att säga både nä och jo

Inte för att jag misstänker dig för att vara centerpartist, men du kanske är politiker.

Förvisso börjar det bli OT i denna tråd, men det finns visor där andra partier får gliringar för precis samma sak. Jag kom att tänka på Euskefeurat-låten "Innerst inne är vi alla folkpartister", den är väl från tidigt 80-tal.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #35 skrivet: 14 sep-16 kl 20:33 »
Du motsäger dig själv igen, eller det är i alla fall snubblande nära.

Satirvisa från radion på Olof Johanssons tid:
Centertro, centertro,
det är att säga både nä och jo

Inte för att jag misstänker dig för att vara centerpartist, men du kanske är politiker.

Det är faktiakt billigare att slänga skiten och köpa nytt när det behövs.
Räkna på vad en anställd kostar i timmen. Mellan 3-700 i timmen och så skall han stå och sortera spik för ett par hundra i ett par timmar.

Om jag kan fynda ett gäng lådor blandade spik så är det ren vinst om jag inte värderar mitt jobb att sortera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #36 skrivet: 15 sep-16 kl 08:57 »
Var och slängde saker på återvinningen igår och det var en där som skulle slänga metall, men containern var full.
Jag sa åt honom att han kunde slänga av det hos mig.
Det var ca 1 ton blandat aluminium, koppar, mässing, elkabel och flera kylare = bra betalt på skroten.
Nackdelen var ca 500 kg metall, som det är dåligt betalt för nu.

Jag har redan lastbilen halvfull med skrot, som jag tänkt åka med till skroten på måndag, så nu är det bara att sortera och lasta det jag fick igår.
« Senast ändrad: 15 sep-16 kl 09:40 av ensamhet »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #37 skrivet: 15 sep-16 kl 09:42 »
Var och slängde saker på återvinningen igår och det var en där som skulle slänga metall, men containern var full.
Jag sa åt honom att han kunde slänga av det hos mig.
Det var ca 1 ton blandat aluminium, koppar, mässing, elkabel och flera kylare = bra betalt på skroten.
Nackdelen var ca 500 kg metall, som det är dåligt betalt för nu.

Jag har redan lastbilen halvfull med skrot, som jag tänkt åka med till skroten på måndag, så nu är det bara att sortera och lasta det jag fick igår.

Sådär..   Precis så som man ska sköta det.     ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #38 skrivet: 16 sep-16 kl 15:45 »
Det är faktiakt billigare att slänga skiten och köpa nytt när det behövs.
Räkna på vad en anställd kostar i timmen. Mellan 3-700 i timmen och så skall han stå och sortera spik för ett par hundra i ett par timmar.

Om jag kan fynda ett gäng lådor blandade spik så är det ren vinst om jag inte värderar mitt jobb att sortera.

Det beror väl på vem som räknar? För ett företag ser det nog ut som du säger, men de behöver ju bara skilja på det de vill lämna till återbruk och det övriga. De måste ju ändå göra en viss sortering av sitt avfall eller kommer snart behöva.

Den som gör detaljsorteringen är troligen en privatperson eller kanske en småföretagare med låg omsättning och låga kostnader.

Dessutom kan man gott räkna samhällsekonomiskt på det hela och ta in miljökostnader. Det verkar mer relevant än ditt sätt att räkna. Var hamnar man då?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #39 skrivet: 16 sep-16 kl 19:16 »
Det är faktiakt billigare att slänga skiten och köpa nytt när det behövs.
Räkna på vad en anställd kostar i timmen. Mellan 3-700 i timmen och så skall han stå och sortera spik för ett par hundra i ett par timmar.

Om jag kan fynda ett gäng lådor blandade spik så är det ren vinst om jag inte värderar mitt jobb att sortera.

Exakt! Jag förstår inte hur folk tänker (eller om de inte gör det)?

För egen del arbetar jag hellre extra en timme istället för att (olagligen i min kommun) rota bland andras rester på tippen. Då tjänar jag mellan 380:- och 600:- plus moms på den timmen, och kan köpa en låda spik på hemvägen. (Fast i mitt fall skulle det bli skruv, använder det numera överallt där spik kan undvikas)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser