Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att få pålitlig kilometer- och litermätning  (läst 4905 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Att få pålitlig kilometer- och litermätning
« Svar #20 skrivet: 03 sep-16 kl 12:39 »
En GPS jobbar hela tiden med att bestämma sin position och det gör de förvånansvärt bra. Om man har en rak väg på en kilometer mellan två punkter så blir felet inte mer än någon promille på den sträckan med en konsument-gps. Men när man mäter hastighet eller vägsträcka så är det sträckan mellan alla punkterna den håller koll på och om de uppdateras en gång i sekunden (eller glesare) så kan det bli en falsk genväg som det räknas med. Men även en snabb uppdatering kan ge en falsk sicksack-väg som ju faktiskt blir längre än den riktiga. Har man då GPSn inne i bilen så kan det bli 5-meters kast på det spåret. Och så kör ju inte ens JohnA, jojon går ju inte åt det hållet ;D

Jag är inte så insatt i vad som finns för program för hastighetsmätning med GPS, men det borde finnas sådana som kompenserar för GPSns felkällor.

JohnA, du hade ju en ide om att ha ett nedfällbart hjul för alternativ drift av ditt fordon. Du får ha ett kalibrerat mäthjul där istället ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att få pålitlig kilometer- och litermätning
« Svar #21 skrivet: 03 sep-16 kl 13:55 »
En GPS jobbar hela tiden med att bestämma sin position och det gör de förvånansvärt bra. Om man har en rak väg på en kilometer mellan två punkter så blir felet inte mer än någon promille på den sträckan med en konsument-gps. Men när man mäter hastighet eller vägsträcka så är det sträckan mellan alla punkterna den håller koll på och om de uppdateras en gång i sekunden (eller glesare) så kan det bli en falsk genväg som det räknas med. Men även en snabb uppdatering kan ge en falsk sicksack-väg som ju faktiskt blir längre än den riktiga. Har man då GPSn inne i bilen så kan det bli 5-meters kast på det spåret. Och så kör ju inte ens JohnA, jojon går ju inte åt det hållet ;D

Jag är inte så insatt i vad som finns för program för hastighetsmätning med GPS, men det borde finnas sådana som kompenserar för GPSns felkällor.

JohnA, du hade ju en ide om att ha ett nedfällbart hjul för alternativ drift av ditt fordon. Du får ha ett kalibrerat mäthjul där istället ;)

Jag har juh upplevt att min gps registrerat en egen hastighet om flera hundra km i timmen upp till några tusen.
Varför vet jag inte riktigt men då det hänt på flera apparater av olika märken och programvara så kan man anse att det beror på satelliters position, topografin samt växtlighet i närheten.
Tex barrträd kan störa de flesta radiosignaler
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Att få pålitlig kilometer- och litermätning
« Svar #22 skrivet: 03 sep-16 kl 16:03 »
Ja, stora felvärden kan det bli om man är nära bergväggar eller höghus. Träd brukar mest dämpa signaler så att GPSn bara får kontakt med ett fåtal satelliter, vilket i och för sig kan ge felvärden det med.

När man konstant loggar signalen under en dag så kan man se att vid några korta stunder så får man felvärden som kan vara flera hundra meter från den punkt där man befinner sig. Om de "snedsprången" ligger till grund för hastighetsmätning så får man nog en hiskelig hastighet.

När polisen kollade sina hastighetsmätare och lärde upp trafikpoliserna så diskuterades bland annat drivhjulens dynamiska diameter vid färd i uppförsbacke kontra nedförslut. Alla tänkbara felkällor behövdes fås i dagen så att rättsäkerheten blev tillgodosedd. Men det var på den gamla goda tiden...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser