Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt recept på äppelkaka  (läst 2320 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Gammalt recept på äppelkaka
« skrivet: 24 aug-16 kl 11:08 »
Hittade ett lösbladsystem från ett dödsbo där en av gamlingarna sa att de böckerna slogs fruntimren om vid arvskiftena när jag var ung.

Den finns i några nya receptsamlingar men originalet kommer från Skåne och en dam Rut Lindh som bodde i en by utanför Kristianstad.


Gilbert

  • Gäst
SV: Gammalt recept på äppelkaka
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 11:12 »
Det skall vara en rund bottenform där man smörar och strör formen, sedan fördelar smeten i formen. Trycker sedan i äppelklyftor typ 5-6 mm i ryggen ner i smeten från ytterkanten och inåt tills hela formen har äpple. Strö sedan på ordentligt med kanel och ett tunt lager strösocker för lite knäckig yta.

Här har jag fel form och dubbel sats. Har bara Tuppeware skit som inte tål lite högre temp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gammalt recept på äppelkaka
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 11:18 »
Använder man en rund bottenform och snäpper loss bottnen kan man skära äppelkakan som tårtbitar och också kunna hålla i den, den håller ihop. Klar klasskillnad på resultatet.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Gammalt recept på äppelkaka
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 12:24 »
Säkert god men jag föredrar den äkta skånska äppelkakan. Mamma som är skånska från Lerberget kan alla gamla skånerecept.

Skala äpplen,ta bort kärnhuset,dela i småklyftor. Ta en smörad form,lägg ett varv klyftor,socker,kanel o ströbröd. Fortsätt likadant med varv 2,3 osv till önskad höjd.
Toppa med några rejäla smörbitar. grädda i ugn tills klyftorna är rejält mjuka.
Serveras varm eller kall med rejäla portioner vaniljsås. Så djävulskt gott.... ulf

Gilbert

  • Gäst
SV: Gammalt recept på äppelkaka
« Svar #4 skrivet: 02 sep-16 kl 15:46 »
Glömde ju lägga in bilder på äppelkakan! Man kan skära en tårtbit och hålla i den, den håller ihop.




Gilbert

  • Gäst
SV: Gammalt recept på äppelkaka
« Svar #5 skrivet: 03 sep-16 kl 13:37 »
Vi hade trevligt besök igår och grillade och så plötsligt hade en äppelkaka tagiit slut .. Ett gott betyg.
Den andre hade jag fikat upp långt innan och tagit det sista idag.

Nu är jag inne på äppelkaka 5 och 6 i ugnen, snart klara. Nummer 3 och 4 är redan i frysen. Det är ett kanonbra sätt att konservera äpplesmak från sina äppelträd. Vi har diskuterat 8-10 i frysen. Så det blir några bak till. De är redan fixade och skall bara gräddas dvs få plats i ugnen.

Man tycker att man gör mycket äppelmos när man gör 10 st (500g honungsburkar) men efter en middag är en burk slut. Vi hinner med en laddning till, det är så pass enkelt att göra mos och då blir det vakuumpåsar och frysen.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 4 användare
Berberis, malle h, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser