Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?  (läst 5070 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« skrivet: 24 aug-16 kl 09:05 »
Hej hur högt tryck klarar en biltema 20 liters plastdunk? Funderar på att ha den som lufttank istället för att koppla ihop en massa pet-flaskor... :). Jag provade pumpa i 1 bar i min 20 liters plastdunk men redan då blev den deformerad. Ska inte va några höga tryck, säg max 2-3 bar bara så jag kan ha den att blåsa ur grejer. Blivit inspirerad av denna https://www.youtube.com/watch?v=mx7_03ryFVQ

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-2000023717/
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 09:18 »
Varför inte prova med en gammal gastuber eller expansionskärl i stället? Det tål ju några bar.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 09:29 »
Jag skulle inte lita på en plastdunk ens för 1 bar.
Förutom gastuber och expansionskärl så är ju också tryckkärlet (hydropress) från en vattenpumpautomat utmärkt att använda. Eller trycklufttankar från skrotade lastbilar eller andra tunga fordon med tryckluftbromsar.

Om du ska använda ett gammalt expansionskärl eller hydropress så är det lämpligt att ta bort gummiblåsan ur det. Och vad du än använder för begagnad tank så är det lämpligt att avsyna den noga och kolla att den inte är alltför rostig. Jag har aldrig varit med om något "otrevligt" tillbud med en gammal rostig trycklufttank, det som har hänt är att det har börjat pysa och läcka i porer där gravrosten nästan har gått igenom plåten. I synnerhet i svetsfogar.
Vänd tanken så att du får en anslutning för kondensavtappningskran längst ner på den.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 12:59 »
köp en liten bärbar kompressor istället ,har en med 15 liters tank. Perfekt att pumpa upp trycket i tanken och sedan gå t.ex till bilen för att kolla däcktryck m.m.
kostar runt tusenlappen vilket i tid bör motsvara den tid det tar att bygga från Petflaskor som jag tvivlar på kan innehålla någon större mängd tryckluft,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 13:05 »
Det går att trycka i så pass mycket i en dunk. 
Men du måste ha ett tjockt lager silvertejp runt. Det går säkerligen 20-30 rullar för att du skall vara hyffsat säker.  Men det är i inte helt säkert ändå då det räcker att det ger sig på ett ställe och då har jävligt mycket problem för det smäller som fan.
 ;D

Har testat.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-16 kl 13:58 »
Det finns folk som använder 4-liters plastdunkar och tryckluft när de vill åstadkomma rejäla smällar utan att använda pyroteknik. Kan vara ganska effektfullt att hissa upp en sådan i flaggstången och sedan spränga den.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #6 skrivet: 24 aug-16 kl 14:00 »
...och hur mår flaggstången efteråt...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #7 skrivet: 24 aug-16 kl 14:03 »
...och hur mår flaggstången efteråt...

Beror väldigt mycket på i vilken riktning smällen far. Men som regel är det ingen större fara då det inte finns någon förstängning.
Lägger man tex den i en bil och stänger dörrarna så lär rutorna poppa ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #8 skrivet: 24 aug-16 kl 15:24 »
Ok jag överger tanken att använda en 20 liters plastdunk. :D Söker inte en kompressor utan en trycktank, för det lilla jag har den till kan jag pumpa med cykelpumpen som har en manometer. Hmm får väl leta vidare efter trycktankar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #9 skrivet: 24 aug-16 kl 15:32 »
Hur mycket tryck klarar en utarrangerad 6 kg brandsläckare?

Där finns ju gängor och hela skiten för anslutning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #10 skrivet: 24 aug-16 kl 17:59 »
Behöver man en tillfällig tank så kan man använda reservhjulet.

Det är inga större problem att fylla ett sådant till 5 kg med bibehållen säkerhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #11 skrivet: 24 aug-16 kl 20:34 »
Hej hur högt tryck klarar en biltema 20 liters plastdunk? Funderar på att ha den som lufttank istället för att koppla ihop en massa pet-flaskor... :). Jag provade pumpa i 1 bar i min 20 liters plastdunk men redan då blev den deformerad. Ska inte va några höga tryck, säg max 2-3 bar bara så jag kan ha den att blåsa ur grejer. Blivit inspirerad av denna https://www.youtube.com/watch?v=mx7_03ryFVQ

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-2000023717/


Livsfarligt klipp det där! Det är ju inte för inte som det är besiktningskrav på tryckkärl och kompressortankar. Varför leka med en fara??
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #12 skrivet: 24 aug-16 kl 22:29 »
Livsfarligt klipp det där! Det är ju inte för inte som det är besiktningskrav på tryckkärl och kompressortankar. Varför leka med en fara??
Livsfarligt är väl ändå lite överdrivet. Släpp sargen och va lite alternativ! Man lägger en filt ovanpå för att stoppa ev. explosion. Pumpar man max 2-3 bar så är det lugnt, behövs över 7 bar för att pet flaskan ska sprängas.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #13 skrivet: 24 aug-16 kl 22:43 »
Håller med skogsvilde,  ett personbilshjul blir en alldeles utmärkt trycktank för lägre tryck.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #14 skrivet: 20 sep-16 kl 18:42 »
Här smäller det några gånger :)
! No longer available
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #15 skrivet: 20 sep-16 kl 20:36 »
Trams är bara förnamnet...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #16 skrivet: 20 sep-16 kl 21:52 »
Eller kul information ;D Skulle aldrig gissat på att en vanlig standard petflaska klarade 10 bar innan den sprack. Men tittar man på vad en vanlig Coca-Cola har för tryck (3,8 bar vid 34 grader) så behövs den tåligheten.

Så kör man upp trycket till max 5 bar så har man ju dubbel säkerhet, vilket är rätt ok om man hålls med grejerna själv. Otroligt lätta trycktankar...

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #17 skrivet: 21 sep-16 kl 14:29 »
Har jobbat hela livet i butik så man har ju varit med några gånger med PET-flaskor ramlar i golvet så korken går sönder. Ibland blir det en riktigt farlig projektil.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #18 skrivet: 29 dec-16 kl 09:42 »
...... å jag har jobbat 32 år med tryckluft och kompressorer. Kan säga ni är ute på rätt farliga vägar nu. Även om man tar en hydrofortank som har ett arb-tryck på 6,5 bar så har ni skapat en rätt farlig pjäs. Den är inte gjord som en trycktank för gasformiga media utan för flytande. Laddar ni en 500L behållare med 6 bar (normaltryck för pneumatik) så har ni 2500L luft som vill ut på en gång när gaveln släpper. Det blir "en jävla smäll" och gaveln hittar ni bara hålen efter.
En trycklufttank spricker lugnt och fint, eller pyser där den rostat upp. Hur farligt det kan bli med tryckluft vet en del som byter lastbilsdäck. Även sådana slår ihjäl folk ibland.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur högt tryck klarar en 20-liters plastdunk?
« Svar #19 skrivet: 29 dec-16 kl 10:09 »
Jo, man skall ha respekt för gas under tryck, se bara hur mycket det smäller om en ballong som är uppblåst med vad våra lungor ger. Men sätter man en eller ett par 2 liters petflaskor som luftbehållare för att ha ett par bar att blåsa med så är det relativt säkert. Man kan ju som sagt stoppa dem i en tygpåse även om den tunna plasten inte ger några farliga splitterskador.

En hydrofor skall man inte tro är ofarlig för att den används till vatten. Om den är rätt fylld så innehåller den en stor del komprimerad luft och en pump till djupborrad brunn kan gott och väl komma över 6 bar om tryckströmbrytaren är felställd eller trasig. Men som tur är står hydroforerna oftast inte och rostar i sovrummet ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tli, von tratt, Besksöta, Westerbergarn, Lillskiten, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser