Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda kycklingar  (läst 2095 gånger)

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Döda kycklingar
« skrivet: 23 aug-16 kl 22:21 »
Känner mig som den mest aktiva på forumet just nu...
Men nu har jag ytterligare funderingar. I eftermiddag/kväll har sambon hittat två döda kläckta kycklingar hos den ruvande hönan, jag kom själv inte hem förrän ikväll. Idag är dag 19 i hennes ruvande. Såvitt jag kan bedöma så var båda troligen dödfödda, de ser inte helt fullgångna ut (lekmannabedömning då detta är första hönsen),gulesäcken var kvar vid den ena och de låg sas kvar i "fosterställning". Men hur i jösse namn har de lyckats komma ut? Det enda jag kan tänka mig är att hon klivit sönder äggen, men har ni andra förslag så mottages det tacksamt. Sambon tror att han såg två ägg utanför henne i em. Känner hon av om ngt inte är ok o därför ratar dem? Är nu orolig för resten men inser att jag inte kan göra mer än hålla tummarna. Hon ligger jätteduktigt och har varit väldigt försiktig med sina ägg tidigare. Hon är undanstängd så de andra kommer ej åt henne. Dock verkar de ha varit oroliga då det var stökigt i ströet i hönsgården. Men om de stökat för att hon varit orolig eller om hon blivit störd för att de andra stökat vet jag inte...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Döda kycklingar
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 08:54 »
Har hönan i fråga haft kycklingar tidigare?   Om inte, så låter detta som att hon inte är en vidare bra mor. För sådär ska det inte gå till.
Det finns hönor som är alldeles utmärkta ruvare, men usla mödrar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Döda kycklingar
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 12:48 »
Detta är hennes första kull, hon är dessutom bara ett år gammal men var enormt envis med att vilja ruva... Antar att det är som du sager att även om hon ligger så verkar hon inte "fatta" sitt moderskap precis. Tråkigt givetvis, men jag gissar att jag inte kan göra något?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Döda kycklingar
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 13:26 »
Inte åt hönan, men du kan ju försöka rädda vad som räddas kan.  Det blir ju värmelampa i så fall.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Döda kycklingar
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 20:29 »
Nu har Höna gjort sitt som mor... Idag ytterligare en nykläckt kyckling död. Jag kan inte se ett enda märke på den. Den låg precis som de andra två strax utanför hennes bröst, jag gissar att hon knuffar ut dem och att de därmed inte klarar sig. Hon verkar tycka att ägg är ok men kycklingar blaha. Nu är resterande ägg intagna i poolhus med relativt hög luftfuktighet och lagda under en värmelampa som ger ca 37grader. Det är liv i åtminstone 3 av kvarvarande 7. Vi får se hur det går, var inte riktigt så här det var tänkt men nu håller vi tummarna... Bättre pröva detta än låta dem gå en säker död till mötes. Om det nu lyckas så har jag förstått att bara lite vatten de första 24 h, därefter börja matas, korrekt?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Döda kycklingar
« Svar #5 skrivet: 24 aug-16 kl 21:05 »
Det gjorde du rätt i. Och, ja, startfoder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Döda kycklingar
« Svar #6 skrivet: 24 aug-16 kl 23:20 »
Visst klarar dom sig på startfoder, men ännu bättre att ge "riktig mat". Jag brukar hacka havregryn pga annars är dom för stora för näbbarna, finklippa gräs så smått som det bara går, ge kokta äggulor, brödsmulor, undulatfrön och sesamfrön. Alla mina kycklingar har mått bra av det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser