Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kroppsförmultning  (läst 7137 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Kroppsförmultning
« skrivet: 16 aug-16 kl 20:29 »
Undrar om någon har koll på hur lång tid det tar för höns att förmultna. Jag har på förekommen anledning slagit ihjäl ett antal och grävt ned dem i 3 olika väderstreck.

Är det för förmultningens skull bättre med djup grav?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kroppsförmultning
« Svar #1 skrivet: 16 aug-16 kl 20:33 »
Mjukvävnaden försvinner snabbt, benen tar längre tid.

Gräv ned dem 1 meter (rovdjurssäkert) typ och var nöjd sen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kroppsförmultning
« Svar #2 skrivet: 17 aug-16 kl 13:47 »
För god förmultning är det sämre med djup grav. Bäst är på marken med en hög organiskt material över. Dock behöver högen då skyddas för rävar och andra djur. Stark kompostbehållare, kraftigt stängsel, kompostbehållare i uthus el dyl. Om du ordnar detta kan du ta hand om alla i samma hög. Då kan du även med tiden få näringsrik mull. Jag försökte en gång kompostera en gammal benig uttjänt värphöna som rymde till mig och dog här. Det tog dock förvånansvärt lång tid, kanske nåt år.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kroppsförmultning
« Svar #3 skrivet: 17 aug-16 kl 14:41 »
Men om den ligger ovanpå marken så bör det även vara fritt från flugor som lägger sina ägg i kadavret, fluglarverna äter upp mjukvävnaden och kvar blir i princip bara ben och päls.

Tanken är ju förstås att hela kroppen ska brytas ned, uppfattar jag det som.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Kroppsförmultning
« Svar #4 skrivet: 17 aug-16 kl 15:01 »
Ja  det vore skönt om de förmultnar fort. Jag vill inte sönderdela dem och lägga dem i varmkomposten.

Jag hittade en gammal kompost med lättgrävd jord. Där får det bli med en sten över.

Tack för svaren. Jag tror att anledningen till att jag frågade från början var som första svaret insinuerar att jag vill gräva... så där mycket.

Sho!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kroppsförmultning
« Svar #5 skrivet: 18 aug-16 kl 14:59 »
Men om den ligger ovanpå marken så bör det även vara fritt från flugor som lägger sina ägg i kadavret, fluglarverna äter upp mjukvävnaden och kvar blir i princip bara ben och päls.

Tanken är ju förstås att hela kroppen ska brytas ned, uppfattar jag det som.

Som sagt var ska det blandas med och täckas med (lämpligt) organiskt material. Överhuvud taget ska man göra en ordentlig kompostering och även använda strömedel som jord, aska, mogen kompost. Då bör det komma måttligt med flugor.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kroppsförmultning
« Svar #6 skrivet: 18 aug-16 kl 15:03 »
Ja  det vore skönt om de förmultnar fort. Jag vill inte sönderdela dem och lägga dem i varmkomposten.

Jag hittade en gammal kompost med lättgrävd jord. Där får det bli med en sten över.

I ett "recept" på kompostering av animaliskt avfall som jag sett står att man ska (kanske enbart) blanda det med (och täcka det med) mogen kompost. Då kan din gamla kompost vara bra.

Sönderdelning bör inte behövas, men det tar kanske lite längre tid utan sådan.

Att enbart täcka med en sten låter som för lite skydd, utom möjligen om det är en mycket stor flat sten. Dock kommer denna då att pressa ihop komposten så det lätt blir syrebrist.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kroppsförmultning
« Svar #7 skrivet: 19 aug-16 kl 16:39 »
Gräva ner i gödselstack funkar väl annars. Lätt att gräva.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kroppsförmultning
« Svar #8 skrivet: 19 aug-16 kl 16:50 »
Kompostpreparat men också hönsgödsel snabbar på förmultningen.
kretslopp

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kroppsförmultning
« Svar #9 skrivet: 19 aug-16 kl 18:04 »
Gräva ner i gödselstack funkar väl annars. Lätt att gräva.

Ja, det är nog likvärdigt med den kompostering jag har beskrivit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser