Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödkullor i gammal ladugård  (läst 1814 gånger)

aasenheim

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Rödkullor i gammal ladugård
« skrivet: 14 aug-16 kl 19:20 »
Hej!

Jag har en ladugård som fram till 20-år sedan användes för uppstallade köttdjur. Det finns 27 platser för detta plus ett par kalvboxar.

Nu funderar vi på att starta upp verksamhet på gården igen. Inriktningen kommer att vara lantraser och vi börjar troligtvis med kor.

Första året är tanken att ha fem-sex rödkullor för att sedan utvidga. Jag vill ha lösdrift där korna kan gå in och ut som de vill.

Mina frågor är följande:

* Hur många djur bedömer ni att jag kan hålla i ladugården när jag har dem i lösdrift?

* Funderar på ströbädd, men är lite skeptiskt då det var får i ladugården för ett tiotal år sedan och de slog nästan i taket framåt vårkanten. och kor är ju högre.... Vad finns för andra bra alternativ?

* Ni som har Rödkullor. Hur fodrar ni?

* Hur är de i lynnet?

* Kan kor och får gå i samma ladugård. Naturligtvis åtskilda?

Tack på förhand!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rödkullor i gammal ladugård
« Svar #1 skrivet: 14 aug-16 kl 19:41 »

linus.nilsson.37454

  • Inlägg: 93
  • Tapatalk User
    • -
SV: Rödkullor i gammal ladugård
« Svar #2 skrivet: 14 aug-16 kl 20:54 »
Följ minimi kraven och se sedan sj hur mycket mer yta per djur du behöver:) de är de bästa tror jag

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Rödkullor i gammal ladugård
« Svar #3 skrivet: 14 aug-16 kl 22:01 »
Hej!

Jag har en ladugård som fram till 20-år sedan användes för uppstallade köttdjur. Det finns 27 platser för detta plus ett par kalvboxar.

Nu funderar vi på att starta upp verksamhet på gården igen. Inriktningen kommer att vara lantraser och vi börjar troligtvis med kor.

Första året är tanken att ha fem-sex rödkullor för att sedan utvidga. Jag vill ha lösdrift där korna kan gå in och ut som de vill.

Mina frågor är följande:
* Hur många djur bedömer ni att jag kan hålla i ladugården när jag har dem i lösdrift?
Läs på vad lagen säger. Lite utrymme för tyckande där.
* Funderar på ströbädd, men är lite skeptiskt då det var får i ladugården för ett tiotal år sedan och de slog nästan i taket framåt vårkanten. och kor är ju högre.... Vad finns för andra bra alternativ?
Lösdrift i lagården. Bara låta dom flaxa omkring där? Nä, som du själv säger. Det blir för mycket strö och skitigt. Du måste nog ha liggbås så dom inte kan gå rakt över allt eller ligga på tvären och matta där du sen strör lite spån. Då funkar det nog. Vanligt i lösdrifter.
* Ni som har Rödkullor. Hur fodrar ni?
Dom rödkullor jag hade på jobbet åt hö. Fri tillgång.

* Hur är de i lynnet?
Rödkullorna upplever jag som lite livligare än tex fjällkon. Pigga o smarta.

* Kan kor och får gå i samma ladugård. Naturligtvis åtskilda?
Ja det borde väl inte vara något problem. Beror på luftkvaliten och mängden djur. Inga djur gillar drag men frisk luft är viktigt. Kor alstrar mycket värme och får är väl inte jätteförtjusta i varmstall.

Tack på förhand!
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser