Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frys som kan stå ute? (under tak)  (läst 11645 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Frys som kan stå ute? (under tak)
« skrivet: 11 aug-16 kl 16:52 »
Ja, som rubriken säger, finns det frysboxar av bra kvalitet idag som tål att stå ute året om i tex en oisolerad bod eller motsvarande?
De gamla klarade det, men inte de nya vad det verkar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frys som kan stå ute? (under tak)
« Svar #1 skrivet: 11 aug-16 kl 17:01 »
Våra stora står i en dåligt isolerad bod, ca 45 mm isolering och kallras från dörr och fönster. Ingen värme än från boxarna själva och inga problem. Men håll fukten borta.

Det lär inte fungera bara under tak ute, det blir problem så småningom.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frys som kan stå ute? (under tak)
« Svar #2 skrivet: 11 aug-16 kl 17:48 »
Kompressorn har svårt att starta om det är för kallt, om jag förstått saken rätt

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Frys som kan stå ute? (under tak)
« Svar #3 skrivet: 11 aug-16 kl 19:34 »
Vi har två boxar ute i ett kallgarage sedan 4 år i Skåne. Första åren var vi oroliga, men nu känns det som att om de går sönder nu är det som vilken billig vitvara som helst och kunde lika gärna gått inne. Att tänka på är att det blir mycket kondens på dem vid vissa vädertyper så de får inte stå på något som inte tål fukt, det dryper om dem. Och man ska tänka på hur sladden är dragen så kondensvatten inte kan rinna in i kontakt eller så.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frys som kan stå ute? (under tak)
« Svar #4 skrivet: 11 aug-16 kl 21:56 »
Har en ca 10 år gammal extra frys i en bod utan värme eller isolering. Den är igång drygt halva året, just nu är den full med jordgubbar och det är den tills jag gitter ta reda på bären kanske nån gång i nov-dec.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Frys som kan stå ute? (under tak)
« Svar #5 skrivet: 11 aug-16 kl 23:00 »
Jag hjälpte en kompis med att bära in en ny frysbox härom dagen. Den var av något lågprismärke, Matsui eller liknande, men tillverkaren skryter tydligen med att den ska klara ner till -15 grader omgivningstemperatur.

Annars är det flera skäl till att det kan bli problem när en frys står i kall omgivning. Problemet har egentligen inte blivit värre med modernare teknik, det är bara det att numera kräver standarderna att alla kylar och frysar ska klassas för tillåten omgivningstemperatur mm.
Det mest uppenbara är ju att kompressorn inte orkar starta om den är för kall och oljan seg och trögflytande.
Men ett annat problem är att kylmediet kan kondensera i kompressoroljan när den är kall, och om man startar kompressorn då det finns mycket kylmedium i oljan blir det ungefär samma fenomen som om man startar en bilmotor med mycket glykol i oljan - oljeblandningen fungerar inte alls som smörjmedel utan snarare som skärvätska, och har man otur hinner något glidlager haverera eller kolven skära i cylindern innan kompressorn har blivit så varm att kylmediet har kokat bort ur oljan.
Ett tredje problem är om det skulle samla sig kondenserat kylmedium i kompressorns cylinder, vilket kan ge "vätskeslag" och tvärstopp när kompressorn försöker starta. Har man tur blir det inga följdskador, men har man otur kan det bli en krökt vevstake, skadad backventil eller liknande.
Alla dessa problem finns ju också på luftvärmepumpar där kompressorn sitter utomhus, och där löste tillverkarna det för många år sedan genom att införa kompressorvärme. Ett litet värmeelement under kompressorn som håller dess olja varm vid behov, ofta finns det en termostat som slår till när utetemperaturen sjunker under t ex +4 grader. En sådan anordning är lätt att montera i efterhand på vilken gammal frys som helst.

En del moderna kylar och frysar, speciellt kombinerade kyl- och frysskåp, kan få problem vid kyla pga att kondensorn (rörslingan på skåpets baksida) blir för kall och det finns risk att kondenseringen sker för tidigt och flytande kylmedium rinner bakvägen genom rören till kompressorn.  Jag har kommit i kontakt med en kyl/frys av märke Whirlpool, tillverkad ca 2010, som stänger av sig helt och hållet när rumstemperaturen sjunker under +10 grader för att förebygga detta problem.
Detta problem bör rimligtvis vara mindre på frysboxar där det inte är så stor "fallhöjd" från kondensorn till kompressorn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser