Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken månadsekonomi/budget kan en självhushållande familj räkna med  (läst 12634 gånger)

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Ja, Det är ju inget konstigt eller svårt. Det handlar bara om hur man vill leva.

Våra utgifter:
Mobilabonnemang 500
Internet 500
El 500
Snus 500
Mat 1000
Övrigt 500

Det bör ju tilläggas att det inte alltid är jätteroligt. Som denna månad t.ex. är pengarna redan slut. Vi har 3,56kr på kontot och en burk med enkronor. Vi har sparat undan en lite buffert, ca 10 000, som vi inte rör annat än vid nödlägen, t.ex. tandläkare, sjuka djur eller liknande.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Att bli självförsörjande på mat för egen del är ju inget man kan göra på ett år bara så där. Det krävs förberedelser, som kan ta flera år.
Särskilt om ni tänker att djurens mat ska hamna där.

En lösningen är.
1st mjölkko
3-4 grisar
1 st potatisland, överdrivet stort då man ska räkna med dålig skörd varje år.
Ett land för övriga rotfrukter som du förvarar i en jordkällare. Morötter, kålrötter osv.

Mjölkkon är den stora utgiften. Men all överbliven mjölk går till grisarna. Grisarna äter även dom fula potatisarna och andra rotfrukter som räknas som över.
Grisarna är ju då erat kött för året efter. Grisarna lär du dig fixa själv med murpanna och kedja.

Potatisen kommer då vara eran stappelföda. Så att lära sig den och sköta den året om är det viktiga. Pärllandet ska harvas flera gånger om innan sådd. Under sommarens gång så är det lite jobb. Att hitta en lättdragen åder (stavning?) är viktigt. Du drar och frun  styr. Detta ska ske så inte potatisarna synar luften. Sättpärler blir det ändå. Efter skörd så ska dom torkas under tak. Innan nedflytt till källaren ska ni gå igen alla. Redan nu börjar första sorteringen till djurfoder och sättpäler, sättpäler är dom med lite grönt på. Sen under resten av hösten och hela vintern fram tills nästa års skörd så är det att sitta i källaren minst en gång i månaden och sortera ut djurfoder och sättpäler. Alla pärlådor ska då gås igenom, varje gång.
Är själv uppväxt med denna årliga rutin så jag anser att findus frysta kinamix är rena guldet.

Men något så där så kan ni nästan undvika matbutiker. Mest då för socker, salt å kaffe.
Potatis å saltgrodder är det många som överlevt vintrar med. Saltgrodder är då dom svarta kornen i botten på fläskkoppen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Om jag förstår rätt så är det gräset som är nyckeln till självförsörjning. Det tror jag också på. Gräset blir foder till kor eller får kanske get, som sen ger mjölk kött och gödsel till grönsaksland.
Mattons: Vad odlar du på ditt land. Vad har du gjort för odlingserfarenheter. Hur sparar, lagrar du över vintern?
kretslopp

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Ja. Vi odlar det vi äter och äter det vi odlar. :)
Skämt åsido; potatis, morötter, lök, vitlök, massa sorters kålväxter, sallader, bönor, ärtor, betor av olika slag, massa bladväxter, gurkor, tomat i växthus och friland, ca 50 plantor i år, pumpa, squash, majs, lite paprika i växthuset, purjo och nog en hel del annat som jag glömmer.
Vi har också rätt mycket bärbuskar - röda och svarta vinbär, krusbär, havtorn och saskatoon.
Vi har 6 äppelträd som ger, på ett eller annat sätt, ätbar frukt. Två körsbärsträd och några hundra jordgubbsplantor.

Vi lagrar på de sätt som är lämpligast. Vi har en jordkällare där flesta rötterna hamnar, en del saker mjölksyras, frysen är oftast överfull.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Ja. Vi odlar det vi äter och äter det vi odlar. :)
Skämt åsido; potatis, morötter, lök, vitlök, massa sorters kålväxter, sallader, bönor, ärtor, betor av olika slag, massa bladväxter, gurkor, tomat i växthus och friland, ca 50 plantor i år, pumpa, squash, majs, lite paprika i växthuset, purjo och nog en hel del annat som jag glömmer.
Vi har också rätt mycket bärbuskar - röda och svarta vinbär, krusbär, havtorn och saskatoon.
Vi har 6 äppelträd som ger, på ett eller annat sätt, ätbar frukt. Två körsbärsträd och några hundra jordgubbsplantor.

Vi lagrar på de sätt som är lämpligast. Vi har en jordkällare där flesta rötterna hamnar, en del saker mjölksyras, frysen är oftast överfull.

Tack för jättebra svar. Ni lever som jag förstår på barnbidraget när det kommer till kontanter. Vi har lite mer vi kan spela med, men vi har rätt gott om tid så vi ska inte försitta några chanser.

Hur gör ni med utsäde och kostnaderna för det. Potatisen har du nämnt, men det övriga?
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Ja. Det stämmer.
Vi fröodlar det vi orkar. Oftast inte särskilt mycket men många grönsaker är ju lätt... Tomat, gurka, majs, bönor osv...

Det är relativt små kostnader med fröer annars tycker jag. Vi köper ju inte allt på en gång, så vi märker inte av det mycket.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Jag har svårt att släppa att en familj lever på barnbidraget som enda inkomst.

Mer om det och allmän budgetmånad på bloggen!

http://onkeltomsstuga.se/2016/11/kan-en-familj-leva-pa-barnbidraget/
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
Ja, Det är ju inget konstigt eller svårt. Det handlar bara om hur man vill leva.

Våra utgifter:
Mobilabonnemang 500
Internet 500
El 500
Snus 500
Mat 1000
Övrigt 500

Verkar som om ni äger eran gård så att ni inte betalar av på något lån. Men jag förstår inte hur 500 kr i månaden kan räcka till allt övrigt, om det i övrigt ingår: Resor (eller har ni allt inom räckhåll så att ni kan gå o cykla?) Kläder o skor, någon ny eller begagnad pryl / redskap då o då, julklappar och fördelsedagsprsenter - åtminstone barn har väl rätt o önska sig och få sånt som inte är hemmagjort? Hemförsäkring och ev andra försäkringar.

Det bör ju tilläggas att det inte alltid är jätteroligt. Som denna månad t.ex. är pengarna redan slut. Vi har 3,56kr på kontot och en burk med enkronor. Vi har sparat undan en lite buffert, ca 10 000, som vi inte rör annat än vid nödlägen, t.ex. tandläkare, sjuka djur eller liknande.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Nina,

En del av dina frågor finns delvis besvarade tidigare i tråden. Om jag minns rätt så hade familjen ingen bil. På en sådan här ekonomi gäller det nog att försöka få så mycket som möjligt i form av kläder och leksaker.

Barns rätt till konsumtion kan du dock få utveckla?
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Barns rätt till konsumtion kan du dock få utveckla?

Jag kan väl tycka att de inte har rätt till konsumtion när de inte tjänat ihop det själv, men samhället i stort tycker ju att de har rätt till att konsumera.
Kolla bara på hur mycket pengar de slänger på ensamkommande ungdomar. De konsumerar betydligt mer än vad jag gör per månad.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
Nina,

En del av dina frågor finns delvis besvarade tidigare i tråden. Om jag minns rätt så hade familjen ingen bil. På en sådan här ekonomi gäller det nog att försöka få så mycket som möjligt i form av kläder och leksaker.

Barns rätt till konsumtion kan du dock få utveckla?

Småbarn klarar sig med enkla leksaker, men ju större dom blir dess mer behöver dom för att vara med i gänget. Jag tycker att vill dom hålla på med någon slags sport eller musik, så ska dom få det. Att få något nytt till jul och födelsedag - inte säkert att 10-15-åringen önskar sig enbart onyttiga saker utan det kan vara något klädplagg eller en cykel av "rätt märke" också, får dom att känna att dom är värda något. Det finns två diken - man talar mest om dom som får för mycket. Dom där ensamkommande flyktingbarnen är inte dummare än att dom tar reda på vad dom har rätt till enligt reglerna och sen kräver dom det! För vanliga barn finns väl ingen minimigräns utan då får föräldrarna fundera ut själv vad som är nödvändigt.

kaskelottas

  • Gäst
Jag kan väl tycka att de inte har rätt till konsumtion när de inte tjänat ihop det själv, men samhället i stort tycker ju att de har rätt till att konsumera.
Kolla bara på hur mycket pengar de slänger på ensamkommande ungdomar. De konsumerar betydligt mer än vad jag gör per månad.

Men snälla vad har ensamkommande med denna tråd att göra? =) Sverigedemokrat eller? Otrevligt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Helt ovidkommande är det väl inte eftersom det så att säga lyfter ribban för vad barn till låginkomsttagare förväntar sig. Att betala stora belopp med andras pengar kan vara svårt att förklara logiken i för ungar som inte får någon egen mobiltelefon för att ekonomin inte klarar det.

kaskelottas

  • Gäst
Men kom igen, tråden handlar självhushållning och ekonomi håll ert hat till andra forum tack.

Hur du än vänder och vrider på det så är det inte invandarnas fel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Men hallå, hat och invandrarnas fel ??? Jag känner inget hat och man kan inte lägga skulden på den som bjuds om han tar en kaka. Jag upplyser endast om att konsumtionssamhället och de välmenande ställer till det för folk med låg inkomst och barn.

Att vissa delar av samhället sätter normen för vad som är normalt gör att en självhushållande familj kan räkna med att barnen känner sig utanför. Att många föräldrar ger barnen barnbidraget, att det finns tabeller med vad ett barn skall ha i fickpeng och att ensamkommande barn får det dubbla för att de inte har någon mamma och pappa.


Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
Finns det tabeller för vad flyktingar erhåller, familj, vuxen eller ensamkommande barn?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Finns det säkert, men kommunerna har säkert olika tolkningar. Jag har dålig koll på sådant. Tittar inte aktivt efter sådant, men just det här med dubbla fickpengen var inte många veckor sedan det stod om i dagstidningen.

Runt flyktingarna cirklar gamarna, vare sig det är smugglare eller vinstbolag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser