Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klämma åt-delen i en hyvelbänk  (läst 3062 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Klämma åt-delen i en hyvelbänk
« skrivet: 25 jul-16 kl 09:57 »
Vad kallas den långa gängade delen i en hyvelbänk, den som var av trä förr och nu även finns i metall?
Framklämma och bakklämma (heter de väl ungefär åtminstone) är inte riktigt vad jag söker utan jag är mer ute efter en lång gängad stav med vev och muttrar så jag kan göra en stor klämma. Den ska i sin tur sitta ovanpå ett bord.

Lite som en limknekt kanske man kan säga, fast för att stadigt hålla fast ett trästycke ovanpå en bordsskiva. Trästycket kommer vara en stående del av en trädstam så jag skulle vilja kunna öppna klämman åtminstone 30-40cm.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Klämma åt-delen i en hyvelbänk
« Svar #1 skrivet: 26 jul-16 kl 20:38 »
 Denna del satt i en gammal fanerpres, Saknar vev, Tar max 30 cm, Har 4 st.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Klämma åt-delen i en hyvelbänk
« Svar #2 skrivet: 26 jul-16 kl 21:27 »
Här kanske du kan hitta nåt http://hyvlar.se/banktillbehor/banktanger

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Klämma åt-delen i en hyvelbänk
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 19:37 »
En grov gängstång har lite täta gängor, så man får veva sig blå, men man kan göra en quick release-variant...
http://www.ibuildit.ca/Workshop%20Projects/vise-1.html

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Klämma åt-delen i en hyvelbänk
« Svar #4 skrivet: 29 jul-16 kl 15:13 »
Man får köpa gängstång med grov trapetsgänga och tillhörande stora svetsmuttrar på Swebolt/Botniabolt. Sedan är det enkelt att svarva ändstycket och svetsa dit en lämplig fläns på muttern.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser