Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra på träden  (läst 1863 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Ohyra på träden
« skrivet: 23 maj-16 kl 15:22 »
Har under tre år haft ngn ohyra på träden. Det började med att ekarna fick sina blad uppätna. Ändra året gick de på även andra tråd. Bla mina äppelträd. Tog alla blad o blommor. I år är de på äppelträden igen. Det bildas något spindelvävsliknande på o mellan bladen. Sen skrumpna bladen. Har hittat ett antal små gröna larverna som jag antar är orsaken.

Någon som vet vad det är o hur jag kan skydda mina älskade träd.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Ohyra på träden
« Svar #1 skrivet: 29 maj-16 kl 01:50 »
 :D---Verkar vara typ spinnarmal...Har du små träd ta bort annars låt moder natur ta hand om det...

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ohyra på träden
« Svar #2 skrivet: 04 sep-16 kl 10:09 »
Har haft samma ohyra här och alla fruktträd blev kalätna och ett päronträd och ett äppelträd dog. Förvisso små, men ändå. Så inga äpplen på 14 träd, inga päron på två träd, ett (!) plommon på två stora träd, brukar få köra skottkärrevis till komposten fast det plockats i mängder och inga körsbär, persikor eller valnötter på de träden.
Så vill väldigt gärna slippa dessa gröna larver kommande år! Vad kan jag göra för att göra livet så surt för dem som möjligt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Ohyra på träden
« Svar #3 skrivet: 04 sep-16 kl 10:33 »
Skulle det inte gå att spola bort dom med en vattenslang med högt tryck? Kryper dom upp igen så upprepa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser