Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildat kombucha?  (läst 2262 gånger)

Rotnäsarn

  • Inlägg: 3
Bildat kombucha?
« skrivet: 14 maj-16 kl 09:07 »
Hej!
Nu har Rotnäsarn experimenterat lite igen... Jag blandade ungefär lika mängder av opastöriserad äppelcidervinäger och vildjästkultur. Vildjästkulturen är i huvudsak för mjöd, men tänkte att det vore kul om man kunnde hitta på något nytt! De blandades i äppeljuice för att tillföra mer socker att jäsa.
Men! När jag skulle titta till den för några veckor sedan hade den bildat geléartade plattor vid ytan! Så jag lät den stå tills idag då jag silade bort dessa. Vätskan luktar klart och fint av vinäger och geléplattorna inget särskilt.
Men då undrar jag. Vad har hänt? Vanlig vinäger bildar väl inte dessa geléplattor? Jag tycker att de liknar kombucha- eller volgasvamp, men då jag inte har någon erfarenhet av den så har jag ingen som helst aning!
Plattorna är som lätt slemmiga och aningen "hårdare" än gelé. Den tjockaste är ca 0,5cm och den tunnaste ca 0,1-0,2cm. De är transparenta och simmigt vita.
Är det någon som har koll på detta?

Är otroligt tacksam för svar!
//Rotnäsarn

Rotnäsarn

  • Inlägg: 3
SV: Bildat kombucha?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-16 kl 09:15 »
Här kommer en komprimerad bild då de var för sig var för stora...

enigma77

  • Inlägg: 33
    • -
My Kik username is 'Enigma77' - add me!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
Eldtroll, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser