Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag  (läst 5797 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« skrivet: 09 apr-16 kl 22:51 »
Husbilen Citroën c25 har börjat (för en dag sen) bete sig underligt när jag byter växel å gasar upp. Det känns som obalans i däcken men när den bara rullar å jag inte gasar går den som den ska. Men när jag gasar på känns det nästan som att köra på streckade linjen på vägen- vibrerande å Tungkört.
Vad kan det vara? Cylindrar? Tändstift? Dåliga drivaxlar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #1 skrivet: 09 apr-16 kl 22:55 »
du har juh bytat koppling.   
Kan vara den som ställer till det.

Tryckplattan kan ha hamnat snett eller ur centrering.
Stödlagringen av axeln som kom från växellådan och sitter i svänghjulet har skadats, fallit bort eller tryckt ur sitt läge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #2 skrivet: 09 apr-16 kl 23:05 »
Om det har hänt något med kopplingen så borde det rimligtvis märkas även vid lätt belastning eller motorbromsning. Jag tror nästan mer på att det är något annat verkstaden har råkat ställa till med i motorrummet i samband med kopplingsbytet. Eller - som brukar hända förvånansvärt ofta - så är det frågan om fel som inte har något rimligt samband med varandra men som slumpen eller mr. Murphy ändå ser till att framkalla ungefär samtidigt.

Går motorn jämnt på tomgång eller om du varvar upp den obelastad?

Verkar avgaserna normala eller luktar de mer än vanligt (låt någon med känslig näsa och bil utan kupéluftfilter ligga efter medan du kör)?  Svart eller oljig avgasrök?

Någon skillnad beroende på om motorn är kall eller varm?

Verkar avgastemperaturen bli densamma på alla cylindrar eller är någon klart kallare än de övriga? Kolla detta genom att belasta motorn så den går ojämnt en stund, stanna sedan och spotta eller stänk vatten på avgasgrenröret för att bedöma temperaturen på de olika avgasportarna. Om du har snobbig utrustning av typ IR-termometer går den såklart också att använda.

Ett sätt att bedöma om det finns tändningsproblem är att lyssna på en svag sändare på mellanvåg (AM) på bilradion och höra hur tändstörningarna låter, framför allt vid segdragning med lågt varvtal och stort gaspådrag. Motorn är ju fyrcylindrig, om det finns ett tändningsproblem som bara berör en cylinder, så kommer vart fjärde "störningsknäpp" att vara antingen tydligt svagare eller starkare än de övriga (detta om den har ett gammaldags tändsystem med en enda tändspole och fördelare).

Om det inte har gjorts någon service på tändsystemet på länge kan det ju vara idé att åtminstone skruva ur alla tändstift och avsyna dem, ohmmäta tändkablarna för att se att det inte är avbrott i någon av dem, avsyna fördelarlock och rotor efter sprickor, tecken på överslag mm.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #3 skrivet: 09 apr-16 kl 23:06 »
Vad gör jag åt det? Första veckan efter kopplingsarbete gick bilen felfritt- men nu beter den sig skumt.. Tycker också att det luktat bränt två gånger från kopplingen idag när jag bara växlat (inte slirar)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #4 skrivet: 09 apr-16 kl 23:09 »
Om du inte hittar något uppenbart motorrelaterat fel, som jag beskrev nyss, så är det nog bara att åka tillbaks till verkstaden och reklamera kopplingsbytet.
I bästa fall kanske det finns en inspektionslucka på kopplingskåpan så att man kan se om t ex tryckplattan sitter snett eller fästskruvar för den är lösa, utan att riva isär alltsammans.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #5 skrivet: 10 apr-16 kl 10:00 »

Det är bara vid gaspådrag eller alltså när jag gasar som bilen går konstigt inte vid bromsning.
Motorn går jämnt på tomgång å även jämnt när jag gasar utan växel i.

grå normal avgasrör typ.

Någon skillnad beroende på om motorn är kall eller varm? NEJ men kommer jag upp å lör längre på hög hastighet 70-90 är det som att problemet släpper tillfälligt för att sedan återkomma när jag växlar upp efter en korsning. Inget problem när jag växlar ner utan det är i kombination med gaspådrag.


Verkar avgastemperaturen bli densamma på alla cylindrar eller är någon klart kallare än de övriga?   
Har inte kollat ska komma när jag åker ut.
Jag har sedan tidigare lite tändningsproblem tror det är startmotorn, de gånger den inte drar igång klickar det typ i motorn.

Har ingen bilradio...så kan inte kolla störningar. 

Var länge sen service gjordes- dags att byta olja på den. Tror också den kan må bra av en service...

Om det är kopplingen borde inte felet uppenbarat sig direkt? Tycker även 1:an är svårare idag att lägga i än tidigare



torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #6 skrivet: 10 apr-16 kl 10:14 »
Var det på den här husbilen du hade tändningslåsproblem förut? Är tändningslåset bytt mot ett nytt av rätt sort, eller är det någon klåparlösning med separat startknapp, tvivelaktiga kabelskarvar osv?

Om du inte har bilradio, så ta med en batteridriven radio med AM (mellanvåg) för att lyssna under körning.

Beträffande svårighet att lägga i 1:an : Är det vid stillastående bil eller vid nedväxling under körning som det är svårt?
Om det är svårt vid stillastående, prova att parkera i en utförsbacke och låt bilen rulla sakta framåt med nedtrampad koppling när du lägger i 1:an. Om nedväxlingar är besvärliga, kolla om det går bättre med dubbeltrampning och noggrann anpassning av motorvarvtalet.
Skrapar det när du ska lägga i backen? Några problem med övriga växlar?

Beträffande kopplingen så kan det ju tänkas t ex att skruvar inte har varit riktigt åtdragna och börjat gänga ur sig nu, eller att någon detalj i lamell eller tryckplatta har spruckit eller tappat formen pga fabrikationsfel.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #7 skrivet: 10 apr-16 kl 14:28 »
Ettan går i bättre nu. På ettan vibrerar den inte. Bytte även skyddsbälg på den - därför jag funderar kring drivknuten, men låter inget annorlunda vid svängar. Om det är obalans i däck eller dylikt borde det väl även vibrera när jag inte gasar.
Tror inte det är låset som är fel utan möjligtvis startmotorn.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #8 skrivet: 10 apr-16 kl 16:31 »
Vad menar du med tungkört?

Jag hämtade hem en Mercedes igår och den vibrerade ibland vid gas pådrag och var slö ibland.
Felet på den var att motorfästena var borta, så jag la två plankbitar i mellan och ett spännband runt motor och framvagnsbalken.
Gasen funkade lite som den ville, eftersom motorn gled omkring.

Det jag vill säga är att du kanske har något dåligt motorfäste.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #9 skrivet: 10 apr-16 kl 17:08 »
Vad menar du med tungkört?

Jag hämtade hem en Mercedes igår och den vibrerade ibland vid gas pådrag och var slö ibland.
Felet på den var att motorfästena var borta, så jag la två plankbitar i mellan och ett spännband runt motor och framvagnsbalken.
Gasen funkade lite som den ville, eftersom motorn gled omkring.

Det jag vill säga är att du kanske har något dåligt motorfäste.

Sätter man problemen i samband med fastkörningen som ledde till kopplingseldandet så är det en stor sannolikhet att så är fallet
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #10 skrivet: 10 apr-16 kl 17:15 »
Att jag har dåligt motorfäste eller drivknut?
Det känns som att man kör på den streckade varningslinjen- ni vet som brukat vara för att man inte ska ta sig över på andra sidan körfältet. Så känns det så fort jag gasar i fart. Släpper jag på gasen å bara rullar bilen så låter eller känns inget.
Hur ser jag om jag har dåligt motorfäste?
« Senast ändrad: 10 apr-16 kl 17:21 av mulen »

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #11 skrivet: 10 apr-16 kl 17:25 »
Att jag har dåligt motorfäste eller drivknut?
Det känns som att man kör på den streckade varningslinjen- ni vet som brukat vara för att man inte ska ta sig över på andra sidan körfältet. Så känns det så fort jag gasar i fart. Släpper jag på gasen å bara rullar bilen så låter eller känns inget.
Hur ser jag om jag har dåligt motorfäste?
Min C5:a var lite så när drivknuten var på väg att kasta in handduken. Till sist skuttade den nästan fram.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #12 skrivet: 10 apr-16 kl 17:32 »
Mmm kan man se med ögat om Drivknuten är dålig? Borde det inte upptäckts när skyddsbalgen till Drivknuten byttes?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #13 skrivet: 10 apr-16 kl 17:47 »
Mmm kan man se med ögat om Drivknuten är dålig? Borde det inte upptäckts när skyddsbalgen till Drivknuten byttes?
På min syntes det tydligt. Men jo, tycker det borde setts då. Men det finns väl en på vardera sida
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #14 skrivet: 10 apr-16 kl 20:21 »
Något mycket märkligt hände för en stund sedan. Jag tänkte att bilen går snart sönder så som den vibrerade. På grusvägen i för hög fart ser jag en grop/stort gupp. Hinner inte sakta ner utan studsar kabom över :) sen upptäcker jag i uppförsbacken när jag måste gasa på att den inte vibrerar länge. Glad vänder jag och kör ut på asfalten i gen och växlar upp och växlar ner- och bilen vibrerar inte... Vad kan det varit? Vad kan ha hänt? Problemet löstes av duns i en grop? Vågar inte hoppas för mycket... Men just nu går bilen väldigt fint fram

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #15 skrivet: 10 apr-16 kl 21:08 »
Kan också stämma med ett dåligt motorfäste, motorn flyttade väl lite på sig. Man kan prova motorkuddarna med en kofot, genom att försöka lyfta motorn lite

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #16 skrivet: 10 apr-16 kl 22:06 »
En möjlighet är ju att en sten hade kilat in sig vid något motorfäste, och att den nu har ramlat bort, varigenom problemet är löst.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #17 skrivet: 11 apr-16 kl 09:32 »
Eller om det är något med motorfästet trots allt. För nu efter fyra mil återkom vibrationerna. För att försvinna efter att körde över ett övergångsställe- gupp. Men var sitter motorfästet å hur löser jag detta på enklast sätt?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #18 skrivet: 11 apr-16 kl 10:55 »
Kolla i verkstadshandboken.  Eftersom det är en tvärställd motor så har den troligen tre, möjligen fyra motorfästen.

Gissningsvis ett långt till vänster som växellådan vilar på eller hänger i, ett till höger långt ner bakom motorn ungefär vid stödlagret för höger drivaxel, och till sist ett eller möjligen två "momentstag" som ska hindra motorn från att vrida sig framåt eller bakåt, det kan sitta antingen långt upp på motorns baksida och vara fastsatt i en tvärbalk långt bak i motorrrummet, eller också sitter det högt upp på motorns högra sida och är förankrat i tornet för höger fjäderben.

I första hand bör man misstänka att motorfästen som har utsatts för olja eller stark värme (strålningsvärme från avgasröret) går sönder.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #19 skrivet: 30 apr-16 kl 10:40 »
Pratat med flera verkstäder som misstänker drivknuten-men borde det inte knacka då också när man svänger? Hur långt kan man köra med en trasig drivknut?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #20 skrivet: 30 apr-16 kl 10:47 »
Det beror på vad det är för fel på drivknuten, antar jag. Det vanliga är väl att det går hål på damasken, fettet försvinner ut och sand och vägsalt hittar in till de oskyddade kulorna. Då kan det gå otroligt fort, det kan handla om några hundra mil bara

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #21 skrivet: 30 apr-16 kl 15:41 »
Det finns fall där drivknutar på framhjulsdrivna bilar har totalhavererat 10 mil efter de första tecknen på missljud, och det finns drivknutar som har gått tusentals mil med oljud utan att förvärras.

Eftersom oljudet inte påverkas av att man svänger så kan det ju vara en av de inre drivknutarna som låter illa.  Men det är ju lätt gjort att börja med att hissa upp framänden av bilen, ta av framhjulen och avsyna alla drivknutsdammskydd, det behöver man inte ta bilen till verkstad för att göra.

Om en drivknut har börjat gå torr men i övrigt är oskadad så kan man tillfälligt hjälpa upp den genom att lossa klämman som håller dammskyddet vid axeln (inte den som håller dammskyddet vid knuten) och pressa in lite mer smörjfett där.
Enklaste sättet att få in fett är att göra ett smörjrör.  Ta ett ca 20 cm långt kopparrör 3-4 mm i ytterdiameter och hårdlöd fast det vid en smörjnippel.  Platta till röret i den ände som inte sitter fast i smörjnippeln. Sedan är det lätt att sticka in den platta röränden innanför dammskyddet och pumpa in fett med en vanlig smörjspruta.  Använd s k molyfett (svart).
Observera att vissa bilar har en plastring med ventilationskanal mellan dammskyddet och drivaxeln, om en sådan finns där så se upp så du inte råkar trycka in den i dammskyddet med smörjröret.

Det är bra att, i förebyggande syfte, ta loss drivknutarna, tvätta ur dem noga och fylla dem med nytt fett någon gång emellanåt. Om yttre drivknutarna är lika på höger och vänster sida bör man också passa på att byta plats på dem, så att slitaget fördelas jämnt. Drivknutsdammskydd bör man bara köpa som originalreservdel hos märkesverkstad. Utan undantag brukar piratdammskydd, även om de köps på ett dyrt och förtroendeingivande ställe, spricka sönder snabbt under svenska vinterförhållanden.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #22 skrivet: 19 maj-16 kl 12:29 »
Kan däcken ha något med vibrationerna att göra. Att dom är dåligt påsatta skruv lös eller i dåligt skick? Eller är det uteslutet med tanke på att det inte vibrerar när bilen bara rullar- oavsett fart
« Senast ändrad: 19 maj-16 kl 12:54 av mulen »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #23 skrivet: 19 maj-16 kl 12:55 »
Det borde i så fall inte påverkas så mycket av gaspådrag. Men att hålla koll på däcken hör ju till det man gör dagligen ändå.

Tänk på att den här husbilen nog ska ha betydligt högre lufttryck i däcken än man är van vid från personbilar, och däcken måste också vara av en typ som tål det högre lufttrycket och den större belastningen (s k C-däck, det står ett C efter dimensionsbeteckningen på dem). Om du inte hittar några säkra uppgifter om lufttrycket, så fyll till 4,3 bar (430 kPa) fram och 4,5 bar (450 kPa) bak. Om max tillåtet tryck för däcken är lägre (står någonstans bland den finstilta texten på däcksidan, om det är ett gammalt däck kan det eventuellt tänkas att det bara är angivet i den amerikanska enheten PSI) så överskrid aldrig detta tryck.

Ett effektivt sätt att kolla om det har blivit en "bula" på ett däck är att ta av hjulet och iaktta det noga medan man låter det rulla fritt på ett plant golv. Om det finns en bula eller någon annan skada som ger vibrationer, så kommer det att vicka åt sidan en gång per varv.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #24 skrivet: 19 maj-16 kl 20:02 »
Det är väl snart 10 år gamla däck, men mönstret ser bra ut- dock såg jag nu att sommardäcken har lite torrsprickor- är det farligt? Eller kan dom rulla en säsong till? Kör inte så jättemånga mil med den varje år....

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #25 skrivet: 19 maj-16 kl 20:36 »
Bild på sprickorna- vad tror ni. Det är rejäla c- däck i övrigt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #26 skrivet: 19 maj-16 kl 20:39 »
Det var rejäla sprickor. Lite torrsprickor är inte så farligt men det där är nästan lite för mycket

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #27 skrivet: 19 maj-16 kl 21:47 »
Det där är den största sprickan. Jo ser inte superbra ut men frågan är om det funkar att köra några dagar i sommar på....hittar jag nya/beg till bra pris så slår jag till, men nästa sommar får det definitivt bli nya däck.
Blir det punka eller exploderat hela däcket om man kör med däck med torrsprickor? Alltså kan det bli farligt på så vis att man kan tappa kontrollen över fordonet? Jag kör inga höga hastigheter med bilen- 70-80 Max.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #28 skrivet: 19 maj-16 kl 21:55 »
När det är så mycket som på din bild riskerar en rejäl bit av däckets slitbana lossna. Inte någon omedelbar fara, det kommer skaka och vibrera ännu mera bara. Tveksamt om däcket skall explodera av torrsprickor, jag har kört en del på såna däck genom åren och ingenting har hänt. Jag har en transit lastbil där däcken är helt fulla av torrsprickor och där lastar jag ett ton grus på flaket utan att något händer.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #29 skrivet: 19 maj-16 kl 21:59 »
Explodera gör det väl inte, men det kommer att vibrera och hoppa mer och mer. Köpte just nya däck till min sommarbil. Dom var 15 år gammal och stenhårda. 6 m/m profil och inga sprickor. Hela bilen skakade våldsamt och var för jäkl... att köra. det var bara att investera.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #30 skrivet: 19 maj-16 kl 22:01 »
Jag hade gamla stenhårda däck bak på min allra första bil, en vw polo -84. När man körde på grusvägar fick man ställ i varje kurva, de hade inget grepp alls. Kul men livsfarligt.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #31 skrivet: 19 maj-16 kl 22:21 »
Explodera gör det väl inte, men det kommer att vibrera och hoppa mer och mer. Köpte just nya däck till min sommarbil. Dom var 15 år gammal och stenhårda. 6 m/m profil och inga sprickor. Hela bilen skakade våldsamt och var för jäkl... att köra. det var bara att investera.
Vibrerade bilen hela tiden även när du bara rullade? Däcken som är på är nämligen värre å kanske beror vibrationerna idag jag har på dessa- dom ska slängas...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #32 skrivet: 19 maj-16 kl 22:39 »
Det där är den största sprickan. Jo ser inte superbra ut men frågan är om det funkar att köra några dagar i sommar på....hittar jag nya/beg till bra pris så slår jag till, men nästa sommar får det definitivt bli nya däck.
Blir det punka eller exploderat hela däcket om man kör med däck med torrsprickor? Alltså kan det bli farligt på så vis att man kan tappa kontrollen över fordonet? Jag kör inga höga hastigheter med bilen- 70-80 Max.

På riktigt gammaldags däck där corden (armeringen) var av något textilmaterial, kunde den börja ruttna om det var så stora sprickor i däcket att vatten nådde in till corden. Men så gamla däck tror jag inte du har.
Eftersom bilen är framhjulsdriven och så pass modern att den säkert har s k negativ styrradie, så är det nog ingen större risk att man tappar kontrollen över den ens vid en däcksexplosion om det bara är bra väglag och inte alltför kritisk trafiksituation just när det händer.
Men ett tips är att kolla om reservdäcket ser bättre ut än det sämsta av de däck du har i drift, och i så fall byta plats på dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #33 skrivet: 19 maj-16 kl 23:45 »
Skall jag vara ärlig så är det dumt att åka på sådana däck.
Det är inget kul alls att få en däckexplosion och sedan hålla bilen på rätt köl.
Bak är hyffsat enkelt att lösa men fram är en mardröm då du måste göra tvärt emot alla instinkter och istället ge gas för att sedan sakta lätta på gasen.

Men det är ditt val, och drabbar dig själv, eventuell passagerare och omgivande personer om du har otur.
Känner du dig turlig?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #34 skrivet: 20 maj-16 kl 00:02 »
Vibrerade bilen hela tiden även när du bara rullade? Däcken som är på är nämligen värre å kanske beror vibrationerna idag jag har på dessa- dom ska slängas...
Ja, det var lika hela tiden även med bara rullning. Men med gaspådrag blev det mycket värre ändå.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #35 skrivet: 20 maj-16 kl 08:38 »
Bytte däck, första 4 milen lät bilen bra utan vibrationer. Sen började det igen- suck!
Var om en däckfirma som sa att däcken var ok men att nästa sommar måste jag köpa nya

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #36 skrivet: 20 maj-16 kl 08:54 »
Har den stått i långa tider?

Det händer att lager tar stryk av sådant och då kan det jävlas en del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #37 skrivet: 20 maj-16 kl 09:18 »
Har den stått i långa tider?

Det händer att lager tar stryk av sådant och då kan det jävlas en del.

Den har stått kanske november - mars .... Tänker du på hjullager?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #38 skrivet: 20 maj-16 kl 09:26 »
Du har inte funderat på att göra dig av med den, med tanke på att du bara har problem med den och inte har möjlighet att hitta felen själv?

Förut så höll jag på och laga gamla bilar och har insett att vissa bilar är bara att skrota, då det i slutänden blir alldeles för dyrt och tar för mycket tid att hålla på att jävlas med skit.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #39 skrivet: 20 maj-16 kl 10:00 »
Jag tycker uppriktigt att det låter som tändfel.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #40 skrivet: 20 maj-16 kl 11:01 »
Jag tycker uppriktigt att det låter som tändfel.

Det var upp i början av tråden och det verkar som om det inte har gjorts någon riktig felsökning på den punkten än. Om den misständer ständigt på en cylinder så borde det ju också bli avgassmällar och lukta kraftigt oförbränt om avgaserna, men inga sådana rapporter har heller kommit in.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #41 skrivet: 20 maj-16 kl 11:32 »
Kanske är cylindrarna bara?
Nä sälja ska jag inte- lär mig väldigt mycket om bilar tack vare pärlan 😄

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #42 skrivet: 27 aug-16 kl 11:05 »
Glömt att skriva vad det var som spökade. Det var en fjäder som ska hålla fast drivknuten. Istället åkte drivknuten ut från  sitt läge hela tiden trots att man satte tillbaka den. Nu fungerar den igen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, långfot, GE202, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser