Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bergvärme +vedeldning?  (läst 5942 gånger)

Chrester

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Bergvärme +vedeldning?
« skrivet: 22 feb-16 kl 09:57 »
Hej!

Jag och min sambo har köpt en gård med inriktning skogsbruk/mindre djurhållning. Den tidigare ägaren installerade bergvärme 2005(nibe fighter 1215) innan dess använde han en kombipanna från 1974(CTC 266B). Nu till min fråga.

Vi kommer behöva gallra ur skogen rejält samt ta ner lite träd här och var och kommer således ha mycket stor tillgång på ved.

Bergvärmen behöver inte använda särkilt mycket tillskottsvärme(ca 500h på 10år) så den är nog helt helt ok i storlek för vårt enplanshus från -73. Men vi märker ju såklart en rejäl ökning på elräkningen under de kalla månaderna. Är det helt tokigt tänkt att under tex nov-mars stänga av bergvärmen och elda i kombipanna?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 11:20 »
Så länge pannan håller så är det väl vettigt, men jag skulle inte stänga av värmepumpen utan bara köra igång vedvärmen eftersom veden ger högre temp i systemet och då borde pumpen känna av det och inte gå. När du glömmer att elda hoppar pumpen igång och då slipper du duscha i kallvatten samt att pumpen inte står still så länge att den kan bli dålig av det.

andtol

  • Gäst
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-16 kl 13:15 »
Fungerar det att elda i kombipannan? Är den godkänd fortfarande? Vad säger sotaren? Om det inte är eldat sen 2005 är det bra att kontrollera så den fungerar bra.

En köksspis, vedspis eller kamin med vattenburen värme är också trevligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-16 kl 14:54 »
Långsiktigt då?

Ni kommer få en vedstack som kommer att fyllas på lite då och då om jag gissar rätt.. varför inte bygga ihop systemen? så att du eldar när systemet behöver spetsvärme.

Visst det finns en kostnad i detta men kanske den kan gå ihop sig på några år.

Har själv luft/vatten-pump kopplad mot min vedpanna via en sk. smart  tank som styr det hela.
På Så sätt märks det aldrig inne i huset vad det är som värmer, luften, elen eller veden... det syns bara på elräkningen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Chrester

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #4 skrivet: 24 feb-16 kl 18:38 »
Allt sitter redan ihopkopplat i samma system! Bergvärmen får vatten som kommer från akumulatortanken. Men det är så jäkla mycket rattar och vreden överallt allt det är lite marigt att få ihop allt. Sitter förutom kombipanna även en toppmatat panna från -81 på samma system. Det var denna den tidigare ägaren använde innan han lät installera bergvärmen. Men han avrådde oss från att elda i den då den blev så varm!?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #5 skrivet: 24 feb-16 kl 21:21 »
Ett tips är att försöka koppla ihop det så att någon modernare varmvattenberedare tar hand om tappvarmvattnet.  Värmeväxlaren som är inbyggd i CTC-pannor från 70-talet börjar ofta läcka, så det blir mer eller mindre fri passage mellan pannvattnet och tappvarmvattnet. Men de flesta sådana pannor har nog redan fått värmeväxlaren bortkopplad och ersatt av någon annan lösning vid det här laget.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-16 kl 19:46 »
Om pannan blir farligt varm finns det ett knep som man kan ta till om man har toppmatad panna eller förugn. Det är att ställa tidningar i blöt i en spann, när man sen fyllt pannan med ved så lägger man på en eller ett par blöta tidningar överst. Vad jag såg så brann det fint och det påverkade inte tjärbildning eller sot.
kretslopp

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #7 skrivet: 22 jun-16 kl 18:17 »
Hej!

Installera den billigaste miljögodkända vedpannan du kan hitta- elda så mycket du orkar/vill/behöver (mot en acctank)- låt bergvärmen ligga o lura- börjar jobba när det behövs.

MVH/ bo

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #8 skrivet: 17 jul-16 kl 03:10 »
Lite sent svar men...
Vi hade en kombipanna och den var bedrövlig att elda i. Tog bara småpinnar litet vedmagasin och mycket sot blev det. Vet inte om din kombipanna är mer lämpad för ved än min gamla panna.

Rent ekonomiskt så kommer ju veden i första hand ersätta värmepumpen, inte elpatronen. Om du har en cop på 3 tror jag att du får bättre ekonomi genom att sälja veden än att elda upp den själv.

Däremot är det väldigt mysigt att elda i braskamin. Så om jag vore dig skulle jag installerat en sådan istället och stötta värmepumpen under kalla dagar.
 
Om du ska köra nån form av kombination med vedpannan,  se till att du vet vad du gör. Kör man in riktigt varmt vatten i en värmepump finns det risk att den tar skada av det har jag hört.




xlab

  • Gäst
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-17 kl 20:12 »
jag skulle anv kombipannan åretrunt. dom pengarna man spara kan man göra något kul för

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #10 skrivet: 04 apr-17 kl 11:30 »
Sent svar men rent ekonomiskt är det nog bäst att sälja veden.

Tekniskt ska man passa sig för att kombinera ved o bergvärme. Får man in hög temp vatten till bergvärmen kan trycket i anläggningen bli högt o den kan ta skada. I bästa fall läcker lite köldmedie ut bara, men det beror på design. Var försiktig.

En smart rörmokare kan fixa detta så det är inte omöjligt.


Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-17 kl 07:22 »
är VP och vedpannan hopkopplad får man anta de är kopplade så att vp stänger av sig när man eldar.

f.ö finns säkerhetsventiler och expansionskärl i systemet så trycket kan aldrig bli för högt.

att köldmedie skulle kunna läka ut i bästa fall är bara nonsens. finns ingen koppling mellan radiatorsystemet och köldbäraren

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #12 skrivet: 28 apr-17 kl 08:48 »
Har jag rätt när jag tolkar det som att den förre ägaren eldade med ved efter att värmepumpen blivit installerad. Har ni bra kontakt med hen? Hen vet ju då hur värmesystemet ska ställas in för att fungera. Rent praktiskt borde det fungera att elda med ved på vintern och då ha värmepumpen avstängd. Att sen ha värmepumpen igång över sommaren och när ni är bortresta på vintern. Presis som ni tänkte tycker jag verkar vettigt. Jag tycker nog också att ni ska provelda er toppmatade vedpanna. gör det med små påfyllningar. -Det är ju ett år sen ni skrev, Hur har det gått?
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bergvärme +vedeldning?
« Svar #13 skrivet: 28 apr-17 kl 09:24 »
Man kan nog säga att de enda värmepumpar som går att köra sönder genom att tillföra för hett vatten från en annan värmekälla till dem, är dels hembyggen och dels tvivelaktiga maskinerier som totades ihop av källarfirmor på 90-talet då det fanns många lycksökare i branschen. Värmepumpar som är byggda av seriösa tillverkare och som uppfyller gällande säkerhetskrav, har gott om förreglingar för att stänga av sig innan några otrevligheter kan hända.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser