Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Övriga världen Nyfiken på naturen i Portugal?  (läst 1897 gånger)

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
Övriga världen Nyfiken på naturen i Portugal?
« skrivet: 25 dec-15 kl 22:48 »
Det är jag också!

Befinner mig nu i Coimbra vilket är beläget i det nordliga partiet av centrala Portugal; kust i väst, berg i öst. Rest hit av lust för soliga vintrar & lätthet att odla, men bor än så länge i staden då jag inte vill leva solo bland träd/djur hur mycket jag än älskar dessa, ty även kärleken för Människan är stor.

Hoppas på att ett par el. en hel skock alternativare ska känna samma nyfikenhet som jag & sällskapa mig så att vi tillsammans kan utveckla våra förmågor i detta vackra land(: Tanken är just att utveckla förmågor & leva i en tillfällig fristad - dvs. ej köpa mark (är inte där än rent ekonomiskt) utan gemensamt hyra. Det går att leva gott också utan att äga även om det är min idé för framtiden. Kanske trivs vi väl ihop & faller naturligt samman som en flock som om några år ruskar ur oss besparingar & köper land? Kanske det!

Med annonsen vill jag således först & främst komma i kontakt med intresserade, men även rullande uppdatera med lovande gårdsannonser för att giva hum om vad som finns samt om någon själ har anslutit sig et cetera nytt på fronten - & jag besvarar gärna frågor(: Kan inte ge en exakt idé av kostnad, men när du fantiserar kan du utgå från cirka 1OO euro för hyra.

Under året, gärna redan till våren, ska jag ha funnit inledande sällskap & då kommer information om gården så att fler kan dyka upp, yay! Om någon vill bo i tipi el. dylikt utan att betala känns det för min del spontant som en jättefin idé då denne ju bidrar med sitt kunnande, arbete, samtal.. kanske musik? Vore inte fel med människor som kan spela instrument ,)

Människor med optimismådra, tolerans för variation i värderingar & mod att våga önskas.

Presentation av mig:
Främst intresserad av att samla vilda växter men också av permakultur. Kreativ, ung kvinna från norrländska vidderna, dock levt mycket i Stockholm där jag har träffat många goa vänner. Tycker om staden - det sociala, nattlivet, kulturlivet.. men varken kan el. vill bo så, bara gästa. Är ett alternativt blåbär men klättrar i kunnande var år. I år har jag slaktat mina första kaniner & bearbetat dessas skinn, vilket jag fick blodad tand av (& blodiga kläder, det också förstås..). Konstnär; främst måla & skriva. Tycker om att promenera i backar, dansa till tung & intelligent hiphop, bedriva levnadsnjutning, skratta - inte sällan till rå opolerad humor så lättkränkta göre sig icke besvär - & gråta & prata vid en brasa. 2o16 kommer jag att lära mig att göra eld med tändstål, & lära känna dig?

Kan vi trivas i varandras sällskap? Skriv, låt oss känna av! Eller varför inte resa till Portugal & hälsa på mig? Här finns madrass där du får plats i en vecka om du så önskar.

Ser fram emot svar,
Feliz Natal.

PS. Ramlade över denna: http://www.permaculturinginportugal.net/ vilket är en gård i denna region. Inblick i hur naturen är.

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
SV: Nyfiken på naturen i Portugal?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-16 kl 15:01 »
Visat sig att en av människorna jag lär känna här kommer från den plats jag har störst nyfikenhet inför - Covilhã - & i samtal om mina planer sade han att när jag är redo för att bosätta mig i bergen så kommer han att ringa några samtal. Det är bra med kontakter, där finnes ofta alternativ & priser som aldrig når internet.

Hittills fått PM av ett stycke mednyfiken(:

Önskar er ett utvecklande 2o16!

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
« Svar #2 skrivet: 28 jan-16 kl 19:57 »
Sammanlagt har nu 7 intressanta människor visat intresse!

Jag har valt att i februari resa till Sverige - för en kurs jag ej kan ha på distans - & återkomma till sensommar/höst. Tror att det kan vara till gagn för detta. Det ger människor mer tid att se annonsen, fatta beslut, göra upp planer.. & förhoppningsvis kan vi lyckas ses i svala Svea & nå varandra öga mot öga, innan vi ses under solen.

ärt

• Halland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-16 kl 22:03 »
 Har du googlat på Tamera?
Var där några månader.
De har bra kompetens.
Finns en Kvinna utanför Silves med mycket erfarenhet av örter o medicinalväxter. Var där några månader också.
 Undra om inte Jonny på Runobergsfröer har lite försänkningar mot södra Portugal.
 Lycka till.
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
« Svar #4 skrivet: 28 jan-16 kl 22:32 »
Tack!(:

Det är här i bergsområdet jag vill bo. Tamera låter dock som en plats som kanske bör få sig ett besök. Det ser vackert ut, & medicinalväxter väcker givetvis intresset.

stefanz3

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-16 kl 16:17 »
kanske av intresse ??i portugal finnes :
http://www.stefannovellinoportugal.cybersite.nu/

Johnny från runåberg är eller har  varit aktiv här i närheten ( syväst algarve ) inte långt från mig .
häls
stefano

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
« Svar #6 skrivet: 28 maj-16 kl 22:46 »
Tack för länk, Stefano!

Ser vackert ut! Vid tillfälle hälsar jag gärna på, kanske stannar för ett tag för gemenskap & delad utveckling, kanske för lärandet i arbete. Är dock ej ett stadigare boende för mig sett till att Algarve ej är bergigt (om än vackert på eget vis, men berg är för mig essentiellt för boende) samt att det för mig är viktigt att människor boende i samhörighet fritt får bruka alkohol & andra droger då jag ser det vara levnadsnjutning samt medicin, & ej problem.

Med det sagt: desto fler projekt i på portugisisk mark, desto bättre! Fint att se(:

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
« Svar #7 skrivet: 10 sep-16 kl 15:46 »
Skapat sida på FB, för spridning samt tydlighet & enkel kommunikation för den som uppehåller sig där: https://www.facebook.com/bosallskapiportugal

Även fint att skriva till mig här samt e-post: Lojura@rocketmail.com.

Kensjo

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 11 dec-16 kl 00:25 »
Är just nu i en hippievan på väg genom europa. Har tagit mig till Freiburg och kommer åka vägen mot Barcelona och sedan Portugal. Jag är väldigt intresserad. Gärna nära till kust och berg då det och är en dröm att segla så tog Kustskepparintyg innan jag åkte.

Lo

• Norrbotten
    • Rándottir.
« Svar #9 skrivet: 13 feb-17 kl 18:35 »
Befinner mig i Coimbra, Portugal.

Har krokar ute för boende i regionerna Beira alta & Beira baixa. Valmöjligheten ökar dock markant desto fler nyfikna som ansluter sig (endast jag, just nu): rymliga boenden går att finna för proper peng, exv. 5O-1OO€ per rum (beroende på omständigheter kan ett sådant delas av ett par, vilket ger än mer modest månadshyra).

Kensjo! Var befinner du dig nu?(:

Mitt portugisiska telefonnummer: 915547120.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser