Författare Ämne:  Prata off grid, husvagn och andra knasiga ideer?  (läst 3851 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Prata off grid, husvagn och andra knasiga ideer?
« Svar #80 skrivet: 08 mar-16 kl 22:02 »

Varför kylflänsar? Tål de inte om det blir för hett?

Dels det, och dels krävs det ju en temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan för att en TEG ska kunna leverera någon spänning. Den fungerar alltså bättre ju hårdare man kan kyla den kalla sidan.

ensamhet

• Lappland
« Svar #81 skrivet: 08 mar-16 kl 22:42 »
Ok det är jag med på, men hur hett kan det vara där man monterar den?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #82 skrivet: 08 mar-16 kl 23:24 »
Vet ej, men det borde stå i specar/datablad för den.

husbehov

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 09 mar-16 kl 06:53 »
Ok det är jag med på, men hur hett kan det vara där man monterar den?
det finns mängder med olika TEG:s som tål olika mycket . en annan idé jag hade var att . kylningen ska sitta i ett rör med flänsar i där den suger in luft och motsvarande på varma brännardelen

trailerprojekt

• I'm on the frontline - don't worry I'll be fine
    • -
« Svar #84 skrivet: 25 mar-16 kl 13:00 »
Tjenis,

Sitter och räknar på kylskåpsförbrukning och lösning. Släpper värmen lite då jag har en plan för hur den ska testas.
Kolla denna länk, kommentera gärna med era tankar: https://michaelthell.wordpress.com/2016/03/25/kylskap-12-volt-off-grid/
- - -

ensamhet

• Lappland
« Svar #85 skrivet: 25 mar-16 kl 13:15 »
Tjenis,

Sitter och räknar på kylskåpsförbrukning och lösning. Släpper värmen lite då jag har en plan för hur den ska testas.
Kolla denna länk, kommentera gärna med era tankar: https://michaelthell.wordpress.com/2016/03/25/kylskap-12-volt-off-grid/

Jag är inte så mycket för att räkna, men har lite praktisk erfarenhet.
Ett sådant där kylskåp du har tömmer batteriet fort och blir inte kallt om det är varmt ute.

Jag har provat kompressorkylskåp och det blev riktigt kallt och batteriet räckte längre.
Ägaren till det jag testade hade en solcell på husbilen och han klarade sig hela sommaren utan att lada på annat sätt.

Jag kommer att skaffa kompressorkylskåp och när jag kollat runt efter sådana, har jag för mig att de var billigare än det du hänvisade till.
Jag återkommer om jag hittar det igen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #86 skrivet: 26 mar-16 kl 00:30 »
Det finns vettiga 12/24 voltgrejer, t ex här http://www.skeppamarin.se/category/kyla, men jag tycker det fungerar bättre och är billigare med omformare och vanliga 230v frysar.

trailerprojekt

• -
« Svar #87 skrivet: 26 mar-16 kl 08:19 »
Det är ju underbart grabbar :) Tack!
Där hitta ja ju ett kylskåp som sparar mig typ 2ooo:- . Ska mäta lite inbyggnadsmått sen blir det nog att handla nytt skåp iallafall.

hojta till om nihar vägarna förbi Kungsör så bjuder ja på Kaffe!!
- - -

husbehov

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 29 mar-16 kl 07:02 »
finns bra grejer på legoelektronik med som inte drar så mycket men kostar gör de . 12/24 volts kompressor

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #89 skrivet: 01 jan-17 kl 17:05 »
Hej Trailerprojekt ! Kul pratar gärna med dej om knasiga ideer och trailerprojekt eftersom jag söker ett underrede för att bygga en höskrinda ! Gott nytt år förresten ! Jag har åxså funderat på att söka mej till varmare breddgrader eftersom tiden går och jag har lite svårt att finna roliga människor att byta ideer med men detta år ska det ändras ,,,,,

trailerprojekt

• -
« Svar #90 skrivet: 28 jan-17 kl 12:28 »
Hej Trailerprojekt ! Kul pratar gärna med dej om knasiga ideer och trailerprojekt eftersom jag söker ett underrede för att bygga en höskrinda ! Gott nytt år förresten ! Jag har åxså funderat på att söka mej till varmare breddgrader eftersom tiden går och jag har lite svårt att finna roliga människor att byta ideer med men detta år ska det ändras ,,,,,

Bra där Snowbird. Har bott här nu i två år. Dokumenterat en del i bloggen men håller på att avaktivera mina privata sociala medier så bloggen är snart ett minne blott. De har varit kul men jag börjar känna att det måste skrivas och de var inte tanken med dokumentationen från början. Men projektet som sådant lever kvar :) Trivs väldigt bra. Gillar det enkla mer och mer. Komplicerade saker som tar energi slår jag undan.

Så vad tror du om en dieselvärmare i vagnen istället för att gå på 220v patron?
- - -

ensamhet

• Lappland
« Svar #91 skrivet: 28 jan-17 kl 13:09 »
Jag håller på att planera för att bygga om min buss till husbuss.
Jag har kollat på kyl/frys, toaletter och hur jag ska hålla värme, det finns så många olika varianter att välja på.

Kyl/frys har jag kommit fram till att det ofta är rea på vanliga som man har inomhus och det finns ett stort utbud.
När jag vägt alla för och nackdelar mot varandra, så har jag bestämt mig för att skaffa ett sånt och köra via omformare.

Värmen och varmvatten blir sol, el och diesel. Bara att välja beroende på årstid och var man är.

Tvätt och diskmaskin, har jag klurat på om de skulle gå att köra på varmvatten via sol och diesel, för att spara ström.
Jag har kommit fram till att det blir stor omformar och fler solceller, för det kan vara bra att ha ibland.
Nya maskiner som man normalt har hemma, finns det gott om till hyfsade priser. En annan fördel är ju att om den pajar, så är det bara att montera en ny och slippa bygga om och krångla, om man inte har tid med sånt.

Nu funkar det ju för mig utan sol, då jag kör med bussen och har tillgång till landström för det mesta.

trailerprojekt

• -
« Svar #92 skrivet: 17 feb-17 kl 12:42 »
Hur har det gått med husbussen?

Själv håller jag på att städa :)
Stäng lite onlinekanaler och därmed också bloggen. Trotts mycket besökare. Det började kännas som ett krav och inte en kul grej. Men projektet lever vidare och jag med det!

Fick ett havari med solvärmare som jag testade under vintern. Nu verkar det iallafall som att pengarna kommer tillbaka efter en lngdragen process. Kort version, fick på en kina kopia var inget nöjd, börja skriva om det, fick tag i en dansk patentinnehavare, fick intressant info, ska gå vidare med ideén för den håller nog som jag ser det :). Alltså solfångare TILL värme i liten skala för mitt projekt husvagnen som ska kunna gå att få off-grid året runt. Nu går det ju mot varmare tider så livet leker :)
- - -

ensamhet

• Lappland
« Svar #93 skrivet: 17 feb-17 kl 14:39 »
Hur har det gått med husbussen?

Jag håller på att tömma den lite då och då på loppisgrejor.
Håller även på att leta fram alla prylar jag har samlat på mig till bygget och lite mer på allvar planera en del detaljer.
När jag ändå håller på att röja, så samlar jag ihop verktyg som kan behövas.

Planen är att först sätta ihop en husbuss som uppfyller kraven för reggbesiktning av lite saker jag har. Trinettkök, 9 sängar, några 25 liters dunkar för vatten och avlopp och lite skåp från köksinredning till förvaring mm.

När det är avklarat, så åker allt ut och jag kommer att ha den som ett rullande projekt. Ska iväg och bygga lite i sommar och då behöver jag bussen för att bo i och frakta saker.

Bussen är i ordning, bara en service som behöver göras. det enda som inte funkar är varvräknaren och den är viktig att fixa, då man inte kan köra på känn eftersom motorn inte hörs.

Första projektet blir att mäta hur vatten och avloppstankar ska se ut. Har en bekant som kan knäcka till dom i rostfritt.
Planerar för toa och dusch, som är det första jag kommer att bygga.
Tills vidare så blir det en vanlig inomhussäng och gasolspis, tills jag har tid att bygga riktiga grejor.

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser