Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling av gurkmeja (och ingefära)  (läst 14800 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Odling av gurkmeja (och ingefära)
« skrivet: 18 sep-15 kl 09:24 »
Man måste ju testa saker, så i feb. i år lade jag några bitar gurkmeja ovanpå ett tunt lager (kanske 1 cm) jord och har hållit detta fuktigt sedan dess.
En vet ju att vissa grönsaker etc behandlas för att förhindra att de ska gro, så en kunde ju inte veta om det var fallet med dessa.
Fråga inte var mitt tålamod kom från men jag vattnade och höll ut i måååååånader.
Nu har det blivit groddar på allihop och den största utvecklar sig till ett blad. Yippie!!!!
Det är inga rötter alls under alla utom 1 - den med bladet.
Nu är frågan hur en ska plantera om dessa guldklimpar och få dem att överleva.
Har någon av er erfarenhet?

Det verkar logiskt att ingefära ska ha samma behandling. Det har fungerat att sätta dem ganska djupt, då har jag tagit ingefäraknölar med små groddämnen på. Det har ju också tagit fruktansvärt lång tid, jag pratar om ett år, innan det går att plocka upp egen ingefära.

Vad tror ni; ska jag plantera gurkmejan djupt nu, ska den så nya rotknölar så ska de väl växa nere i jorden?
Några tips?

Gilbert

  • Gäst
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #1 skrivet: 18 sep-15 kl 09:48 »
Ingefära i dubbla pallkragar fungerar och det brukar finnas grönt på en del ingefära i butiken som kan användas som utsäde. Ingefäran växer mera horisontellt så två bitar i varje pallkrage.

Gurkmeja använder vi så lite att det köpes på ekonomiburk som håller många år. Man behöver inte odla allt.



Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #2 skrivet: 18 sep-15 kl 10:03 »
Ingefära i dubbla pallkragar fungerar och det brukar finnas grönt på en del ingefära i butiken som kan användas som utsäde. Ingefäran växer mera horisontellt så två bitar i varje pallkrage.

Gurkmeja använder vi så lite att det köpes på ekonomiburk som håller många år. Man behöver inte odla allt.

Här ser du en knäppis som hellre odlar och lagar till än äter upp det.

Man behöver inte men visst är det spännande och kul om det går!
Jag älskar mångfald och tester det mesta, tyvärr dock inte alltid med bra resultat men jag provar ialla fall.

Ingefäran; hur djupt satte du den? Hann det bli något att skörda på en sommar? När jag har odlat den ute så har den ruttnat, den kom kanske för djupt ner?

Gilbert

  • Gäst
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #3 skrivet: 18 sep-15 kl 10:05 »
Jag hade två pallkragar i Bromma, en med ingefära och en med pepparrot. Han dock bara kolla pepparroten men det kom upp grönt på ingefäran.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #4 skrivet: 18 sep-15 kl 10:07 »
Jag hade två pallkragar i Bromma, en med ingefära och en med pepparrot. Han dock bara kolla pepparroten men det kom upp grönt på ingefäran.

Vilket djup satte du ingefäran på?

Gilbert

  • Gäst
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #5 skrivet: 18 sep-15 kl 10:10 »
Mitt i pallkragen.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #6 skrivet: 18 sep-15 kl 11:10 »
Jag  brukar odla ingefära och i år testar jag för första gången gurkmeja. Ingefära skall sättas grunt med bara någon cm jord över. Vad jag vet så odlas gurkmeja på samma sätt i en vid kruka som inte behöver vara så djup. Bör inte torka ut. Man kan lätt odla hela sitt behov av ingefära, bara man har plats. Den odlas bäst inne med extra belysning. Jag odlar min i ett förråd där den bara får konstbelysning av lysrör.

Kan säga att gurkmejan växer så det knakar. Får se om jag har tid att lägga in en bild på den senare.
Här är en bild på krukan med ingefära. Jag satte en enda knöl i mars förra året och i december var hela krukan full med knölar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #7 skrivet: 18 sep-15 kl 14:45 »
Jag  brukar odla ingefära och i år testar jag för första gången gurkmeja. Ingefära skall sättas grunt med bara någon cm jord över. Vad jag vet så odlas gurkmeja på samma sätt i en vid kruka som inte behöver vara så djup. Bör inte torka ut. Man kan lätt odla hela sitt behov av ingefära, bara man har plats. Den odlas bäst inne med extra belysning. Jag odlar min i ett förråd där den bara får konstbelysning av lysrör.

Kan säga att gurkmejan växer så det knakar. Får se om jag har tid att lägga in en bild på den senare.
Här är en bild på krukan med ingefära. Jag satte en enda knöl i mars förra året och i december var hela krukan full med knölar.


Så roligt att läsa! Grattis. Nu ska jag plantera om mina gurkmeja. Tack för tipset.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #8 skrivet: 08 okt-15 kl 11:11 »
Jag har planterat min gurkmeja i större kruka nu. Det har blivit flera blad, jätteroligt. De är lite bleka i färgen, antagligen står de för mörkt i badrummet men jag tror de vill ha fukten. De får en skvätt vatten från en dänkflaska varje dag.
Jag har lagt dem ovanpå jorden som de låg innan jag gav dem ny kruka.

Är det ingen annan som provat med gurkmeja?

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #9 skrivet: 13 jan-16 kl 12:20 »
Var hittar jag gurkmejaknölar?

Johan

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #10 skrivet: 14 jan-16 kl 09:26 »
Var hittar jag gurkmejaknölar?

Johan
Jag köpte mina på Ica stormarknad.
En varning bara, det kan ta evigheter innan de gror, så ge inte upp, mina tog mer än ett halvår....
Ingefäran likadant, de låg en säsong tillsammans med Yacon, de grodde inte men nu ett år senare så kommer det upp groddar!!!! Man ska nog bara kolla så knölarna är spänstiga och gärna har små groddanlag.
Lycka till! Berätta hur det går.
Mina gurkmeja har blast men de skulle vilja ha mer ljus tror jag. De får en skvätt vatten varje dag nu när de har fått blad. de ligger precis under ytan.

Conntor

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #11 skrivet: 24 jan-16 kl 22:43 »
Jag  brukar odla ingefära och i år testar jag för första gången gurkmeja. Ingefära skall sättas grunt med bara någon cm jord över. Vad jag vet så odlas gurkmeja på samma sätt i en vid kruka som inte behöver vara så djup. Bör inte torka ut. Man kan lätt odla hela sitt behov av ingefära, bara man har plats. Den odlas bäst inne med extra belysning. Jag odlar min i ett förråd där den bara får konstbelysning av lysrör.

Kan säga att gurkmejan växer så det knakar. Får se om jag har tid att lägga in en bild på den senare.
Här är en bild på krukan med ingefära. Jag satte en enda knöl i mars förra året och i december var hela krukan full med knölar.


Hej jag är ny här och vill bara tacka för tipset! Jag upptäckte att min gurkmeja som jag har haft liggande i en burk i köket har börjat växa och skjutit skott. Den har fått gröna blad på två ställen. Nu är roten jättestor, kan jag skära i den och bara ta de bitar som den har skjutit ut blad på och plantera i jord?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #12 skrivet: 24 jan-16 kl 23:42 »
Du kan säkert skära i den. Men kanske i inte för små bitar. Här är min gurkmeja. Tog bilden någon gång i höstas, men glömde lägga ut den.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #13 skrivet: 20 apr-16 kl 09:19 »
Min ingefära har gått i taket i garaget nu (står på bänk, så c:a 110cm hög nu).  Gurkmejan har jag en liten grön spjutspets på ett par tum i vardera krukan nu också... kom precis när jag började bli orolig.  ;D

Funderar på om jag inte skall skaffa en lite större inomhus golvkruka och ha ingefäran in, den är inte osnygg. Mest fundersam på om ljuset räcker dock.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #14 skrivet: 21 apr-16 kl 08:18 »
Min ingefära har gått i taket i garaget nu (står på bänk, så c:a 110cm hög nu).  Gurkmejan har jag en liten grön spjutspets på ett par tum i vardera krukan nu också... kom precis när jag började bli orolig.  ;D

Funderar på om jag inte skall skaffa en lite större inomhus golvkruka och ha ingefäran in, den är inte osnygg. Mest fundersam på om ljuset räcker dock.
Oh så spännande, kan du inte berätta exakt hur du gått till väga, från början tills nu?! Hur gammal är plantan, hur djupt satte du knölarna, vilken jord, hur mycket vattning....etc
När ska du skörda dem?
Lika nyfiken på både ingefäran och gurkmejan.
Tackar på förhand!

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #15 skrivet: 22 apr-16 kl 11:25 »
 I vintras hittade jag ekologisk ingefära i min butik. Det är inte självklart att det finns sådana rariteter här uppe i obygden :P. Självklart köpte jag en förpackning. Det var tre rötter i den, en använde vi i matlagning men två stoppade jag i en kruka och hällde på planteringsjord (det var den sortens jord jag hade i en tillräckligt liten påse att jag kunde ta in och tina). Jag planterade dem "liggande" med bara en centimeter jord ovanpå.

Nu ett antal månader senare har båda rötterna skjutit skott och jag ska plantera om dem i varsin vid kruka så ska det nog bli ingefära så vi klarar oss.

Vad jag vill ha sagt med den här utläggningen är att jag inte tror att vare sig jordtyp, vattning (om en bara vattnar den då och då, förstås) eller andra parametrar har så stor betydelse för att få ingefäran att växa. Den verkar ha en rasande livskraft. Sedan har jag för mig att man måste "skörda" rötterna för att den ska fortsätta att växa. Har den fyllt ut krukan slutar den att växa. Därför är en vid kruka bra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Anncie Olsson

  • Inlägg: 1
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #16 skrivet: 08 apr-17 kl 20:48 »
Min gurkmeja sköt snabbt blad när jag tryckt ner dem lite lätt i jorden. Höll jorden fuktig. Ska nu testa om de utvecklas i litet tunnelväxthus.  :)

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Odling av gurkmeja (och ingefära)
« Svar #17 skrivet: 18 apr-17 kl 07:49 »
Oh så spännande, kan du inte berätta exakt hur du gått till väga, från början tills nu?! Hur gammal är plantan, hur djupt satte du knölarna, vilken jord, hur mycket vattning....etc
När ska du skörda dem?
Lika nyfiken på både ingefäran och gurkmejan.
Tackar på förhand!

Oj, det har jag nog inte koll på.  Satte säkert dem inte värst djupt, utan mer som ingefära med en lite bit synlig.  Jord - ingen aning, såjord, grönsaksjord eller sysavs återvunna.  Sedan plantan kommit upp har det gått mycket vatten, ger den en bra skvätt två ggr om dagen. Nu står den inomhus och med odlingsbelysning dygnet runt.  Hade dem ute i ordlingstält förra sommaren och där trivdes den bra, så jag ska skörda/plantera om när det blivit nog varma nätter för det.

Ingefära har jag numera även i en stor kruka inomhus, för den gick upp i belysningen och brände sig ofta. Den trivdes sämre ute i tältet, så den vill nog inte ha lika varmt.

Skörd har det blivit dåligt med än så längre... har ju känts som man tagit allt om man skulle behöva något, så har inte kommit över mängd-puckeln än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser