Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ost på kvarg  (läst 4854 gånger)

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Ost på kvarg
« Svar #20 skrivet: 13 sep-15 kl 13:16 »
Av de 4 är det en som varit lite problematisk och som jag får peta bort lite mögel på då och då. Kanske är det helt enkelt att den ligger bredvid mögelosten trots att dom ligger i (inte helt förslutna) fryspåsar. Så när jag höll på och putsade på den idag så tog jag en ordentlig skiva och åt en god, gräddig, vad som närmast kan beskrivas som, brie med cheddartextur, efter 6 veckor nånting

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ost på kvarg
« Svar #21 skrivet: 14 sep-15 kl 09:43 »
Mycket intressant. Jag har ännu inte hunnit testa mina idéer om ost från kvarg, som jag skrev om i en annan tråd nyligen.

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Ost på kvarg
« Svar #22 skrivet: 21 sep-15 kl 11:35 »
Aha! Vad dum jag är. Utsidan har en helt annan smak än inuti, svårt att se skillnad då hela osten är fast i konsistensen och ganska gul. Pressade dom alla lite för hårt, så dom är någonstans mellan cheddar och parmesan i fasthet. Hyvlar man bort kanterna så är det ren cheddarsmak. Gott! Lite forskning visar dessutom att det ska vara hopplöst att lagra ost bredvid ädelost.
« Senast ändrad: 21 sep-15 kl 12:35 av samadams »

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Ost på kvarg
« Svar #23 skrivet: 17 okt-15 kl 13:13 »
Skrapade bort lite kant på ädelosten idag som jag inte tyckte såg så fräsch ut, men det smakade jättebra. Smulig som en kvibille, men godare, tyckte jag, men det är kanske partiskhet. Jag har smittat den ganska rejält med mögel så den har mer mögel är en kvibille. Det har gett hög syra. Lagom sälta. Spännande till jul. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser