Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd till nybörjare med gutefår!  (läst 4806 gånger)

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Råd till nybörjare med gutefår!
« skrivet: 04 jul-15 kl 13:05 »
Vad ska man tänka på innan man skaffar gutefår? Hur många djur/ha? Vilken typ av stängsel är bäst? Mår de bäst av att vara ute så mycket som möjligt hela året eller ska man färdigställa stallar åt alla innan man köper djur? Foder vintertid? Hur gör man för att vattnet inte ska frysa om vintern om djuren går ute?
Väldigt tacksam för svar!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Råd till nybörjare med gutefår!
« Svar #1 skrivet: 05 jul-15 kl 10:52 »
Även om man kanske får plats med 20 får på gården så är det bättre att börja i mindre skala och utöka. Det blir ju dessutom billigare att med egen rekrytering och spara tacklamm istället för att köpa in alla tackor på en gång. Att börja med 3-4 avvanda tacklamm är väl lämpligt på hösten, eller 2 tackor med lamm eller liknande om man köper på våren.
Hur många får man får plats med beror på vilken typ av bete man har, vallbete, naturbeten, skogsbeten etc. Man får också skilja på om marken ska ge hö och bete, eller om marken kan användas till bete endast och om man köper in hö. I skriften nedan står ungefär hur många tackor man kan ha per hektar, på sidan 21-22. http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

Vilken typ av stängsel som är bäst ser du i samma skrift. Själv har jag bara vanligt fårnät. En del kör bara eltrådar.

Något att göra innan man skaffar får är att läsa boken "får" av Erik Sjödin, och allting som står på jordbruksverket om stallmijlö, lagar och regler.. Exempelvis denna skrift. http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/friska-far.html

Djuren måste ha en ligghall vintertid om de är utegångsdjur. Det är bara under lamning man behöver lite mer plats och möjlighet att göra boxar. Regler för ligghall finns på jordbruksverkets hemsida.

Under vintern kan man antingen bära vatten i hinkar eller köpa en therombar eller liknande. Det går åt ungefär 2-3 kg hö per dag och får under vintern.

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Råd till nybörjare med gutefår!
« Svar #2 skrivet: 05 jul-15 kl 11:46 »
Å men tack! Jättebra med svar så snabbt. Ska läsa länkarna du skickade!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Råd till nybörjare med gutefår!
« Svar #3 skrivet: 05 jul-15 kl 13:06 »
Tänk även på det här med M3-status och att du måste ha minst 5 får om du skall kunna ta över statusen från en friförklarad besättning.

Gutar är jättebra, men tänk på att de har horn när du bygger foderbord mm.

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Råd till nybörjare med gutefår!
« Svar #4 skrivet: 05 jul-15 kl 13:10 »
Oj, nu hängde jag inte riktigt med...måste jag alltså ha sammanlagt 5 får för att kunna anses vara smittfri? Eller måste jag skaffa 5 får på en gång från en annan friskförklarad gård?


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Råd till nybörjare med gutefår!
« Svar #5 skrivet: 05 jul-15 kl 14:03 »
Oj, nu hängde jag inte riktigt med...måste jag alltså ha sammanlagt 5 får för att kunna anses vara smittfri? Eller måste jag skaffa 5 får på en gång från en annan friskförklarad gård?

Enligt reglerna som finns att läsa står det 5 får men de gör undantag för allmogefår som är utrotningshotade. Finns ju andra djur som är utrotningshotade lika mycket, som finullsfår så då borde de göra undantag där med. Gutar vet jag ej om de är utrotningshotade.

Även om du köper 2 får från en  MV-3-besättning kan du vänta i ett år eller två och sen när du har 5 får kan du göra MV-tester och få MV-3 direkt. Så gjorde jag. Om man däremot köper MV2 måste man göra MV-test inom en viss tid. Reglerna är väldigt röriga. Viktigast är att du köper fåren från en MV-3 (MV-fri) besättning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser