Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hage till gäss  (läst 2235 gånger)

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
Hage till gäss
« skrivet: 03 jul-15 kl 12:37 »
Har gässen fritt på gården men de skiter ju så förskräckligt så funderar på att göra en hage till dem. Äter gäss vinbär från buskarna? Eller saskatoon eller havtorn? Hur stor hage behöver 2-3 vuxna och 6-8 gässlingar så att betet räcker hela sommaren? Utrymmet inget problem on jag kan hägna in dem i bärträdgården men om inte blir det svårare. Och tänk vad lätt om man slapp trimma gräset runt buskarna.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hage till gäss
« Svar #1 skrivet: 03 jul-15 kl 12:47 »
Gäss och gässlingar äter hallon, vinbär, smultron och jordgubbsplantor, jag vet!!!

Man har inte varit så förtjust i jordgubbar men bladen snaskas rent.

Får de vara på samma plats för länge tar det lång tid för återhämtning. Vi skall flytta med bostad åt gässen var 4:e vecka. Använder nät för fjäderfä, 112 cm högt.

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Hage till gäss
« Svar #2 skrivet: 03 jul-15 kl 14:08 »
Suck, ok. Då kan jag kanske ha dem bland bärbuskarna i början på betessäsongen och sedan flytta dem när bären börjar utvecklas, skulle det funka?

Gilbert

  • Gäst
SV: Hage till gäss
« Svar #3 skrivet: 03 jul-15 kl 14:14 »
De kommer att käka av bladen på buskarna misstänker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser