Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gravsten  (läst 20369 gånger)

jarskaveln

  • Inlägg: 29
gravsten
« skrivet: 19 jun-15 kl 08:25 »
Någon som har tips på bra medel mot lav på gravsten,tror stenen är av skiffer och den är liggande.Har blivit grön sen i fjol.Vet ni någon färg man kan använda för att fylla i texten?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gravsten
« Svar #1 skrivet: 19 jun-15 kl 09:23 »
Om den är grön, är det verkligen lav och inte alger som har växt då?  Varmvatten och vanligt allrengöringsmedel, diskmedel eller "naturavfettning" bör fungera bra tillsammans med rejäl skrubbning med diskborste eller rotborste.

När det gäller att fylla i färgen så beror det ju på om och hur bokstäverna har varit färgade från början (det kan ju vara allt från bara inhuggna bokstäver till förgyllning), jag föreslår att man försöker titta närmare på de färgrester som finns kvar och sedan fyller i med samma typ av färg. Om man vet vilket stenhuggeri som en gång i tiden levererade gravstenen kan man fråga där.

jarskaveln

  • Inlägg: 29
SV: gravsten
« Svar #2 skrivet: 19 jun-15 kl 15:24 »
Tack för svar.

madas

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: gravsten
« Svar #3 skrivet: 09 sep-15 kl 14:44 »
Fonus har ett set med rengörningsartiklar för gravstenar. Det är effektivt och skadar inte stenen. Har provat och tycker det är bra.
Texten är säkert förgylld med bladguld. Går inte att åtgärda enkelt själv. Man kan måla i bokstäverna med bronsfärg för utomhus. Finns under betäckningen "hobby-färg". Måste målas flera gånger för det skall täcka snyggt. Inte så snyggt som guld, men billigare.
Lycka till

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: gravsten
« Svar #4 skrivet: 09 sep-15 kl 23:48 »
Jag var lärling ett tag hos en stenhuggare. Då han fick in gravstenar för omförgyllning så blev jag förvånad över hur enkelt det var. Han såg till att ha stenen i rumsvärme några dygn så ytan blev torr. Sen målade han gul färg där det skulle förgyllas. Tror bara det var en vanlig alkyd. Då ytan torkat lite men fortfarande klibbade lite lades bladguldet på. Inte noggrannt som då man förgyller på trä. Bladguldsspill gick bra också. Sen tröck han fast det lite med guldläggarpenseln bara och lät det torka fast. Sen skrapades det som hamnat utanför bokstavsnedgröpningarna bort.

Luxus

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: gravsten
« Svar #5 skrivet: 22 jan-17 kl 19:32 »
Hej!
Tror du en amatörmålare törs testa med gulfärg och sedan bladguld och ev. bortskrap av något överflöd?

Verkar som om man kan göra detta utan att vara proffs.

Vänlig hälsning
Lena, l.strom7@gmail.com

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: gravsten
« Svar #6 skrivet: 22 jan-17 kl 20:52 »
Någon som har tips på bra medel mot lav på gravsten,tror stenen är av skiffer och den är liggande.Har blivit grön sen i fjol.Vet ni någon färg man kan använda för att fylla i texten?


Grönfri är i en klass för sig! http://www.beijerbygg.se/store/foretag/f%C3%A4rg/f%C3%A4rgtillbeh%C3%B6r/reng%C3%B6ringsmedel/gr%C3%B6n-fri?artikel=376011

När vi sprayat på Grönfri på tex ett tegeltak, så sköljer regnet  av all påväxt efter 12-14 månader, och man slipper skrapa eller borsta. Sedan håller det i 5-8 år innan ny påväxt, beroende på om tex höga träd hänger över, eller norrsida av ett hus osv. Men som regel räcker det att behandla vart 7:e år.

Enligt icke verifierad källa så är det Jape, samma tillverkare som av Grönfri, som tillverkar även Biltemas taktvätt, förmodligen betydligt bättre pris.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: gravsten
« Svar #7 skrivet: 22 jan-17 kl 21:07 »
Den verksamma substansen i Grönfri och liknande produkter är Bensaltensid.
Kolla hur många % verksam substans det är i produkten du tänker köpa. Jämför sedan vad Bensaltensid kostar att köpa från Allt-Fraktfritt.se
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: gravsten
« Svar #8 skrivet: 22 jan-17 kl 23:37 »
Hej!
Tror du en amatörmålare törs testa med gulfärg och sedan bladguld och ev. bortskrap av något överflöd?

Verkar som om man kan göra detta utan att vara proffs.

Vänlig hälsning
Lena, l.strom7@gmail.com

Absolut. Det är mycket enkelt och kul att göra. Lycka till!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: gravsten
« Svar #9 skrivet: 23 jan-17 kl 12:33 »
Den verksamma substansen i Grönfri och liknande produkter är Bensaltensid.
Kolla hur många % verksam substans det är i produkten du tänker köpa. Jämför sedan vad Bensaltensid kostar att köpa från Allt-Fraktfritt.se

Enligt säkerhetsdatabladet ALKYLDIMETYLBENZYLAMMONIUMKLORID. Det är kanske samma?

Giftigt som fan, kanske inget för många här?

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser