Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka  (läst 1995 gånger)

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« skrivet: 24 apr-15 kl 21:09 »
Hej,
Har en tacka med trillingar födda i februari, bagglamm allihopa. Dom går ihop med 4 andra dräktiga tackor som beräknas lamma inom kort. Ett av bagglammen är otroligt påträngande på den tacka som ser ut att var närmast lammning. Han försöker bestiga henne ideligen vilket hon inte vill utan springer undan i flykt. Jag har nu stängt in den dräktiga tackan i lammbox så hon ska få lugn och ro. Jag tycker det är märkligt att han försöker betäcka en dräktig tacka ! Någon som känner igen detta beteende?
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #1 skrivet: 24 apr-15 kl 23:54 »

Absolut inget ovanligt... Se till att hålla undan den pilska baggungen från de dräktiga tackorna ..Om någon tacka skulle råka lamma när han är runt henne kan hon bli så stressad att du mister någon  av de ungarna hon bär på
             MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #2 skrivet: 25 apr-15 kl 08:13 »
Hm, ja det var så vi tänkte och kände. Det är allmän oro i flocken pga dessa små herrar. Dom är ju inte könsmogna ännu men det är ju bara att konstatera faktum. Ska göra ett försök att flytta hela familjen tror jag, både deras mamma och dom tre bagglammen till en annan hage. Problemet är att dom kommer vara inom syn och hör håll så vi får se hur det går. Jag misstänker att dom kommer försöka rymma över till tackorna...

Tack för feedback  :)
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #3 skrivet: 25 apr-15 kl 17:49 »
Skulle också ta bort baglammen från de dräktiga. Tycker inte heller det är ovanligt beteende. Beroende på ras så bli dem ju könsmogen redan mellan 3-4 månader, tyvärr. har hört att det har blivit lamm ibland från väldigt unga baglamm i just den åldern. Du kan ju snart också skiljer av baglammen från tackan. Jag har ibland haft dem som jag skulle skiljer av en vecka i stallet så att dem inte kunde se och höra dem andra ute.

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #4 skrivet: 25 apr-15 kl 19:29 »
Okej, då känns det ännu viktigare att skilja på dom mer än att det är ett stressmoment för tackorna.

Vi har idag dels försökt att hålla den dräktiga tackan instängd men om blev så upprörd så hon hoppade ut över boxväggen  :o Törs inte riskera det något mer med lammisar i magen. Måste isf sätta upp mer brädor så att väggen blir högre. Men eftersom hon hoppade ut så vill hon inte vara ensam inne och det i sig är också ett stressmoment. ( Vi har fåren går fritt ut och in mellan stall och hage som dom vill)

Dels försökte vi stänga in bagglammen i en egen hage med resultatet att två av dom gick igenom stängslet och den tredje som blev ensam kvar blev så stressad så jag trodde han skulle få en hjärtattack stackarn. Nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra  :-\

Nu har vi järnkoll på dom hela tiden så att ingen tacka blir provocerad av ngn bagge. Stänger in dom för natten snart och då blir det lugnt. Måste fundera ut något till imorgon... Går inte att stänga in dom i flera dagar/veckor nu när dom är vana att gå ute året runt.
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #5 skrivet: 25 apr-15 kl 20:24 »
Mitt förslag nu akut . Koncentrera dig på tackan med bagg-ungarna . temporärt  vända på  det så du har bagg ungarna med sin mamma  instängda tills du har tänkt ut hur du ska lösa det praktiskt för er

Att dela dom 2 ensamma från tackan skapar stress och sådana problem med rymmare eller helt enkelt panik
Troligen kommer hon bli betäckt så snart hon brunstar och själv skulle jag inte sätta tillbaka dom 3 i flocken..om du nu inte vill ha alla ombetäckta.

De dräktiga tackorna ska ha så lite förändring som möjligt

Jag har för flera är sedan skaffat ett el lammnät för just oförutsedda händelser och ett mobilt batteri..
Bra till mycket som att ha en hage i hagen bl.a
 Kämpa på 
                         mvh  Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #6 skrivet: 25 apr-15 kl 21:50 »
Ja, vi har insett att vi måste flytta dom tre bagglammen. Det är dags att skilja dom från mamman också. Vi har fått hjälp med att en annan familj några kilometer bort gör en hage imorgon så flyttar vi över bagglammen dit så fort som möjligt. Dom får vara instängda tills dess. Kommer sakna åtminstone en av bråkstakarna för honom har vi flaskmatat då han var minst av trilligarna och höll på att svälta ihjäl  :( Men nu är han rund och fin  :)
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #7 skrivet: 25 apr-15 kl 23:18 »
 Så har ni blivit en erfarenhet rikare
Vill bara ge ett sista litet varningens ord
Håll reda på tackans juver om du tar plötsligt bort ungarna från henne.
  Sådant här kan komma med ett juver problem i synnerhet om hon producerar ordentligt med mjölk till lite större lammungar
   Lycka till nu  mvh  Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: 3 mån bagglamm försöker betäcka dräktig tacka
« Svar #8 skrivet: 28 apr-15 kl 12:46 »
Hej,
Ville bara rapportera slutet gott allting gott. Dom tre bagglammen har det bra hos en annan familj, massor med grönt gräs att äta. Deras mamma går kvar hos oss och är lugn och fin.
Den dräktiga tacka som baggarna var mest påstridiga mot fick igår ett lamm (som hon födde i lugn och ro) och dom verkar må jättebra båda två. Han (för det blev ett bagglamm det också) diar utan problem och skuttar omkring som små lammisar ska göra  :)

Och ja, definitivt en erfarenhet rikare. Dom tre bagglammen ingick ju inte riktigt i vår planering från början utan kom hastigt på då vi fick frågan att att ta hand om dom. Det känns ändå som att vi gjort rätt val  :)

Nu väntar vi på nästa tacka som ska lamma...
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 6 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser