Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar och utegård?  (läst 2760 gånger)

djurmamman

  • Inlägg: 6
    • Norrbotten
vaktlar och utegård?
« skrivet: 19 apr-15 kl 15:41 »
Har två kaniner och en japansk vaktel (har haft 4 men 3 dog så ska skaffa fler) som bor i en boda med värme, kaninerna bor på golvet och vakteln bor i en  bur på vägen. Kaninerna har en utegård (typ hundgård) som dom kan vara i . Men nu funderar jag på om man kan ha vaktlarna i utegården tillsammans med kaninerna. kaninerna kan gå in och ut i utegården som dom vill och det är tänkt att vaktlarna ska kunna gå in och ut  deras bur. tror ni det skulle funka, eller skulle kaninerna vara dumma mot vaktlarna? och skulle det gå och ha vaktlarna i typ en hundgård med hönsnät runt och hönsnät som tak? ??? // funderande djurmamma 

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: vaktlar och utegård?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-15 kl 21:48 »
Jag hade ett gäng vaktlar tidigare. Byggde en mindre bur som gick att släpa runt på gräsmattan åt dem. Väldigt små maskor i nätet. De hade ett litet hus att springa in i på marknivå. Det funkade bra ett tag (tills minken hittade  dit). Några av vaktlarna gick in i huset för att lägga ägg. Andra lade ägg lite här och där. Nån sov inne, de flesta sov ute. Maten hade de "inne". Men som sagt. En dag var det hål i nätet och alla var borta.

Kläckte fram några nya, men det blev i slutändan bara en som överlevde. Han blev kompis med hönsen och gick med dem ett tag. Stor risk för rymning var det förstås eftersom han lätt hade kunnat dra genom det nätet. Men det gjorde han inte. Inte gick han in heller, varken i hönshuset eller i sitt minihus. Tyvärr tog sig något annat djur in i den hönsgården så en morgon hittade jag även honom död.

Vet inte om det hjälper dig i dina funderingar men det är några storys kring det hela i allafall.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: vaktlar och utegård?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-15 kl 22:29 »
Om man har väldigt finmaskigt nät så brukar man kunna ha vaktlar i stora voljärer ihop med flygande fåglar, typ undulater eller finkar. Då har vaktlarna golvet och de andra luftrummet.
Hur kaninen skulle reagera har jag ingen aning om.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: vaktlar och utegård?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-15 kl 22:48 »
Fåglar dammar ju en hel del vilket inte är bra kaninernas luftrör. En eller några vaktlar dammar kasnke inte så värst mycket och är de ute mycket så är det nog ingen fara:) Förutsatt att kaninerna är snälla mot dem?

djurmamman

  • Inlägg: 6
    • Norrbotten
SV: vaktlar och utegård?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-15 kl 13:07 »
Tack för tipsen, ska prova att ha kaninerna och vaktlarna tillsammans ett tag innan jag släpper ut dom i utegården :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser