Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!  (läst 2092 gånger)

runstensfjädern

  • Inlägg: 3
    • Öland
Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« skrivet: 14 apr-15 kl 18:56 »
Hej alla!
Idag fick jag hem ett flasklamm som föddes igår. Hans ägare såg till att han fick i sig råmjölk men nu ligger hans framtid i mina händer. Jag har INGEN erfarenhet av får alls men har alltid önskat mig och tänkte att ett flasklamm kan vara en god start, och kul för barnen också.
Han bor nu i en stor träbox inne hos oss. Botten tjock av halm. Jag matar honom med komjölk direkt från ladugården (min man är ekomjölkbonde). Hur mycket behöver han få i sig per dygn? Hur ofta bör jag mata honom? Andra tips ni kan ge om hur jag bäst tar hand om honom?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 14 apr-15 kl 19:06 »
Vad kul!  Välkommen i gänget av fårälskare!  Just nu kan du bara låta honom äta så mycket han vill och kan.  Helst om du har honom inom hörhåll dygnet runt den första tiden, så att du kan höra om han piper.  Komjölken är egentligen lite för tunn för ett lamm, men enligt vad jag har hört (rätta mig om jag har fel!) så kan det gå bra ändå, om han bara får tillräckligt.

  Fårmjölken innehåller ungefär dubbelt så mycket torrsubstans som get- och komjölk.  Den första råmjölken från en tacka kan vara så tjock att den inte är riktigt flytande.  Fler råd kan du säkert få av de duktiga människorna här på fårtavlan.

  Socialt är du nu adoptivmamma till en "följare", en som följer sin mor dygnet runt.  Ligger inte så gärna och väntar på att du ska komma tillbaka från betet med fullt juver.  Så räkna med BÄÄÄÄ!!! om du skulle behöva lämna honom ensam någon gång.

LYCKA TILL!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

runstensfjädern

  • Inlägg: 3
    • Öland
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 14 apr-15 kl 19:18 »
Tusen tack för snabbt och välkomnande svar! Det jag är mest nervös för är att jag inte ska få i honom tillräckligt med mat. Vore hemskt om jag av okunskap skulle svälta honom. :-/
Jag blev störtförälskad från första stund, lamm är fantastiska!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 14 apr-15 kl 20:01 »
Ja, det är kul att se att människor bryr sig om enskilda djur.  Ingen storindustri hos er, inte!  :)

Om han är frisk, så får du nog h ö r a när han är hungrig!  ;)

Vet du om fosterbecket har gått?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 16 apr-15 kl 13:36 »
Om du har möjlighet så kolla om du kan få tag på ett flasklamm till så han får sällskap. Du är ju mamman men, de är flockdjur och mår bäst av sällskap även om det bara är av en jämlike.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

amillacan

  • Inlägg: 106
    • Skåne
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 18 apr-15 kl 00:14 »
Jag läser och lär. Ev får jag två flasklamm imorgon. Tänkte som du att det kunde vara kul för barnen att lära sig om lamm och samtidigt göra en god gärning.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 18 apr-15 kl 00:56 »
Om du har möjlighet så kolla om du kan få tag på ett flasklamm till så han får sällskap. Du är ju mamman men, de är flockdjur och mår bäst av sällskap även om det bara är av en jämlike.  :)

Enligt lag ska får hållas i par eller grupp så man får ju inte ens ha ett enda flasklamm. Egentligen tycker jag synd om flasklamm som inte får växa upp i en flock och lära sig vara får och vad man ska beta. Man kan ju undra hur de blir som vuxna? Jag har läst att det är tackan som lär lammen vad de ska äta. Jag har även läst att någon som bara hade lamm i hagen blev tvungen att ta dit ett vuxet får för att lära lammen att man ligger i skuggan när det är värmebölja. Lammen låg helt utslagna på sidan i solen och flämtade. Det är nog mycket ett lamm ska lära sig av vuxna får som man kanske inte tänker på..

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Nybörjare tagit flasklamm - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 25 apr-15 kl 17:54 »
Ja det är som Olivia skriver dem måste till och med lära sig att ligga i skuggan och får ska vara minst 3st. Jag skulle också heller köpa lammnäring än att ta komjölk den är inte så bra för små lamm! Sen kan du skaffa en lammbar så dem kan dricker själv så mycket dem vill dygnet runt! Då bli dem heller inte lika beroende av människor.
http://se.lgprodukter.se/category.html/lammbar (kollar t.ex här)

Edit: Förlåt det var inte meningen att peta i ditt inlägg. Mitt internet strular och lyckades då skicka iväg en ändring på ditt inlägg som inte alls var meningen. /javill moderator på fårsidan.
« Senast ändrad: 25 apr-15 kl 18:28 av javill »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser