Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warré III  (läst 14202 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Warré III
« skrivet: 07 apr-15 kl 19:40 »
Hej

Då tycker jag att det var dags att öppna den tredje tråden i ämnet (så att inte alla behöver tuggar sig igenom  Warré II som finns här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158952.0

Alla mina samhällen in denna kupa som mäter 30x30x21 har hitintills överlevt sin första vinter med mig som bihållaren.

Eftersom jag har kupor med fönster, så kan jag följa de utan att störa.

Övervintringen är inte lätt, varken för bina eller bihållaren som bryr sig.

Nu verkar det som att mina samhällen har klarat det värsta, pollen kommer in "en mass" och med örat mot kupan så kan jag höra att allt är!
Varför?
De spinnar som kattungar!!!

Jag kan se att de tar vid där de slutade förra året (alla samhällen var skaksvärmar, inget i kupan förutom vaxlistor).
Så de hade alla möjligheter att bygga efter eget bevåg.

Nu sitter de i en och en halv låda, format som ett "U", alla kakgånger på "övervåningen" är det liv i, och klungan sitter i våningen under och "eldar" på.

Måttet med 30x30 (eller däromkring) passar väldigt bra enligt min korta erfarenhet.

Vilken härlig dag i dag...pollen i en strid ström, förspel allaredan hos två kupor och den här säsongen behöver bina inte bygger ut hela kupan utan bara de lådor jag sätter under!

Warré visste vad han gjorde!

Mycket sol och pollen önskar jag era bin!

Kap Horn

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #1 skrivet: 09 apr-15 kl 20:12 »
Hej

Nu är det 11 månader sedan jag fick mitt första samhälle kom jag att tänka på...och det är 10 månader sen att jag "öppnade" samhället.
De andra tre kom senare, men även dessa fick stå i lugn och ro.

I stället har jag tittat på flustret, känd på doften och fram för allt lyssnat på kupan i stort sätt dagligen. Även under vintern.
Ser det bra ut (kommer det in pollen?), dofter det tilldragande (det var doften av bin för 40 år sedan som attraherade mig  redan då), låter de bra?
(en spinnande kattunge är det bästa jag kan komma på).
Gör de det så finns för mig ingen anledning att öppna deras med så mycket omsorg byggda näste och störa.

Det jag gjorde:
matade med sockerlösning så att de kom i gång, fortsatt för att hjälpa med byggnadsmaterial i deras tomma kupor
tymol för att hålla de friska med tanke på varroan redan under sommaren
i december förångade jag oxalsyra-
för några veckor sedan rensade jag bottnarna

För några dagar sedan fick alla samhällen en påse foderdeg eftersom förråden började bli knapp.

Skörden förra året var lika med noll med tanke på honung, men 6 rätt så starka samhällen enligt min oerfarna bedömning.

Däremot har jag tagit hand om ca 14 kg "honung" för två dagar sedan (en full låda), dvs. en salig blandning av nektar och sockerlösning.
Denna skörd tänker jag använder till de nya samhällen i år (två får jag, avläggare skall jag försöker att göra. Skall även sätta ut några svärmfångstkupor.)

Även i år prioriterar inte honungen, utan koncentrerar mig på att fler samhällen.

I dag, i början av april, så är det inte bara sedan några dagar tillbaka förspel hos alla samhällen utan jag såg även de första drönarna lämna kupan som jag skaffade för 11 månader sedan.

Det är mao ett samhälle som redan är självförsörjande...


Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Warré III
« Svar #2 skrivet: 09 apr-15 kl 20:54 »
Jag håller på att snickra ihop mina första 2 kupor just nu....  :)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #3 skrivet: 09 apr-15 kl 23:18 »
Hej Ron

Visst är de tämligen lättsnickrade...och någon cm hit eller dit är inte hela världen.

Aktar tummarna bara när du 


Lycka till med besättningen sedan...


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #4 skrivet: 16 maj-15 kl 17:52 »
Hej

Då var jag med om min första svärm.

Ett sammhälle i en Warré-kupa på fyra lådor tog till vingarna för tre dagar sedan.
Fem meter från modersamhället slog sig svärmen ner och dessutom i bekväm arbetsställning.

Nu sitter de i en ny Warré-kupa och bygger för fullt.

Vilken upplevelse!













Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Warré III
« Svar #5 skrivet: 17 maj-15 kl 13:28 »
Kul!!
Jag hoppas att jag får samma tur som du snart.
Synd att du bor så långt bort...

En av mina kupor;


Ni får ursäkta stora bilden. Jag kopierade den från min blogg. ;D

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #6 skrivet: 17 maj-15 kl 19:17 »
Hej Ron

Snyggt bygge!

Lycka till...fast, att få en svärm är bland de "riktiga" biodlarna inte ett bra tecken, snarare att du inte "sköter" dina bin på "rätt" sätt.

Hur som, så är för en gångs skull biodlarna överens om att en bättre start för ett nytt samhälle än en naturlig svärm finns inte...och ett visst spår av avundsjukhet fanns med i bilden när jag berättade det och de såg svärmen på förenings hemsida.



Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Warré III
« Svar #7 skrivet: 17 maj-15 kl 19:50 »
Hmm, jag har redan haft några.... "livliga" diskussioner med "riktiga" biodlare om naturlig/konventionell biodling.
Men jag vet ju ingenting... som nybörjare. :-X

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Warré III
« Svar #8 skrivet: 17 maj-15 kl 20:21 »
Så länge man klarar av att fånga in svärmarna så att de inte rymmer är det den men mest naturliga tillvaron för bina. Men en svärm som rymmer och bosätter sig på ett otillgängligt ställe kan lätt bli en grogrund för allehanda sjukdomar som sedan kan spridas med vagabonderande drönare. Om bina konstsvärmas på ett kontrollerat sätt har man med säkerhet bina kvar och kan fortsätta sköta om dem. Detta förfarande är nödvändigt om bigården är belägen i villabebyggelse och man fortfarande vill ha bra relation med grannarna.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #9 skrivet: 17 maj-15 kl 20:55 »
Hej Jano

Klart man vill ha goda grannrelationer, särskild när man har bi som kanske sticker någon eller bosätter sig i deras trädgård eller hus. Så visst har du ett argument där.

Däremot att "vilda" samhällens drönare skulle sprida okontrollerade sjukdomar mera än "domesticerade" är bara hörsägen, vetenskapliga bevis saknas helt.
Och beträffande vagabonderande drönare...vad sägs om iakttagna fyra mil på en vecka?
Hoppas han övernattade på bara sjukdomsfria kupor på vägen!


Nu har jag själv haft bin mera på biets villkor i ett år och samtidigt deltagit (och inackorderat ett på en LN-kupa) och visst är det skillnad.
Att ha en vedertagen kupa, med ramar och de använda skötsel-  och skördemetoderna är alla gånger mera "rationellt". Tveklöst!

Den eftersträvade kontrollen blir dessutom lättare, (så lätt att man rotar i samhällen stup i kvarten, flyttar ramar hit och dit, upp och ner, fram och tillbaka med risk för sjukdomsspridning bl.a..
Skörden blir klart större... vilket är till syvende och sist målet med alla dessa "övningar"

Men så kan jag även säga om burhöns, inspärrade kor med jättejuver, den danska grishållningen.
Eller är inte det "moderna" lantbruket lika "rationellt" med alla konstgödsel- och giftmedel?

Alla dessa "metoder" är mera vinstbringande och man kan ha stora "enheter".

Med tanke på att den "svenske genomsnittsbiodlaren" enligt SBR har sju samhällen, så är det väl att skuta med kanoner på sparvar med tanke på tidsåtgången för skötsel.
Vem skulle komma på idén att hålla en flock höns i ett "hönsbatteri"?

Vidare visar det sig att det finns ett samband mellan det "rationella" bruket och sjukdomar hos växter och djur...

Inte kan jag se att den "rationella" biodlingen har gett friskare bin heller!
Snarare tvärtom vill jag påstå.


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Warré III
« Svar #10 skrivet: 18 maj-15 kl 09:21 »
Det var väldigt vad du svävar ut om allt möjligt. Det jag menar är att rymmarsvärmar finns ingen kontroll på vad gäller yngelröta och andra otrevligheter som bina kan råka ut för. Det var inte ditt sätt att odla bin som jag kritiserade, men det blir svårare för dig att ha kontroll på binas naturliga spridning.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Warré III
« Svar #11 skrivet: 18 maj-15 kl 09:46 »
 En liten förvarning: I början på vecka 22 har du eventuellt nästa svärm på gång från samma samhälle.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #12 skrivet: 18 maj-15 kl 12:22 »
Hej Jano


Utsvävningar då och då är väl en del av livet! ;)


Eftersom jag är hemma så håller jag förstås ett öga på samhället...plats har de, en tom låda under dessutom.
En kupa till finns till hands (snickrade en hel del under vintern och våren).


Angående "rymmarsvärmar" så finns det bevisligen "vilda" samhällen fortfarande lite varstans (min gode vän hade för många år sedan ett samhälle i takfoten som fanns där i åratal utan någon som helst tillsyn, så "vilda bin" måste inte nödvändigtvis vara sjuka).


Själv var jag mitt första år enbart en bi-hållare...jag har en känsla av att i år har jag börjat lära mig att bli en bi-skötare.
Få se om jag någon gång även blir en bi-odlare... :)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Warré III
« Svar #13 skrivet: 18 maj-15 kl 14:13 »

Angående "rymmarsvärmar" så finns det bevisligen "vilda" samhällen fortfarande lite varstans (min gode vän hade för många år sedan ett samhälle i takfoten som fanns där i åratal utan någon som helst tillsyn, så "vilda bin" måste inte nödvändigtvis vara sjuka).

Det är just ovanstående iakttagelse som vi försöker komma till rätta med. Vid utbrott av yngelröta så är grunden i de flesta fall ett svärmsamhälle som sitter någonstans utan tillsyn.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Warré III
« Svar #14 skrivet: 18 maj-15 kl 21:25 »
Det är just ovanstående iakttagelse som vi försöker komma till rätta med. Vid utbrott av yngelröta så är grunden i de flesta fall ett svärmsamhälle som sitter någonstans utan tillsyn.

Njae...
Källa på det tack!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Didde

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Warré III
« Svar #15 skrivet: 19 maj-15 kl 10:19 »
Vad roligt att se att det går bra för dig Kap.

Själv har jag två Warré-kupor färdigsnickrade och ska idag ta en tur in till stan för att köpa juteväv. Sedan återstår ytbehandling och så bina förstås. De är klara för leverans om en dryg månad, då jag tillsammans med min exalterade sexåring ska göra en roadtrip för att hämta dem samtidigt som vi passar på att få lite egentid utan resten av familjen.

Det känns verkligen fantastiskt att snart, äntligen, ha bin efter att ha läst och snickrat i snart ett år...

//Didde

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #16 skrivet: 19 maj-15 kl 18:40 »
Hej Didde

Tack, än går det rätt bra för bina!

Har nu två samhällen som sitter på fem lådor...börjar bli ena riktiga "höghus".
Kul att det finns ännu en hemmabyggare som gör sind utrustning själv...finns en hel del pengar att spara.

Du får väl så som jag två skaksvärmar kan jag tänker mig. Se till att de får mat, det går åt en del för att fylla en tom kupa med vax.
Själv skördade jag förra året noll honung för eget bruk, enbart ca 14 kg som var en nektar/sockerblandning som kom till användning för mina bin i år.

Däremot kan jag se fram emot min första skörd i år!

Lycka till!!!
« Senast ändrad: 19 maj-15 kl 21:27 av Kap Horn »

Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Warré III
« Svar #17 skrivet: 19 maj-15 kl 20:57 »
Någon som har tips hur jag kan få tag på bin för mina kupor?
Att sitta här och vänta tills någon svarm kommer i närheten.... Det kan dröja lite.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré III
« Svar #18 skrivet: 21 maj-15 kl 20:02 »
Hej Ron

Kontakta närmaste biodlarföreningen!

***


Hej Jano


Inte riktigt i början av vecka 22 så som du förutspådde men inte i slutet heller. :)


I dag, nio dagar sedan första kom så en eftersvärm. Något mindre än den första förstås men fortfarande en bra svärm.
Satt sig i stort på samma ställe så det var bara att skyffla in de med händerna.





Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Warré III
« Svar #19 skrivet: 22 maj-15 kl 09:18 »
Hej Kap Horn
Jag trodde första svärmen kom samma dag som du skrev inlägget, men det var ju tre dagar tidigare. Utgångsläget för min spådom blev därför lite fel. Grattis till svärmarna och var glad så länge de sätter sig lättfångade. Rymmarsvärmar är ingen höjdare inom biodlingen. Om samhället är på svärmhumör kan det komma flera eftersvärmar så håll ögonen öppna de närmaste dagarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser