Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Old English Southdown "Babydoll Sheep"  (läst 5461 gånger)

Mirala

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Old English Southdown "Babydoll Sheep"
« skrivet: 25 mar-15 kl 20:24 »
Hej!

Änn dröjer det väl med fårdrömmarna men undrar bara om det finns några babydoll sheep i Sverige över huvud taget? Finns det någon pågående avel?

http://www.oldeenglishbabydollregistry.com/about_the_breed.htm

Mirala

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Old English Southdown "Babydoll Sheep"
« Svar #1 skrivet: 27 feb-17 kl 15:08 »
Är det verkligen ingen som har nådot att säga om dem? Jag tycker att de verkar jätteintressanta. Gammal ras,resistent mot fotröta, små och betar lågt och effektivt, bra kött och kort mycket fin ull. Rymmer sällan.

Tänker att de verkar vara ett perfekt litet får för självförsörjare och som sällskapsdjur. Eller har jag fel? Jag kan inte mycket om får men tänker skaffa mig när tiden är inne och jag har fastnat pladask för dessa små teddybjörnar, inte bara för att de är så söta men också för alla andra kvaliteter.

Skulle bli glad om någon annan hade en åsikt om rasen och om den över huvud taget finns i sverige?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Old English Southdown "Babydoll Sheep"
« Svar #2 skrivet: 27 feb-17 kl 15:44 »
Vågar nästan lova att de inte existerar i Sverige. Och att importera är en jävla process. Inte ogörligt men man bör ha en viss förkärlek för byråkrati och en skaplig pott med pengar att plöja ned i det. Tyvärr..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Old English Southdown "Babydoll Sheep"
« Svar #3 skrivet: 27 feb-17 kl 18:27 »
Vågar nästan lova att de inte existerar i Sverige. Och att importera är en jävla process. Inte ogörligt men man bör ha en viss förkärlek för byråkrati och en skaplig pott med pengar att plöja ned i det. Tyvärr..

...Och så finns det svenska utrotningshotade, små och söta, fårraser... T.ex. Dala-Pälsfår, eller Tabbackstorpsfår.

Om får rymmer eller ej, handlar om väldigt mycket fler saker än rasen. I Storbrittanien håller man ofta får på ett helt annat sätt än i södra, Sverige, liksom att hålla får på fäbod-sätt skiljer sig från hur man håller får i produktionsmiljö.

Likaså spelar det roll om man använder hund i hanteringen eller ej.

Fotröta är ett sällan förekommande problem för små besättningar, om man inte fått in smitta via inköpta djur, eller via nöt.


Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Old English Southdown "Babydoll Sheep"
« Svar #4 skrivet: 27 feb-17 kl 19:18 »
Nu är det ju möjligt att importera embryon, det kanske är enklare än livdjur.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Old English Southdown "Babydoll Sheep"
« Svar #5 skrivet: 27 feb-17 kl 23:16 »
Nu är det ju möjligt att importera embryon, det kanske är enklare än livdjur.

Så enkelt och billigt är ju inte det heller, och det är kanske inte heller bästa sättet att börja med får, som nybörjare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser