Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igår snöplogade jag för första gången med vår ardenner :)  (läst 1936 gånger)

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
Igår byggde jag en enkel v-plog av en gammal lastpall och några brädor. Tog mig kanske 10 min. Och ångrer nu att jag inte gjort detta innan- Det var ju jätte skoj :)
Problemet som uppstod va att det var lite mkt snö ca 15cm. (skulle ploga paddocken). Första varvet gick ju jätte bra men sen när man skulle flytta snö åt bara 1 håll gick det ju sisodär. Hur brukar ni lösa det? Är det bara med mer vikt på plogen?
Kör med draglinor. Ska iof försöka att få en bredare infästning av linorna i plogen. Nu gick det via svängeln till 1 lina som satt i spetsen på plogen- 

Glömske

  • Gäst
En v-plog plogar du väg med och lämpar sig dåligt att ploga en plan med eller att bredda. Du får knåpa ihop ett diagonalblad istället :)

calle336

  • Inlägg: 103
    • Västmanland
Jo det är väl så.
Men hur skall man knåpa ihop ett sådant enkelt?
Änatr att det måste sitta på ett färställ eller liknande
Nån som har bilder ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
Om du skruvar på ett järn, en smal mede, på bakre halvan av den vänstra brädan i din plog så får du en enkel sidoplog.

Titta på youtube så skall du se att det finns fina plogar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Sjul, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser