Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips vid inkörning  (läst 2665 gånger)

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
Tips vid inkörning
« skrivet: 31 dec-14 kl 19:58 »
Har en kallblodstravare som är inkörd för vagn (rockard och sulky) men aldrig med släpskacklar.
Nu har jag en tanke och ett mål att han ska kunna köras in med skacklar för att kunna göra lite nytta på gården (dra en harv t ex).
Han har inga problem med ljud från dem eller att dra dem. Däremot blir han otroligt stressad när skackeln tar vid hans bakben.
Har ni några tips på hur man enklast vänjer honom vid detta på ett säkert sätt?
Har träffat hästar som är bakrädda efter misslyckade inkörningar med skenturer och vill inte göra samma misstag med min häst ;)
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Tips vid inkörning
« Svar #1 skrivet: 05 jan-15 kl 10:30 »
Jag hade en ardenner för ett par år sedan som var otroligt rädd om sina bakben. Jag tränade honom succesivt med att kunna peta på hans bakben med sopkvast i stallgången, kunna lägga grimskaft mot benen, typ allt jag kunde hitta att bara vänja in att det är lugnt när olika saker tar emot bakbenen. Jag upptäckte att min häst inte hade några problem med mjuka föremål, inte ens draglinorna som han kunde ha dragandes med svängel bakom sig, trots att vi tränade att ha linorna även mellan benen.. Men så fort det kom hårda föremål blev det svårare. Men vi lyckades ändå arbeta bort det genom idogt tränande. Jag tog plaströr på linorma (a-staketstolpar är jättebra, okrossbara!) så han fick vänja sig med hårda men lätta föremål. Sen en dag så bara funkade det med skaklar.

Eftersom min häst var ung och under inkörning var det viktigt för mig att det skulle fungera med låga skaklar. Men en häst som fungerar bra för vagn vet jag inte hur mycket tid jag hade lagt på träning med skaklar. Visst är det alltid säkrast att hästen inte får panik när hen känner skaklar mot benen, ifall vagnen skulle gå sönder. Men vagnen där kanske är OK? När jag fixar hemma på gården med mina (krattar gårdsplan, sladdar paddock, plogar snö etc) så använder jag faktiskt bara linor. Så länge det är på plant underlag och redskapet inte behöver bromsas så tycker jag att det funkar smidigast med bara linor. Det kanske hade varit en lösning för er också?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
SV: Tips vid inkörning
« Svar #2 skrivet: 30 jan-15 kl 09:05 »
Jag måste bara tacka för tipset om draglinor. Iom att vi hållit på med lite nh är han van att ha grimskaft runt benen och liknande. Nu har jag kört honom ett antal gånger med draglinor och svängel, och även om han tyckte det var otäckt först vande han sig otroligt snabbt. Ska följa ditt råd med plaströr på linorna sen så hoppas jag nå målet med riktiga skaklar till slut :) För även om han går att köra med rockard utan problem så är det nog som du säger att han troligtvis skulle få panik om en skakel gick sönder.
Men tills det är dags för släpskaklar så kan vi ju dra lite annat i alla fall.
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Tips vid inkörning
« Svar #3 skrivet: 02 feb-15 kl 08:21 »

Roligt att höra att det går framåt för er!

 
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser