Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken besiktning får man köra själv?  (läst 9600 gånger)

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #40 skrivet: 23 dec-14 kl 18:59 »

Nu skojjar du.   Eller är ute och snurrar på isen.    En svensk nummerplåt påvisar att fordonet är registrerat och skall följa gällande svenska regler.
Det innebär inte att det är automatiskt godkänt för trafik då det krävs registreringsbesiktning i en del fall och årlig kontroll i andra fall och i ytterligare fall vart annat år.
Sedan ha vi faktiskt fordon som är besikningsbefriade men dessa har exact samma krav som de som besiktigas vart år. Alla har dessa krav om man skall vara helt nogsam i sin information.
Förövrigt så bromskraftsen synnerligen intressant då den indikerar hur pass hög retardationshastighet det aktuella fordonet har.  Därför är lilla eller stora tavlan med de två visarna graderade. Dom skall helst följa varandra och få så höga värden som möjligt.

En bil som inte är regbesiktad har inga svenska plåtar.
Trampar man hårt på bromsen blir värdena höga.
Löst = låga.

Det är endast ojämnheten man tittar på.
Varken skojjar eller snurrar på isen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #41 skrivet: 23 dec-14 kl 19:01 »

Allt strålkastarna träffar, är trafikanter, oavsett var.
Själva meningen och tvånget med trafikförsäkring.
Om sen bolagen försöker slingra sig från betalning, genom att påstå det ena eller andra, är en annan femma.

Bolaget påstår inget.   Läs dom där jävla villkoren för försäkringen.
Kortfattat så står det att fordonet skall uppfylla samtliga krav för fordonstypen gällande utrustning och säkerhetsdetaljer och att föraren och dennes passagerare skall följande regler som innefattas av den verksamhet som genomförs.   Dvs i de flesta fall kör.
Uppfylls inte något av dessa krav för den i tillbudets ögonblick kan den försäkringspliktige antingen mista utbetalning eller tom bli skadeståndsskyldig.
Allt beroende på hur det ingångna avtalet ser ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #42 skrivet: 23 dec-14 kl 19:04 »
Nu börjar det här bli löjligt, har inte fått svar på frågan, och är inne på tredje sidan redan, med en massa ordvänderi och tjafs.
Kommer nog inte få svar på frågan heller, så jag ödslar ingen mer tid på detta.
God jul.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #43 skrivet: 23 dec-14 kl 19:05 »
vitsen med en obligatorisk trafikförsäkring är att skydda en motpart som drabbas.Skadeståndskraven skulle ju annars kunna bli höga vid t.ex en påkörning.
trafikförsäkringen gäller dessutom bara för den som drabbas,inte den som orsakar.Där kommer tilläggsförsäkringarna in.
Tvånget uppkom då många förr  inte hade försäkring och det drabbade oskyldiga.
Det är dessutom olagligt att använda ett oförsäkrat fordon på allmänna vägar.
Nedanstående citat är just en eget påhittad verklighet med noll förankring i lagstiftning. Ulf


.

Allt strålkastarna träffar, är trafikanter, oavsett var.
Själva meningen och tvånget med trafikförsäkring.
Om sen bolagen försöker slingra sig från betalning, genom att påstå det ena eller andra, är en annan femma.



malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #44 skrivet: 23 dec-14 kl 19:09 »
Nu börjar det här bli löjligt, har inte fått svar på frågan, och är inne på tredje sidan redan, med en massa ordvänderi och tjafs.
Kommer nog inte få svar på frågan heller, så jag ödslar ingen mer tid på detta.
God jul.
Ingen tycks ha hört om detta med besiktning,enklaste är väl att ringa bilprovningen och höra?
Jag skulle bli väldigt förvånad om det kan ske då det är besiktningsmannen som skall besikta och inte ägaren.
Det är f.ö du själv som har en egen verklighetsuppfattning om olika saker som inte stämmer men God Jul på dig också.
Du har i alla fall roat mig under tiden med skratt..... Ulf

Transport

  • Inlägg: 17
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #45 skrivet: 23 dec-14 kl 19:14 »
Ska bara säga att, trafikregler gäller även i terräng.
Ja, så är det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #46 skrivet: 23 dec-14 kl 19:16 »
Ska bara säga att, trafikregler gäller även i terräng.
Ja, så är det.

Inte helt säkert då det finns undantagsregler som endast är tillämpliga i just terräng.
Men i grunden så kan man anse att det stämmer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #47 skrivet: 24 dec-14 kl 01:20 »
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar

 ;D ;D ;D

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #48 skrivet: 24 dec-14 kl 22:49 »
Du kan alltid trampa snett på pedalen för att motverka ojämna bromsar
Om man är spekulant på en begagnad bil, så går det väl minst lika bra om ägaren provkör bilen och berättar hur den går? Han kan ju troligen bilen bättre och kan därför köra den bättre. Han kan sen berätta hur bilen är att köra. Om ägaren är tillmötesgående kan man få möjlighet att åka med vid provkörningen och se hur ägaren kör bilen.

haha  ;D dom svaren verkar iallafall mer seriösa än TS som antingen fått rent för många julasnappsar eller verkligen tror på sina egna påhittade ideer

detta var det mest kul jag läst på länge
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #49 skrivet: 25 dec-14 kl 08:53 »
OT. I min (och bilbesiktningens) ungdom hade vi en äldre granne som körde en redan då gammal DKW. Bilen skulle besiktas, och provkörning ingick då som nu. Besiktningsmannen kunde inte växla bilen. Du får dubbeltrampa sa grannen. Nej, det kan jag inte, säger besiktaren, för det har jag aldrig lärt mig. Det blev en kort tur på ettans växel, och bilen blev ändå godkänd det året.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #50 skrivet: 03 jan-15 kl 16:34 »
var och besiktade firmabilen på svensk bilprovning i Växjö,för skojs skull frågade jag besiktningstjejen (jo,det var en tjej,skitkul!)
om frågeställarens problem.
Svaret var nej,besiktningsmannen måste köra själv av flera olika orsaker.
1. Ansvaret för bilen ligger på besiktningsmannen så fort bilen kommit in i hallen,det är alltså ett försäkringsvillkor.Det är ju också ett skydd för lokalen.

2.Punkter i besiktningen kräver att besiktningsmannen provar,testar som inte ägaren näppeligen kan göra.

Just i Växjö och säkert de flesta nya moderna stationer sker provning i hall bara av de punkter som kräver brygga.
Broms,provkörning o avgastest görs i lokaler utanför hallen,i det fria just för att slippa avgaser i hallen

Den trevliga tjejen frågade också om jag misstrodde hennes bilkörningsförmåga varför jag var tvungen att förklara varför jag ställde frågan.

Min firmabil fick tyvärr nedslag på avgastestet vilket gör just denna bils framtid osäker.
Frågan är om TS version om trafiksäkerhet innefattar avgaser? Ulf

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vilken besiktning får man köra själv?
« Svar #51 skrivet: 05 feb-15 kl 14:13 »
Oj så ilsket det låter ibland i denna tråd, tror aldrig jag sett sådant i denna del av forumet. Oavsett hur seriöst ämnet är menat från början, och hur seriöst det bemötts, väcker det en del relevanta funderingar och minnen.

Till att börja med har jag trots nära 30 år som dyrkare av udda gammelbilar aldrig varit med om att själv fått köra annat än in och ut ur besiktningshallen. Jag TROR det finns en lag som säger att t.o.m. extremt handikappanpassade bilar måste gå att köra trafiksäkert också på "det vanliga sättet". Jag tycker även det känns rimligt att ett villkor för att över huvud taget ha en bil i trafik så ingår att besiktningsmän och poliser har en otvistlig rätt att vid behov köra fordonet. Jag kan ändå tänka mig att en enskild besiktningsman kan göra valet att låta fordonsägaren själv köra fordonet runt besiktningshallen om speciella skäl finns för detta, trots att det då blir betydligt svårare att upptäcka fel som t.ex. sneddragning, ryckningar och glapp. Har fordonet lyckats ta sig för egen maskin till besiktningsanläggningen borde det rimligen oavsett eventuella fel hålla ihop så pass bra att provkörningen skulle kunna klaras av INNAN fordonet granskas närmare inne i hallen i jakt på de fel som provkörningen kan väcka misstanke om. Det finns säkert något skäl till att man gör det i helt omvänd ordning.

Resonerar man relativt tycker jag absolut man kan hävda att ett fordon i mycket dåligt skick med en skicklig och insiktsfull förare kan framföras trafiksäkert, förutsätt att risken vägs mot alla förvirrade hönshjärnor som trots bilar i utmärkt skick gör ekipagen till tickande bomber på våra vägar. Samma resonemang borde även gå att applicera på något så förkastligt som rattfylleri, men dels är det ett mycket känsligt ämne, dels är det totalt off-topic i denna tråd. Med detta ville jag bara säga att man lätt skjuter sig i foten om man försöker se allt i svartvitt, det finns alltid nyanser och undantag.

----------

Jag äger och har ägt flera olika fordon som ibland sätter inspektörerna på pottkanten. I många år körde jag Fiat 126 till vardags och i stort sett varje år fick jag nöjet att trösta bilprovaren efter att trots mina varningar om osynkad etta göra det skrapiga misstaget att lägga i ettan utan dubbeltramp medan bilen rullade. Framvagnens 50-talskonstruktion med tvärliggande bladfjäder och riktiga spindeltappar gav ibland pinsamma felbedömningar p.g.a. glapp. En ökänd surgubbe som blev direkt glad åt att ha funnit glappet sattes på plats av både mig och hans kollega när vi i stort sett tillsammans påpekade hur det fungerar med spindeltappar och glapp. En annan kul detalj var när besiktaren skulle starta Fiaten. -Jag roade mig med att låta dem förbryllat vrida fram och tillbaka på nyckeln några gånger innan jag avslöjade att dessa bilar startas med spak mellan stolarna.

Min Heinkel MC-bil från 1959 är ännu knasigare och har ibland fått gubbarna på fall ganska ordentligt. Förutom pinsamma smällar och skrap från växellådan vid provkörningen finns andra specialare som t.ex. att färdbroms helt saknas på bakhjulet och att startnyckeln ska tryckas framåt, inte vridas. Framvagnen är en helt galen konstruktion med korta svingarmar som ger kraftiga nigningar och svampig känsla. Strålkastarna är så klart symmetriska så det ser fel ut i projektorn.

Volvovalpen är en ganska stadig konstruktion men den har lamelldiff i bakaxeln som låser lite när den själv vill, samt handbroms på kardanen. Det senare är lika meningslöst som spektakulärt att försöka testa på bromsrullarna. På första besiktningen försäkrade en yngre och lite kaxig besiktningsman att det inte var något problem med rulltestet eftersom framhjulsdriften gick att koppla ur. Sant, men när han sedan testade handbromsen gungade bilen till och slängdes bakåt av rullarna. Puckot upprepade då proceduren flera gånger... Numera berättar jag alltid om denna händelse och då väljer de oftast att testa handbromsen vid provkörningen i stället, och ibland har de för säkerhets skull slopat bromsrullarna helt. Låser bakdiffen lite som den vill blir det ändå ganska värdelöst.

När jag under några år hade Lada Niva (permanent fyrhjulsdrift) blev det en del tjafs kring bromsproven. Vid ett tillfälle vägrade besiktningsmannen lyssna på mig eftersom bilen enligt honom inte fanns med i listan av bilar som inte fick provas med rullarna. Rangerover är vad jag vet exempel på en bil med samma typ av permanenta 4x4 och de får enligt bilprovningens instruktioner INTE testas på rullarna eftersom centraldiffen kan få dålig smörjning när den spinns upp onaturligt snabbt. Under min tid med Nivan hörde jag om bilar vars fördelningslåda havererat kort efter en besiktning och att det blivit ett hopplöst tjafs om orsaken. Min egen fördelningslåda gav upp mitt på motorvägen en gång men det berodde nog mer på den summerade misshandeln än på något besök hos bilprovningen.

Sensmoralen här är att om man har något udda man är rädd om så ska man absolut upplysa vänligt om detta, fråga hur skador till följd av felaktig provning hanteras, fråga om försäkringar och bevisning, försöka göra besiktaren lite nervös helt enkelt. Fråga om de kan tänka sig att överlåta så mycket som möjlig av körningen till ägaren, men att direkt kräva det kan nog innebära att man får åka hem igen obesiktigat och ändå få betala för besöket.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Lillskiten, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser