Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att välja betesputs..?  (läst 7480 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
Att välja betesputs..?
« skrivet: 20 dec-14 kl 08:54 »
Brukar ofta sitta och drömma mig bort på Blocket då en traktor samt betesputs måste inhandlas 2015  :) Vi har ca 4ha bete samt 2ha blivande vall på våran lilla gård. Att ta vall kommer vi leja bort då vi tänkt ta hösilage, men i framtiden kanske man vill ta egna småbalar, om man köper på sig lite maskiner. Först o främst är det alltså betesmarken som ska skötas. Har hästar så dom gillar ju helst kort gräs.. samt betar rätt så ojämt.

Betetsputs.. vertikalklippare.. slaghack.. slagslåtter... rotorklippare  ::) Ja vad är det jag ska ha egentligen?

Själva valet hänger ju lite ihop med hur stor traktor jag hittar. Vill ju liksom inte köpa en för liten traktor, men oxå inte en överdrivet stor.
Hur många hästar bör traktorn ligga på?

Kräver en puts med slagor mer kraft än en rotorklippare?
Vi har mycket stenig mark här.. vilken puts är känsligast för det?

Jaja.. många frågot blir det  :-[ men börjar med dessa

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-14 kl 10:26 »
Varken vertikalputsen eller rotorputsen gillar sten. Min uppfattning är att vertikalputsen är tåligare men att det blir dyrare och mer spektakulärt när man lyckas köra sönder den. :P Rotorputsen är i mitt tycke lättare att byta delar på (ända tills man kör sönder lagren) men klarar inte lika tuffa jobb.


En fördel med rotorputsen är att den behöver mycket mindre effekt. Jag kör en 2 m bakom min MF135 utan problem. En fördel med vertikalputsen är att den klarar nästan hur högt och tjockt gräs och buskar som helst (men då går det åt hästkrafter) och lämnar ett snyggt och hackat resultat medan det med rotorputsen kan bli riktigt fult så man får köra två gånger.


Jag har gjort mig av med stora traktorn och har bara 135an kvar. Jag kan göra nästan allt med den och det jag inte klarar lejer jag för, det blir billigare både i tid och mental hälsa än att försöka hålla med grejer så man klarar allt själv.


Vet inte hur din hage ser ut men sättet att hantera den är nog att ställa klipphöjden så att du inte kör i sten och vara försiktig. Vill du ha något som klarar sten och allt annat så kan du köpa en puts med kättingslagor, som som vägverket kör dikena med men då pratar vi mycket pengar och många hästkrafter.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-14 kl 12:40 »
Jag kör med en Falc Cat 2500. Mycket effektiv men inget man drar med torpjens 135:a ;D Det går tungt, även med 90 hästar, speciellt om det är mycket växtlighet. Jag har använt min till att röja åkrar som inte brukats på 25 år och det har satt sina spår i maskinen. Antingen blir det storrenovering med lagerbyte, riktning och svetsning av chassie och antagligen ny rotor till våren eller skroten. Hade gärna sett att den höll ihop en sommar till så är alla 9 hektar klara och maskinen har så att säga uppfyllt sitt syfte.

Min maskin har hammarslagor vilket är bra om du har mycket sly där du ska putsa. Y-slagor går lättare men är inte lika effektiva vid grövre växtlighet. Y-slagan sägs också vara lite mindre känslig för sten. Det som verkligen sliter är om du kör på något så hårt att inte bara slagan utan själva rotorn tar i så är det mycket stora stenar får du problem.

Det är dyra maskiner, och hittar man en begagnad är risken stor att den är helt slut. Känns som en maskin som man köper och kör tills den börjar ha gjort sitt, sen säljer man och köper nytt.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-14 kl 22:06 »
Marken har ju varit odlad men det kommer ju ständigt upp mindre stenare. De större topparna som sticker upp får man väl försöka gräva upp med grävaren.
 Ska man välja en med stödhjul eller enbart armburen? Finns ju de som klipper bakom traktorn, men även vid sidan om.

En annan fundering är ju om vi nu ska pressa egna småbalar i framtiden. Finns det slåttermaskin som även kan användas som betesputs? Tänkte om det gick att slå två flugor i en smäll?


Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #4 skrivet: 23 dec-14 kl 22:58 »
Nej inga kombinerade maskiner (vad jag vet).

Har åt annan kört hans Kellfris 2,75 m rotorputs (den med tre rotorer) efter MF175, 66 hk din. Så att klara 2 rotorer med 135:an är alltså helt möjligt som torparjens skriver.
Som värst var det väl nästan meterhögt gräs i tjurhage, bara man sakta ner lite mer så gick det.

Kellfris har medar (med hjuls som tillbehör). Det är ju inte direkt en golfbana du ska köra på så hjul tror jag är dåligt, lär bli en hel del skuttande oavsett maskin.

Ska också lägga in en brasklapp att Kellfri har (milt sagt) väldigt skiftande kvalité. Just den här prylen höll ihop vad jag vet.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #5 skrivet: 24 dec-14 kl 00:40 »
Finns ju de som klipper bakom traktorn, men även vid sidan om.


Vid sidan om är bäst för då slipper du köra i det du ska klippa. MEN för att det ska funka måste du ha en stor och tung traktor annars "tippar" den när du lyfter putsen för att t.ex. gå förbi sten eller som i mitt fall, blir lite för överambitiös med att klippa ut i diken. ;D  Traktorn kan inte hålla upp putsen alltså så yttermeden släpar i backen i alla fall, har du då sten där - eller ett djupt dike - blir det tokigt.


135an har ingen chans att klara en puts som går på sidan och sitter i trepunkten så jag har en som går bakom.


Vet ju inte vad du har för budget men en mindre traktor och en betesputs som går bakom är vettigt funktionellt. Speciellt som du har ganska lite mark ser jag inte behovet av stor traktor, det blir bara klumpigt att hålla på med när man ska in bland byggnader för att köra grejer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #6 skrivet: 24 dec-14 kl 08:32 »
Då kan jag utesluta en sidoburen då  :)

 Budgeten ligger väl på runt 50000 för både traktor och puts, så inte jättemycket pengar nej.
 Det låg en Valmet 602 Turbo med en Berti-puts ute på Kvarndammen.se som gick för 51 000. Den hade ju varit perfekt för mig. Dock så fanns det inga bromsar och den var ej helt funktionstestad, så jag var för feg för att lägga något bud  :'(

Sitter som sagt och småkikar lite på Blocket efter traktorer. Ska avverka skog under 2015 så det får väl bli traktorköp för den lilla slanten.
 Men vill ju som sagt inte köpa för klen traktor för att sedan inse att jag måste ha en kraftigare puts.
 

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-17 kl 20:53 »
Rotorputsen är i mitt tycke lättare att byta delar på (ända tills man kör sönder lagren)

Har hittat en som säljer en Kellfri 2.75m rotorputs.. dock behöver just ett lager bytas. Är detta ett stort ingrepp..? Har inte tummen mitt i handen och har tillgång till hydraulpress  m.m på jobbet.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #8 skrivet: 22 feb-17 kl 22:59 »
Har inte gjort det själv då jag inte har grejer. Lämnade det till den lokale smeden som fixade det. Jag gissar att om du är lite händig och har verktygen, och det låter det som, så fixar du det själv.

Men! Kolla med Kellfri (eller annan lagerleverantör) att det går att få tag i passande lager. Kellfriprylarna är ok för sitt pris men det kan vara lite blandat vad som sitter på dem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Att välja betesputs..?
« Svar #9 skrivet: 05 mar-17 kl 21:01 »
Nu är mitt objekt hemma.. samma modell som på bilden:

Kellfri 275

Ena rotorns lager är helt kass. Andra sidan ska enligt säljaren bytts tidigare. Relativt nya remmar. Behöver lite svetsar här o där.
 Dock fick jag se när jag kom hem att det läckt olja från vinkelväxeln. Ser ut som det kommit från utgående axeln så hoppas på att packboxen går att byta utifrån

Nån som vet hur man får tag i en manual till denna model..?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser