Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsätta gluten  (läst 4498 gånger)

malmklockan

  • Inlägg: 24
  • Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
Tillsätta gluten
« skrivet: 12 dec-14 kl 15:59 »
Jag har säd med lågt gluten innehåll, är det någon som vet om det går att höja gluten innehållet, för att få bättre bakegenskaper. Om någon vet hur man gör berätta det gärna för mig.

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: Tillsätta gluten
« Svar #1 skrivet: 12 dec-14 kl 19:13 »
Ett sätt skulle vara att baka med 50-70% vetemjöl special  (beroende av vad för slags säd Du har). Bagerierna köper glutenprotein för att få fluffigare fullkornsbröd. Den sortens gluten ger dock ojämna luftbublor i brödet.

malmklockan

  • Inlägg: 24
  • Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
SV: Tillsätta gluten
« Svar #2 skrivet: 13 dec-14 kl 21:39 »
Hej och tack, jag har vete som jag maler i egen kvarn, men brödet jag bakar blir stampigt och kompakt, därför tror jag att vetet har lågt glutenprotein innehåll, och min tanke var att tillsätta det på något vis, jag googlade på glutenprotein efter det att jag läst ditt svar, men jag hittade inget. Vet du något ställe där bagerierna köper glutenprotein, och vad är eventuellt handelsnamnet. Jag vill helst använda mitt eget mjöl i så stor utsträckning som möjligt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tillsätta gluten
« Svar #3 skrivet: 13 dec-14 kl 22:01 »
Lite snabb googling...
http://www.punkdistro.de/shop/Vegan/Gluten-Basis-Mix-1-Kilogram::13293.html
Citera
Glutenmjöl går att köpa på t ex hälsokosten (gärna ekologiskt) men på Ica Maxi i Umeå går det även att köpa i lösvikt vid bageriet, för 50 kr kilot.

Testa att googla på glutenmjöl. :-)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tillsätta gluten
« Svar #4 skrivet: 13 dec-14 kl 22:06 »
Om du jäser med surdeg så är det inte lika känsligt med låg glutenhalt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tillsätta gluten
« Svar #5 skrivet: 14 dec-14 kl 11:42 »
Går det inte att göra på samma sätt som när man gör seitan?
 Seitan tillagas så att man först rensar bort all stärkelse från vetemjöl så att det bara blir gluten kvar. Det gör man genom att knåda en vetedeg (mjöl och vatten) i vattenbad. När vattenbadet blivit grumligt häller man ut vattnet och häller i nytt vatten över degen. Fortsätt tills vattnet är klart.
Då får man ju rent gluten som kan blandas i bröddegen.

malmklockan

  • Inlägg: 24
  • Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
SV: Tillsätta gluten
« Svar #6 skrivet: 14 dec-14 kl 18:58 »
Tack mina vänner, nu har jag tre olika förslag, varav ICA känns det enklaste, så det får bli test 1. Tvån torde bli surdegs förslaget, sist prövar jag nog seitan.  Återkommer med provresultat.
Tack för era bidrag.
Göran

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tillsätta gluten
« Svar #7 skrivet: 14 dec-14 kl 19:05 »
Surdegsbröd på vete kan bli mycket bra om man får det att jäsa skapligt bra, vilket tyvärr inte alltid är givet.

Sen kan det hänga samman med din malning också. Beror på vad för slags kvarn du har. Vissa kvarnar med gjutjärnsskivor mal inget bra mjöl. Mala kross är OK på den jag har, men maler jag finare blir det bara ett pulver snarare än mjöl. Man vill helst ha något som river isär kornen snarare än smular sönder dem, särskilt för surdegsbak.

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: Tillsätta gluten
« Svar #8 skrivet: 15 dec-14 kl 18:15 »
Går det inte att göra på samma sätt som när man gör seitan?
 Seitan tillagas så att man först rensar bort all stärkelse från vetemjöl så att det bara blir gluten kvar. Det gör man genom att knåda en vetedeg (mjöl och vatten) i vattenbad. När vattenbadet blivit grumligt häller man ut vattnet och häller i nytt vatten över degen. Fortsätt tills vattnet är klart.
Då får man ju rent gluten som kan blandas i bröddegen.

Går det verkligen att blanda in en seitanklump i en deg?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tillsätta gluten
« Svar #9 skrivet: 18 dec-14 kl 16:34 »
Går det verkligen att blanda in en seitanklump i en deg?

Ingen aning faktiskt, har aldrig gjort seitan. Tänkte bara att det blev billigare, för glutenprotein är ganska dyrt, och så hade "malmklockan" ju egen säd till mjöl.
 Nu blir jag ju tvungen att testa detta nästa gång jag bakar. Skall berätta här hur det gick.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser