Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man med i Genbank?  (läst 3347 gånger)

Madelene38

  • Inlägg: 1
    • Småland
Hur blir man med i Genbank?
« skrivet: 12 dec-14 kl 14:01 »
Söker en klövsjöbagge för betäckning till våren. Vi har fem helt undebara tackor som vi tänkte skulle bli mammor. Vi vill helst låna en bagge om möjligt ett par månader för betäckning (givetvis för en rimlig ersättning)
Vi är tyvärr inte med i genbank eller har MV3 status. Har inte hunnit med detta ännu.
Är det någon som skulle vilja förklara hur man enklast gör detta?

Bor på en gård i Lessebo Kommun

MVH Madelene


Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-14 kl 16:28 »
Ansöka om genbank gör du genom att kontakta allmogefårföreningen.
Hade tackorna M3 när du köpte dem? Då ska de ha ett papper med där det står att de har det.
Svenska djurhälsovården kan du googla på, där hittar du uppgifter om vart du ringer för att fortsätta ha statusen på dem.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-14 kl 22:14 »
Det finns en bra sida på facebook för de som har klövsjöfår, (116 medlemmar) och där kan du göra ett inlägg om att du vill låna eller köpa bagge.
Jag tror många köper bagge och sen skickar honom på slakt. Även om du lånar kommer säkert den gården skicka den baggen på slakt själva om du lämnar igen den, för de är rädda för sjukdomar från din gård så de vill inte ha igen den. Att låna bagge tror jag är ovanligt då de är så billiga att köpa.

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-14 kl 10:03 »
Hej där.
Har du genbanksintyg på dina får ? tycker du ska kontakta genbanksansvarig, adressen hittar du på föreningen svenska allmogefår, om du har köpt genbanksdjur med mv status, är det lite synd att schabbla bort det.
Dina djur blir lättare att sälja och värda mer pengar. även om du bara säljer lamm.
Klövsjö är fortfarande en liten ras, som behöver allt stöd den kan få.
mvh. Tomas.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #4 skrivet: 16 dec-14 kl 19:06 »
är det lite synd att schabbla bort det.
Dina djur blir lättare att sälja och värda mer pengar. även om du bara säljer lamm.


Genbanksintyg kan man väl inte schabbla bort om man väl har fått det en gång? Själv har jag schabblat bort MV3 status eftersom man måste ansöka inom nåt år efter man köpt fåren, och jag trodde inte man kunde ansöka om man har färre än 5 vuxna djur.

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #5 skrivet: 17 dec-14 kl 10:11 »
Dom djur som har genbanksintyg, kommer ju att ha kvar det, tänkte mest på kommande lamm och m-status. det går inte att få intyg på djur födda innan man blev godkänd som genbank.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #6 skrivet: 17 dec-14 kl 13:26 »
Dom djur som har genbanksintyg, kommer ju att ha kvar det, tänkte mest på kommande lamm och m-status. det går inte att få intyg på djur födda innan man blev godkänd som genbank.

Jaha.. det visste jag inte. Jag har djur där föräldrarna har genbanksintyg, och deras lamm som lever idag, kommer alltså inte få nåt genbanksintyg. Vad tjänar "bevarandearbetet" på det? De vill alltså att jag ska slakta alla mina lamm så det blir färre klövsjöfår i Sverige? Det bästa vore om de slopade hela genbanksintyg-statusen. Det kostar pengar att vara medlem, och jag får inget för det. Hade det varit gratis att vara med, hade jag varit med. Men när det ändå inte går sälja några lamm så känns det meningslöst att betala en avgift, för ingenting. Men nu när jag vet att mina lamm inte kan få ett genbanksintyg i efterhand ångrar jag att jag inte gick med. Och har de inte genbank så  kan inte deras avkomma få genbank, så de vill väl man ska slakta ut hela besättningen och börja om från början. Det är väl det bästa för "bevarandet" av rasen?

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #7 skrivet: 17 dec-14 kl 18:18 »
Det är väl ingen som vill att du ska slakta ut dina djur, säger bara att det inte går att få genbanksintyg i efterhand om inte föräldrarna är med i genbank. Sen är det min övertygelse att genbanker behövs för att hålla rasen ren samt undvika inavel.
Tycker det är bra att det finns människor som orkar lägga en massa tid och arbete  på att bevara våra gamla allmogeraser.
Jag får bidrag för mina djur och kan ta lite mer betalt samtidigt som rasen bevaras. Jag har fått mycket hjälp av bla. genbanksansvarig med råd och hjälp att leta baggar som inte ligger för nära i släkt.
Så i min värld förlorar jag inga pengar på att vara en genbank.
God jul på dig och jag ber trådskaparen om ursäkt för att jag kapat tråden lite.
mvh Tomas

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #8 skrivet: 17 dec-14 kl 18:58 »
Tycker det är bra att det finns människor som orkar lägga en massa tid och arbete  på att bevara våra gamla allmogeraser.
Jag får bidrag för mina djur och kan ta lite mer betalt samtidigt som rasen bevaras. Jag har fått mycket hjälp av bla. genbanksansvarig med råd och hjälp att leta baggar som inte ligger för nära i släkt.

Bidragen/stödet för utrotningshotade husdjur är ju borttaget och förra året kunde jag inte söka för jag har för få djur. Du kommer få ditt stöd under åtagandet på 5år,  men sen blir du också utan.
Vad är "nära släkt"? Jag har sett en genbank för klövsjö som korsat/parat kusiner och det är tydligen ok? Avkomman var till salu på elitlamms hemsida så man såg släktskapet.
Själv ville jag köpa en bagge i somras som var uppfödd hos dig, men som då bodde i Jämtland. Tyvärr fick jag inte köpa den då jag inte ville köpa några tackor samtidigt. Det är verkligen svårt att hitta obesläktade baggar i närheten. (Numret på den baggen var 12013-SE206921 ifall du undrar).

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #9 skrivet: 17 dec-14 kl 19:54 »
Dom djur som har genbanksintyg, kommer ju att ha kvar det, tänkte mest på kommande lamm och m-status. det går inte att få intyg på djur födda innan man blev godkänd som genbank.

Hur funkar det då om man köper dräktiga tackor, som lammar 2 veckor efter man köpt dem, och innan man hunnit gå med i genbanken? Då kan man alltså aldrig få något genbanksintyg på dessa lamm enligt dig?

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #10 skrivet: 17 dec-14 kl 20:27 »
Hej Viola.
Tråkigt med baggen, men det är inget vanligt förfarande att man måste köpa några tackor för att få köpa en bagge.
Jag vet också att bidragen kommer att förändras men det är väl inte klart än hur det blir. Däremot vet jag att du kan få bidrag från föreningen för att åka o hämta en bagge, ofta samordnar genbanksansvarig också transporter, så att man inte ska behöva åka så långt själv.

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #11 skrivet: 17 dec-14 kl 21:25 »
Jag tror också att du inser skillnaden mellan att man inte hunnit gå med i genbanken, och att man väntar till nästa säsong och sen blir irriterad över att lammen inte får några intyg.
Jag tycker att du ska ringa till våran genbanksansvarig istället, hon har mycket bättre koll än vad jag har.
Vad jag förstår så har du intyg på dina vuxna djur.
Ha det så länge,/ Tomas.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #12 skrivet: 18 dec-14 kl 12:43 »
Jag har fått som uppfattning att det inte är omöjligt att få med dem i genant så länge man kan härleda alla till genbanksdjur inte alltför långt bakåt. Kan vara värt ett försök.  Jag vet de som lyckats.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur blir man med i Genbank?
« Svar #13 skrivet: 24 dec-14 kl 18:28 »
Får är dräktiga i fem månader så du köper en bagge född våren 2015 som får betäcka nästa höst. Då får du lamm till våren 2016

Jag har aldrig hört något så löjligt som att man måste köpa en tacka för att få köpa en bagge. Det borde nästan anmälas till föreningen.

MV3 status är viktigt att du skaffar annars kommer du får vårt att få sålt lamm som livdjur.

Genbank blir du genom att betala till föreningen (om dina djur har genbanks-intyg)

Min bagge har jag haft i fyra år nu och han är helt underbar att ha i flocken  :D vill du köpa bagglamm från GBG/Kungälv så väntar jag i månadsskiftet januari/februari leveransklara vid midsommar.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser