Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träslag till yxskaft  (läst 40729 gånger)

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Träslag till yxskaft
« skrivet: 10 jul-14 kl 11:13 »
Antagligen ett ämne som diskuterats mycket i tidigare trådar och inlägg men jag provar ändå. Tja, vad är det bästa svenska träslaget enligt din mening till en långskaftad yxa? Svallved har jag lite svårt att få tag på...Gärna något som dessutom är trevligt att se på (vilket kanske gör att ask går bort...). Funkar ek?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #1 skrivet: 10 jul-14 kl 11:53 »
man kan in princip bruke det meste ,hassel er tex. ochså smidig.
Røn mener jeg ochså har været brugt
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #2 skrivet: 10 jul-14 kl 12:31 »
Ek skall vara lite för stumt, man skall få ont i händerna av det, sägs det. Lönn skall vara bra, för det får man inte blåsor av. Vet inte om något av detta är sant. Jag tror också att det mesta går att använda.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #3 skrivet: 11 jul-14 kl 13:28 »
Här uppe brukar man använda björk eller rönn. Söderut där de växer lär ask vara populärt. Jag tror att ek är för skört.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #4 skrivet: 11 jul-14 kl 15:56 »
Syren är också utmärkt - passa på när någon kapar ner en syrenbuske som har blivit för grov!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #5 skrivet: 11 jul-14 kl 16:00 »
Buskar generellt är bra, bara de blir tillräckligt grova

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #6 skrivet: 11 jul-14 kl 19:56 »
Ask är också bra.

conny

  • Inlägg: 27
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #7 skrivet: 14 jul-14 kl 20:35 »
Ask är enligt min mening det bästa svenska träslaget för alla typer av skaft som tar emot stötar och belastning, då det är hårt men elastiskt. Det har också, när det är slipat och inoljat, en av de vackraste ådringarna. Så jag röstar för ask!

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #8 skrivet: 15 jul-14 kl 22:49 »
Man tackar för alla tips och förslag. Det där med att plocka något lite ovanligare låter kul. Oxel? Rönn? Körsbär kanske? Ask funkar ju som jag visste innan. Den kanske blir roligare om man betsar den eller något...? Ja, jag vet...det är ett bruksföremål, men man kan ju fixa till det lite ovanligt och snyggt ändå?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #9 skrivet: 15 jul-14 kl 23:54 »
Ett av Sveriges starkaste träslag är oxel så vill du ha ett skaft som håller så använd oxel. Se till bara att biten torkat ordentligt innan du snidar till oxeln eftersom den lätt får torksprickor vid torkning.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #10 skrivet: 16 jul-14 kl 09:17 »
Har såklart betydelse hur man använder träslaget också, hur fiberrakheten är, hur årsringarna är orienterade. Gjorde ett skaft till en klyvyxa i syren, det blev riktigt tungt! Man vill ogärna ha ett onödigt tungt skaft så absolut hållbarhet är inte allt anser jag. Skaftet ska hålla ja men det ska gärna vara lite sviktande så det tar upp vibrationer och så det laddas med energi inför nerslaget.  Är svårt/omöjligt att hitta stora bitar kvistfri syren/oxel så man får räkna med kvistar i skaftet och att det blir tungt.

Extremfall:
https://www.youtube.com/watch?v=y78U55kBv5Y
:D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #11 skrivet: 16 jul-14 kl 10:37 »
Humel . Det där såg i alla fall inte värst effektivt ut . Med där gummiskaftet :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #12 skrivet: 16 jul-14 kl 12:00 »
Skulle ändå va kul att få prova. Yxan såg inte värst vass ut och vet ej hur hårt träet var han högg i. Tror ändå på att skaftet ska vara något sviktande ungefär som i stavhopp, vem hoppar högst en med helt stel stav eller en med sviktande? :D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #13 skrivet: 16 jul-14 kl 12:10 »
Sant men det är nog av lite andra förutsättningar skulle ja tro .

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #14 skrivet: 18 jul-14 kl 03:31 »
Jag kanske kan fixa en lämplig bit av idegran. Kan kanske vara lämpligt med tanke på viss svikt i skaftet? Om jag inte missminner mig användes detta träslag för tillverkning av pilbågar under medeltiden...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #15 skrivet: 18 jul-14 kl 08:10 »
Hej, har pratat med timmermän som föredrar en framför ask just för att det sviktar. Att hitta material utan kvist är inte ett måste, Det viktiga är var kvisten är placerad och hur stor den är. Min uppfattning är att man i vissa fall medvetet hade kvist placerad vid böjen intill yxhuvudet som armering. Liksom man gärna hade en frisk kvist i tapparna på gamla timmerhus.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #16 skrivet: 29 jul-14 kl 12:08 »
Har nu fixat en hygglig bit av körsbärsträ från samlingarna så det får bli det till mitt gamla yxhuvud från Wetterlings. Huvudet väger ca 850 g och skaftet jag tänkt mig blir ca 55 cm. Om jag är nöjd med resultatet kanske jag lägger upp en bild  ;) man vill ju inte skämmas  :-[
Tusen tack för alla råd och insikter ni delat med er!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #17 skrivet: 29 jul-14 kl 23:34 »
Jag gjorde ett skaft av körsbär till en tror det heter murarhammare men jag använder den som stor hammare/liten slägga och tycker det funkar utmärkt, dock har jag hört/läst att järn missfärgar körsbär. Inget jag märkt av efter ett år.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #18 skrivet: 02 aug-14 kl 10:46 »
Ja Mohsart jag har faktiskt noterat missfärgning i veden efter gamla spik, så det är nog helt riktigt. Tänkte att det kanske även blir missfärgningar runt yxhuvudet, men det gör inte så mycket då det trots allt är ett bruksföremål som kommer användas flitigt. Det är säkerligen inte sista skaftet på det yxhuvudet med tanke på hur långlivade dessa yxor faktiskt är.
Jag har nu grovsågat skaftet och ådringen ser ut att ligga helt perfekt. Mycket raka fibrer i rätt riktning i förhållande till yxhuvudets placering.
Funderade på om skaftet möjligen är i kortaste laget (55 cm) för ett yxhuvud på ca 850 gram för balansens skull? Tja, det får bli så ändå eftersom jag redan har längre yxor. Denna inbillar jag mig blir mer lätthanterlig för mindre omfattande huggarbeten.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #19 skrivet: 03 aug-14 kl 20:38 »
Jobbar man mycket med granved så kommer yxan ändå bli missfärgad av kådan. Min köpeyxa från hultafors med hickoryskaft är kolsvart över i stort sett hela handtaget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 4 användare (2 dolda)
RindertD, lichiplommon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser