Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pump till bevattning  (läst 13972 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Pump till bevattning
« skrivet: 08 jun-14 kl 12:56 »
Vi har kommunalt vatten och har använt det till bevattning. Det har funkat eftersom odlingarna varit små. Nu odlar vi mer och med förra årets snustorra sommar i minne så lär det gå åt mer vatten. Dessutom råder det bevattningsförbud i kommunen just nu. Så nu är frågan, vad behöver jag för att kunna få upp vatten från våra brunnar så att vi kan vattna med det?
Brunnarna används inte idag och vattnet är en halvmeter från marknivå och de lär vara grävda. Det är 150-200 m från brunnarna till trädgårdslandet.
Tanken är alltså inte att pumpen ska vara stationär utan den ska vara framme på sommarhalvåret.
Om man kan byta "sugdelen" för att kunna tömma pissbrunnen (som mest består av regn- och lakvatten) så vore det bra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pump till bevattning
« Svar #1 skrivet: 08 jun-14 kl 14:17 »
Du kan köpa dig en dränkbar pump som du fyller upp en IBC tank som du har på släpvagnen och köra fram till odlingarna eller ställa upp nämnda tank på så pass stor höjd att den dränkbara pumpen orkar trycka upp och så nyttjar du självtrycket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Pump till bevattning
« Svar #2 skrivet: 08 jun-14 kl 14:47 »
Eller skaffa en pumpautomat och 200 meter slang.

Hua, det blir dyrt..

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pump till bevattning
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 19:50 »
Slang har jag redan. Det jag behöver veta är om en vanlig dränkbar pump klarar av att pumpa så långt och hur stor/stark den behöver vara?
Det där med tank och släpvagn blir för meckigt. Speciellt nu när dragkroksbilen är sönder.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pump till bevattning
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 22:17 »
Denna pump funkar fint, jag har en sådan själv. Visserligen inte 200m slang men jag tror den där klarar det bättre än vanliga dränkbara småpumpar

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Pumpautomat-17961/

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Pump till bevattning
« Svar #5 skrivet: 09 jun-14 kl 09:32 »
Slang har jag redan. Det jag behöver veta är om en vanlig dränkbar pump klarar av att pumpa så långt och hur stor/stark den behöver vara?
Det där med tank och släpvagn blir för meckigt. Speciellt nu när dragkroksbilen är sönder.  :P


Dimensionen på slangen är viktig. Smal slang ger mycket tryckfall på en så lång sträcka och om pumpen redan från början har lågt tryck blir det inte mycket kvar i andra ändan. 

En dränkbar pump är väl det enklaste men hur mycket tryck du behöver beror ju på hur du ska vattna.

Ska du använda spridare behöver du mer tryck än om du bara ska fylla tunnor eller vattna direkt med slang.

Jag har en sån här pump och den duger för att fylla några vattentunnor från brunnen. Men det rinner ganska sakta efter 50m trädgårdsslang...

Den större modellen längre ner på sidan ger mer än 4x vattentryck och tryckfallet i slangen skulle inte märkas på samma sätt.

Den här typen av budgetpumpar håller dock inte många säsoner. Man får vad man betalar för...

Annars är väl en jet-pump det mest robusta alternativet ifht. kostnad. Rinkaby har några prisvärda varianter. Kompletteras med sugslang, bottenventil och nånting att montera den på.

En sån pump håller lätt 20-30 år om man bara kan undvika att den fryser sönder på vintern.  :-[

Rinkaby har också några länspumpar/dränkbara som antagligen håller lite längre än Biltemas men kostar mer. Tyvärr så jobbar dom med lågt tryck och passar då sämre att koppla mot en lång slang.


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pump till bevattning
« Svar #6 skrivet: 09 jun-14 kl 10:48 »
Tack för bra tips!  :D

Det är vanlig trädgårdsslang jag har. (Har den till att ge djuren vatten i de hagar som ligger hyfsat nära huset.) Jag hade tänkt att vattna med slangen och vattenkannor. Brunnen närmast är nog inga problem. Det sluttar lätt från den mot trädgårdslandet. Den andra ligger lite längre bort och från den sluttar det uppåt.

Tror jag provar med något för runt tusenlappen och försöker vara noga med att förvara frostfritt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Pump till bevattning
« Svar #7 skrivet: 09 jun-14 kl 11:02 »
Om brunnen ligger högre än landen dit du ska ha vattnet så underlättar det mycket. Slangen blir en hävert och suger själv så länge det inte kommer in luft i den. Det är praktiskt att pumpa mot en tunna eller tank, då kan det rinna i sin egen takt och man behöver inte bli irriterad på att det rinner sakta. Vattnet blir också lite tempererat om det står ett tag i solen, brunnsvatten är ju kallt.

Här är det tvärt om med höjdskillnaden. Mycket irriterande när man väl fyllt upp tunnorna i växthuset och glömt att dra upp slangen, då rinner vattnet tillbaks i brunnen och tunnorna är tomma igen på morgonen.  >:D

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pump till bevattning
« Svar #8 skrivet: 09 jun-14 kl 11:14 »
Här är det tvärt om med höjdskillnaden. Mycket irriterande när man väl fyllt upp tunnorna i växthuset och glömt att dra upp slangen, då rinner vattnet tillbaks i brunnen och tunnorna är tomma igen på morgonen.  >:D

Fniss,  ;D  kan tänka mig att det är irriterande.
Jag har lite dåligt med tunnor men, två såna där jättetankar. Den ena ska vara till djurvatten. Får kanske fundera på den andra till bevattning? De är bara så stora (och fula) och det finns liksom ingenstans att ställa den utan att den är i vägen. Om det lilla växthuset kommer upp någon gång så skulle en kunna stå bakom det kanske?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Pump till bevattning
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 13:04 »
Vitis, sätt en krök så att slangen bara mynnar en liten bit ner i tanken.

Javill, de stora tankarna har ju ett galler runt. Fläta in några vidjor eller plantera murgröna eller någon annan klätteväxt vid den. Kaprifol tror jag att det får bli här, så skönhetsrådet slutar tjata ;D

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pump till bevattning
« Svar #10 skrivet: 09 jun-14 kl 16:00 »

Javill, de stora tankarna har ju ett galler runt. Fläta in några vidjor eller plantera murgröna eller någon annan klätteväxt vid den. Kaprifol tror jag att det får bli här, så skönhetsrådet slutar tjata ;D

Bra tips om klätterväxt runt. Kruxet är bara att gallret blivit foderhäckar.  :)   Men, kan nog hitta något annat. Förstår skönhetsrådet.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Pump till bevattning
« Svar #11 skrivet: 09 jun-14 kl 16:54 »
I det militära gömde vi bilarna med maskeringsnät. Det kanske finns något på öb.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Pump till bevattning
« Svar #12 skrivet: 09 jun-14 kl 19:51 »
En fördel med pumpautomat, är att när man stänger munstycke på slangen, så stannar pumpen, så fort trycket är uppe.

Morsan skaffade en dränkbar, billig biltemapump, för några år sedan. Fast den är inte blå, utan kromfärgad tror jag. Jo, vattnet kommer ju upp och rinner ur slangen. Mer är det inte. Hennes brunn är 4 meter. Hon skickade hit den typ direkt och här är bara 3. Hade den till att testa brunnen med och ta upp vatten vid murningsarbeten. Man hann gå in och dricka kaffe, medan den fyllde en 60-literstunna typ...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pump till bevattning
« Svar #13 skrivet: 09 jun-14 kl 19:58 »
En fördel med pumpautomat, är att när man stänger munstycke på slangen, så stannar pumpen, så fort trycket är uppe.

Morsan skaffade en dränkbar, billig biltemapump, för några år sedan. Fast den är inte blå, utan kromfärgad tror jag. Jo, vattnet kommer ju upp och rinner ur slangen. Mer är det inte. Hennes brunn är 4 meter. Hon skickade hit den typ direkt och här är bara 3. Hade den till att testa brunnen med och ta upp vatten vid murningsarbeten. Man hann gå in och dricka kaffe, medan den fyllde en 60-literstunna typ...
Stämmer med mina erfarenheter, det är ingen större kraft i de där. Och med 200m slang blir det ganska många kilo vatten att förflytta och då kommer det inte att vara mycket tryck kvar

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Pump till bevattning
« Svar #14 skrivet: 09 jun-14 kl 20:00 »
Stämmer med mina erfarenheter, det är ingen större kraft i de där. Och med 200m slang blir det ganska många kilo vatten att förflytta och då kommer det inte att vara mycket tryck kvar

Jo, och vi hade 20-25 meter slang.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Pump till bevattning
« Svar #15 skrivet: 09 jun-14 kl 20:13 »
Här har ni tabellen för att se vad som krävs:  http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

200 meter och trädgårdsslang (motsvarar nog PEM 20), ger med fårets pump kanske kring 10 l/min. Med en vanlig dränkbar är det inte lönt att koppla på den, men biltemas DP 900W faktiskt öser lite bättre än fårets pumpautomat. Om siffrorna stämmer...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Pump till bevattning
« Svar #16 skrivet: 30 jun-14 kl 10:29 »
Jag har lekt VVS-gubbe nu och faktiskt lyckats, en pumpautomat i 1000-kronorsklassen med ca 100 meter trädgårdsslang.
30 meters höjdskillnad mellan pump och trädgårdsland och det rinner bra, även vattenspridaren har fina strålar.

Jag har PEM 32 nere i brunnen som är ca 6 meter djup och allt fungerar bra, det är ett sant nöje att inte betala till kommunen när man vattnar sitt ogräs.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Pump till bevattning
« Svar #17 skrivet: 04 aug-14 kl 11:57 »
Jag ska också välja pump.
Vattenkälla: Vatten ur IBC-tankar, alltså ingen lyfthöjd. Tänkte ha något filter för tillrinningen i tanken så ska inte bli för stora partiklar där.
Användning: Trädgårdsbevattning - främst med sprutmunstycke för manuell bevattning - sekundärt om det går att koppla vattenspridare (används inte så mycket).
Slang: 12,5mm 25x2 = 50 m. Inte aktuellt att köpa ny slang, jag fick morsan att köpa Hozelock flexi plus istället för som i alla tidigare år, billigaste gröna slangarna (och de vet vi ju hur kort tid de håller...). Jag förstår att större diameter skulle minska tryckbehovet men nu är det som det är.
Tryckhöjd: Högsta höjd över pumpen borde väl bli 5-6 meter tror jag.

Eftersom trådgårdsslangar nog läcker lite i kopplingarna så vad jag förstår kanske jag inte ska ha en pumpautomat utan tank - sådan som slår till direkt det börjar minska i trycket, utan köpa en hydroforpump. Finns ju i lita olika tryckvarianter, hur många bar krävs? Pumpen tas in på kalla halvåret, behöver inte vara frostskyddad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Pump till bevattning
« Svar #18 skrivet: 04 aug-14 kl 12:02 »
De vanliga, billiga fungerar bra. Biltema, jula osv.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Pump till bevattning
« Svar #19 skrivet: 04 aug-14 kl 12:04 »
De vanliga, billiga fungerar bra. Biltema, jula osv.
Ok så då är det bara välja vilken man vill, dvs. hur länge de ska hålla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
xaelanar, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser