Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera getter på en ö  (läst 7577 gånger)

Mrsyellow

  • Inlägg: 10
    • Finland
SV: Placera getter på en ö
« Svar #20 skrivet: 27 aug-14 kl 21:08 »
Den har inte fått en spruta utan jag har beställt flytande selen/E-vitamin som veterinären rekommenderade. Getternas huvudsakliga föda är sly och lövträd som de får äta fritt på ön men vi ger också dem lite spannmål när vi åker och kollar på dem för att hålla dem tama. Pulvret blandar vi med spannmålet vilket var helt okej enligt veterinären. Vi har hela tiden varit medvetna om att man inte får ge för mycket spannmål till getterna men inte för rädsla av urinsten utan för rädsla av sur mage på getterna. Getterna har också alltid haft tillgång till en saltsten.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Placera getter på en ö
« Svar #21 skrivet: 27 aug-14 kl 21:55 »
Den har inte fått en spruta utan jag har beställt flytande selen/E-vitamin som veterinären rekommenderade. Getternas huvudsakliga föda är sly och lövträd som de får äta fritt på ön men vi ger också dem lite spannmål när vi åker och kollar på dem för att hålla dem tama. Pulvret blandar vi med spannmålet vilket var helt okej enligt veterinären. Vi har hela tiden varit medvetna om att man inte får ge för mycket spannmål till getterna men inte för rädsla av urinsten utan för rädsla av sur mage på getterna. Getterna har också alltid haft tillgång till en saltsten.

Varför är du inte rädd för urinsten? Jag är livrädd för det. När jag var på getkurs fick vi veta att det är akut avlivning som gäller vid urinsten och att bockar inte behöver spannmål för de mjölkas inte.
Jag förstår inte heller varför du inte ger fri tillgång på mineraler, speciellt om de har brist på det. Då slipper du blanda med spannmål.
Alla mina djur är tama och de har de blivit pga att jag umgås med dem och tillbringar tid i hagen, inte för att jag mutar med spannmål.
Att ge spannmål till getter som inte mjölkas är inte så smart. Jag hade varit rädd för att de sätter juver, dvs får stort juver, juverinflammation och sen efterföljande avlivning.

Mrsyellow

  • Inlägg: 10
    • Finland
SV: Placera getter på en ö
« Svar #22 skrivet: 28 aug-14 kl 08:31 »
Ärligt talat vet jag inte riktigt farför jag inte varit rädd för urinsten. Kanske för att uppfödarn sa att man kan ge små mängder spannmål. Enda vi har hört att är dåligt med spannmålet är att djuren kan få sur mage.

Nu kan vi komma ihåg att våra getter är alla under ett år, dvs de borde ännu växa under den här sommaren.

Angående fri tillgång till mineraler trodde vi att en slicksten skulle räcka men tydligen gör det inte det. Vilken mineralblandning skall man ge getterna? Det finns ju miljoner i sortimentet http://www.suomenrehu.fi/se som är för nötkreatur.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Placera getter på en ö
« Svar #23 skrivet: 29 aug-14 kl 10:33 »
Soumenvouhi är nog den finska varianten på det som Kalle Hammarberg kallar Skandinavisk Lantrasget.

Det är inte det normala förfarandet att ge getter eller bockar selensprutor, det vanliga är att en ger dem mineraltillskott samt extra E+selen vid behov (t ex högdräktiga djur).
Tanken var väl att ni skulle ha bockarna över sommaren och slakta dem till hösten? I ett sånt läge kan det kanske vara påkallat att ge spannmål så de växer till sig extra bra. Är en orolig för urinsten kan en ge dem frukt och grönsaker, det brukar funka bra som godis. Fallfrukt av t ex äpple brukar vara mycket populärt!

Jag hade nog satsat på mineralfodret Kasvu Hertta, eftersom det innehåller extra selen och E-vitamin. Det är ett mineral för växande ungnöt, och det är det närmsta motsvarande dina bockar! http://www.suomenrehu.fi/se/foder/notkreatursfoder/kottnot-och-dikor/mineralfoder/?L=%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2Fproc%2Fself%2Fenviron%3FL%3D%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2F..%2Fproc%2Fself%2Fenviron
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mrsyellow

  • Inlägg: 10
    • Finland
SV: Placera getter på en ö
« Svar #24 skrivet: 29 aug-14 kl 12:10 »
Yes, tanken var och är att ge djuren en fri sommar på ön och slakta dem under hösten. Äppel har vi inte gett getterna ännu men de har däremot  ätit en och en annan gurka under sommaren  :)

Skall ta och beställa en säck kasvu hertta. Skall man bara hälla upp mineralfodret i en balja eller skall man ransonera det på något vis?

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Placera getter på en ö
« Svar #25 skrivet: 30 aug-14 kl 22:18 »
Det finns mineralbaljor som är bra...vi köper sådana som är till kor för dom innehåller koppar som är viktigt att getter får i sig. En mineralbalja och en slicksten gärna till vilt är bra att ha i hagen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Placera getter på en ö
« Svar #26 skrivet: 03 mar-15 kl 12:08 »
Vilken trevlig miljö för de små rackarna!  Även jag tänkte främst på selenbrist, svag i bakbenen, särskilt om han blir (blev?) knuffad i sidled.  Men, som du skriver, han verkade ju inte ha ont.  Selen kan de äta för mycket av; det smakar just ingenting.  Vanliga mineraler, liksom salt, kan de kombinera ihop själva till lämplig blandning.  Att ge dem lite godis för att hålla dem så där fina och tama tycker jag är mycket lämpligt!

  Hur gick det sedan?  Blev Rocky bättre av selen?  Slaktade du dem?  Gick det bra, träffade du rätt med första skottet?  Kommer du att göra likadant sommaren 2015?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser