Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna träknappar???  (läst 4343 gånger)

carma63

  • Inlägg: 28
    • Värmland
    • Häggedrågens kennel
Göra egna träknappar???
« skrivet: 21 okt-13 kl 17:11 »
Jag skulle vilja göra egna träknappar men vet inte hur??
Ska jag torka grenarna först eller går det bra att göra av färska grenar ???

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #1 skrivet: 21 okt-13 kl 17:20 »
hur du än gör så spricker det om du inte torkar det på något smart sätt.

allt som går in i micron kan man torka där, går säkert bra att torka efter att du gjort knapparna.
man lägger lite hushållspapper i micron och micrar trät i intervaller, kanske en minut sen vänta en stund med öppen lucka.
micra en minut till osv tills bitarna är torra. kolla bara så det inte börjar brinna, har för mig någon varna mig för det..

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #2 skrivet: 27 okt-13 kl 21:42 »
Jag skulle vilja göra egna träknappar men vet inte hur??
Ska jag torka grenarna först eller går det bra att göra av färska grenar ???

alltså, menar du knappar för att stänga byxorna med eller..

jag skulle nog skippa grenar o i ställer tälja till något i rund form o sen kapa av i lagomt tjocka trissor...förslagsvis i ett hårt träslag...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #3 skrivet: 27 okt-13 kl 22:07 »
Ändträet ska inte vara på knappens bredsidor för då blir den väldigt klen och sprickbenägen. Samma sak med renhorn förutom att där finns inte sprickrisken. Ska du göra knappar av det så använd den yttre delen av hornet till knapparna och inte märgen för den är klen och porös. Enda stället det funkar att kapa tvärs över för knappar är vid rosenkransen, delen som hornet satt fast i huvudet, men den biten är liten och det finns bara en sådan per renhorn.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #4 skrivet: 27 okt-13 kl 23:29 »
Har aldrig gjort träknappar, men skulle gissa att eneträ skulle fungera bra.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #5 skrivet: 05 jan-14 kl 17:52 »
Nu hakar jag på denna tråd för det är nästan samma sak jag vill göra men runor i stället.

Här läste jag om att tillverka sina egna runor

http://www.multiart.nu/grimner/svenska/texter/runmagi.html



hur du än gör så spricker det om du inte torkar det på något smart sätt.

allt som går in i micron kan man torka där, går säkert bra att torka efter att du gjort knapparna.
man lägger lite hushållspapper i micron och micrar trät i intervaller, kanske en minut sen vänta en stund med öppen lucka.
micra en minut till osv tills bitarna är torra. kolla bara så det inte börjar brinna, har för mig någon varna mig för det..



Så då kan jag såga brickor av rönnarna som ligger här ute och ska bli ved eller? De sågades ner när rönnbären var lagom mogna.  Eller ska jag gå å såga ner en ny som har dragit ner saven i roten?

Jag tror att jag ska testa micrometoden men då tar jag nog en jag inte lagt ner något arbete med att risat in runor på. Vore ju förargligt att det gick fel då.

Hingolf

  • Inlägg: 4
    • Ångermanland
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #6 skrivet: 05 jan-14 kl 18:39 »
Jag hade använt torrt trä. Torka i micro, eller invirat i tidningspapper, eller sågspån. Finns mycket information på internet om hur man kan torka virke.

Det jag har torkat i micro har jag virat hushållspapper kring och torkat försiktigt rätt så många gånger tills pappret inte blir fuktigt längre. Och sedan låtit torka lite extra inomhus. Blev säkert inte helt snickartorrt. Men det funka..

Vad är det för storlek och färg ni är ute efter på dessa knappar/runor?

spov

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #7 skrivet: 05 jan-14 kl 19:01 »
Du kan mycket väl ta av den redan nedsågade rönnen. Såga av en rak gren av lämplig grovlek. Tälj bort barken därefter täljer du till den yttre formen, rund/ kvadratisk/ rektangulär och torkar hela stycket på för dig lämpligt sätt, många förslag finns ju här, alla går. När stycket är riktigt  torrt, sågar du med fintandad såg (japansåg tex) "runskivor" av lämplig tjocklek (från 4 mm och uppåt)- de kommer inte spricka!
Lycka till!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #8 skrivet: 05 jan-14 kl 20:24 »
Eftersom jag aldrig ristat runor förr så blir knapparna nog ganska stora.
Man kan ju göra mindre å finare längre fram.

De blir väl i storlek med ett elutag om man glor in i det.

Får se om jag hittar någon bra japansåg. Har länge tänkt skaffa en sådan. Nu har jag tälj o bandkniv och en sådan man skär ut gropen i en träslev. Å moraknivar är det förståss. Håller på att samla på mig lite slöjd grejer. :)

Å ett billigt set med träsnidarverktyg. Nu ska jag bara ta mig tid å görat oxå.  ;)

frolle75

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Göra egna träknappar???
« Svar #9 skrivet: 15 dec-16 kl 10:41 »
Jag skulle vilja göra egna träknappar men vet inte hur?? Svar.  Bra material får du om du torkar grenar av en. Jag har grenar som legat i 10 år för att använda som tänder till höräfsa. Hör av dig så kan du få material för att testa knapptillverkning. frolle75


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 3 användare
ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser