Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvstäd, pris? Vikt?  (läst 7969 gånger)

Weruzi

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Skruvstäd, pris? Vikt?
« skrivet: 08 okt-13 kl 17:45 »
Hej!

Jag är på jakt efter ett skruvstäd. Använder för tillfället ett vanligt skruvstycke men detta tål ju inte så mycket smide ovanpå sig då det saknar arm ner till golvet/motsvarande.
Skulle vilja ha lite åsikter om lämplig storlek och pris på skruvstycket. Letar lite på blocket osv och håller utkik på bonnauktioner så vore bra att veta lite vad man ska ge för ett skruvstäd då man väl hittar ett.  Sett t.ex på blocket 6 kilos för 600:-, 15-kilos för 1000:-, 41-kilos för 2500. Dock svårt att föreställa mig om detta är lämpliga storlekar och rimliga priser.

Jag är bara glad amatör så kanske inte behöver värsta 100-kilos-pjäsen? Smider(för tillfället iaf) mest mindre saker, typ ljusstakar osv.

/Patrik

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-13 kl 20:17 »
Hej !
Ju större och tyngre skruvstycke du får tag i, desto bättre ! Jag hittade en gång ett magnifikt skruvstäd på en skrot, det vägde 80 kilo. Efter hårda förhandlingar fick jag köpa det för en tusenlapp.  8) Ibland har man tur. Och det är det man behöver när man söker efter gamla grejor. Du ska absolut inte betala mycket för gammalt "skrot" som säljaren inte behöver.  Jag vet var det finns ett, som står och rostar i en gammal verkstad, jag ska se om jag kan få loss det till ett hyfsat pris, det väger kanske 20 -30 kilo, och är ok. Skicka mej ett privat meddelande med din telefonnummer så hör jag av mej så fort jag fått tag på nuvarande ägare  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #2 skrivet: 11 okt-13 kl 14:38 »
hej..

jag köpte två städ på 50kg vardera, det ena lite slitet och utan stämpel, det fick jag renovera lite det andra var stämplat söderfors 1911
dessa fick jag för 1500kr, hade egentligen tänkt lämna det ena, för bara söderfors städet hade jag lätt kunnat ge 1500för.

men det är skit svårt att säga värde på sådana saker, beror ju helt på hur många som är sugna och hur mycket pengar dom har.
har sett riktigt billiga på blocket, 4-500 för 30-40 kg i hyffsat skick.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #3 skrivet: 11 okt-13 kl 16:12 »
Smidesskruvstäd tror jag de kallas de som har en vertikal stödpelare som tar upp kraften från slagen. Pelaren går enda ner till golvet/marken. Här är en bild på ett sådant: http://www.flickr.com/photos/egevad/6045032770/#in/set-72157627436824270 Sen beror det lite på konstruktionen hur gängorna tål stötar. Vissa städ är skyddade medan vissa bara ser ut att vara biffiga och tåliga.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #4 skrivet: 11 okt-13 kl 16:21 »
vinkelskruvstycke kan de också kallas.

problemet med blocket är ju att sökfunktionen är så känslig. man måste skriva exakt rätt för att få träff.

ett knep är att använda *

tex: smides*, skruvs*, *städ  osv.


http://www.blocket.se/kalmar/Gasolflaskor__skidbox__smides_stad_48943771.htm?ca=11&w=3&last=1

Håning

  • Gäst
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-13 kl 16:23 »
Det ska vara riktiga trapp gängor om det ska tåla krafter.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #6 skrivet: 12 okt-13 kl 18:30 »
vinkelskruvstycke kan de också kallas.
....................


NEJ, de kan inte kallas vinkelskruvstycke. Det är ett mindre skruvstycke utan ben som skruvas fast i t.ex. en arbetsbänk. Det kallas vinkelskruvstycke därför att "benen" som håller i käftarna är vinklade, i motsats till ett skruvstäd där benen är raka  ;)
På Söderfors gjorde man i tiderna väldigt fina skruvstäd - stora, rejäla, och vissa hade också den lyxfunktionen att de kunde roteras. 8)
Så bra skruvstäd tillverkar ingen idag.

   En sak man skall göra om man köper sitt skruvstäd på Blocket eller andra ställen där man inte kan vrida och vända på det själv, på plats, det är att be säljaren skicka en bild där käftarna syns uppifrån, så man kan se om de är fördärvade med vinkelslip eller svets...
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Kogubben

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #7 skrivet: 18 okt-13 kl 15:38 »
Hej

På torsdag den 24/10  kl 14.00 hålles en nätauktion på en större hobbysmidesverkstad. Visning sker i Kristinehamn den 22 oktober mellan 10 - 12,
och jag rekommenderar att du åker på visningen för att se vad du bjuder på.

Det finns en hel del mumma på denna auktion, inte mindre än 6 st vinkelskruvstäd, 7 st smidesstäd, 4 st ässjor varav en med skorsten,
1 fjäderhammare, litet parti smideskol, en avhärdningsugn och två stora poster smidesverktyg.
Naturligtvis finns det mycket mer trevliga saker för verkstaden, jag har bara gjort ett överslag.

Det är auktion, så priserna kan variera.

På länken här finns bilder och auktionsvillkor.: http://www.ps.nu/auktion/avveckling-av-hobbysmidesverkstad-kristinehamn/

L :Lycka till, hoppas att Du hittar något passande.

Smidesskruvstäd

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #8 skrivet: 22 jun-15 kl 20:27 »
Har roterbart smidesskruvstäd till salu.Ge mig någe bud :)
Har  bilder  för den som är intresserad =)


smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #9 skrivet: 23 jun-15 kl 15:23 »
Jag är intresserad ! Kan du vänligen skicka några bilder till smedpeter snabelA gmail punkt com  ;)
Och gärna uppgifter om fabrikat och vikt, om det är bekant...
mvh, Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser