Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvstäd, pris? Vikt?  (läst 7969 gånger)

Weruzi

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Skruvstäd, pris? Vikt?
« skrivet: 08 okt-13 kl 17:45 »
Hej!

Jag är på jakt efter ett skruvstäd. Använder för tillfället ett vanligt skruvstycke men detta tål ju inte så mycket smide ovanpå sig då det saknar arm ner till golvet/motsvarande.
Skulle vilja ha lite åsikter om lämplig storlek och pris på skruvstycket. Letar lite på blocket osv och håller utkik på bonnauktioner så vore bra att veta lite vad man ska ge för ett skruvstäd då man väl hittar ett.  Sett t.ex på blocket 6 kilos för 600:-, 15-kilos för 1000:-, 41-kilos för 2500. Dock svårt att föreställa mig om detta är lämpliga storlekar och rimliga priser.

Jag är bara glad amatör så kanske inte behöver värsta 100-kilos-pjäsen? Smider(för tillfället iaf) mest mindre saker, typ ljusstakar osv.

/Patrik

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-13 kl 20:17 »
Hej !
Ju större och tyngre skruvstycke du får tag i, desto bättre ! Jag hittade en gång ett magnifikt skruvstäd på en skrot, det vägde 80 kilo. Efter hårda förhandlingar fick jag köpa det för en tusenlapp.  8) Ibland har man tur. Och det är det man behöver när man söker efter gamla grejor. Du ska absolut inte betala mycket för gammalt "skrot" som säljaren inte behöver.  Jag vet var det finns ett, som står och rostar i en gammal verkstad, jag ska se om jag kan få loss det till ett hyfsat pris, det väger kanske 20 -30 kilo, och är ok. Skicka mej ett privat meddelande med din telefonnummer så hör jag av mej så fort jag fått tag på nuvarande ägare  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Skruvstäd, pris? Vikt?