Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insektsägg/larver  (läst 9706 gånger)

nybonden

  • Inlägg: 16
    • -
Insektsägg/larver
« skrivet: 03 aug-12 kl 15:05 »
Kikade nyss till mina goa bagggar, cirka halvåret gamla. Upptäckte då att två av dem, varav en väldigt kraftigt, har fått sår innehållande fluglarver/ägg. Tog genast in dem och har förberett koksaltlösning som ska svalna innan jag kan tvätta.

Känner mig dock handlingsförlamad. Har försökt söka runt på vad man kan göra, men nästan det enda jag fann är att knottägg/larver är livshotande!

Baggarna står vanligtvis i en hage med mycket insekter (flygfän i alla storlekar och varianter), och jag kollar till dem/kelar minst en gång om dagen med dem, förutom igår då jag fick hjälp med det = insekterna har uppkommit på max två dygn.

Baggen med störst sår/flest ägg mm är stressad, lätt stångig och kliar sig mycket.

Snälla, snälla, snälla, någon som har en aning om vad jag kan göra?
Har (givetvis) tänkt på att tillkalla vet, men de brukar inte säga mycket mer än att man ska ge penicillin några dagar, så tänkte att det antagligen är bäst att försöka lösa det på egen hand först.

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #1 skrivet: 03 aug-12 kl 17:19 »
Ja, jag puttar endast upp din fråga. Och som jag förstått det så är det mycket allvarligt. Det fanns en tidigare tråd här, har du googlat? Ring du vet om du inte får snabba svar här.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 17:34 »
Var sitter såren? Och kan du gissa hur det uppkommit?

Fluglarver plockas bäst bort för hand. Jag har aldrig gjort det på en bagge, utan mest på fåglar och igelkottar.
Använd pincett för att ta de larver du kan plocka. Ägg kan du använda en kam för att få bort.

Det går oerhört fort från ägg till stora larver, ett par dagar den här tiden på året. Det är också lätt att missa. Finns sår eller avföring i pälsen lägger flugorna sina ägg där. Om djuret inte kan putsa bort dem själv pga att de sitter illa till eller djuret är medtaget av andra orsaker, utvecklas de snabbt. Till en början äter de "bara" död vävnad, hud. Men när de växer äter de sig in i kroppen och det är svårt att veta om man fått ut alla.

Beroende på om du själv kan vara 100 % säker på att du fått bort alla larver, och såren inte är djupa eller infekterade kan du fortsätta själv. Men någon annan eller veterinären måste råda hur du ska göra fortsättningsvis, för att hålla såren fria från nya angrepp. Ett mindre djur skulle jag råda dig ta in tills det läkt helt.

Fortsättningsvis måste du gå igenom dem på ett annat sätt, kanske. Titta efter sår, i rumpan i armhålor och såna ställen där larver kan gömma sig.

Sök på flystrike och du får en massa träffar.
Kolla även youtube.

Fluglarver är jävliga äckliga, så stålsätt dig! Känner med dig och baggarna!
LYCKA TILL!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Insektsägg/larver
« Svar #3 skrivet: 03 aug-12 kl 17:46 »
Här är wn bra länk som i sin tur innehåller ytterligare en br länk om flugägg/-larver i sår.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=115126.0
Åsenfår, hundar och katter

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Insektsägg/larver
« Svar #4 skrivet: 03 aug-12 kl 17:47 »
alsolsprit... dränk in såret flera gånger om dagen. och häll  flusa på ryggen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #5 skrivet: 03 aug-12 kl 21:34 »
Använd Ivomec, ge dom en dos oralt, det ger dom motståndskraft inifrån, som tar död på larverna!!! Sen tar du insekts-spray och sprayar fåret på utsidan. Plocka bort dom fluglarver du ser.

Detta har funkat bra för mig!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

nybonden

  • Inlägg: 16
    • -
SV: Insektsägg/larver
« Svar #6 skrivet: 04 aug-12 kl 23:22 »
Tack för all respons  :).
Tog beslutet att klippa gossarna, och upptäckte då till min stora lycka att såren inte var så hemska som jag tidigare trott (ullen/området såg mest hemsk ut eftersom baggen som var värst utsatt hade slitit upp ullen med tänderna eftersom det kliade såpass mycket = såren berodde eventuellt på hans vårdslöshet).
Efter totalklippning sprayades baggarna med insektsmedel, och rackarns vad snabbt de dog! Därefter togs en extrakoll, och sedan sprayades de även med jodopax(lösning).

Har kvar dem under observation i box ytterligare ett dygn, för att vara på den säkra sidan. Dock verkar båda nöjda och glada, och baggen som var mest utsatt la sig ner och sov djupt direkt efter klippning och sprayandet var klart, så han var nog väldigt lättad.

Testar nu att ge dem vitlök uppblandat med pellets, samt ska fortsätta spraya med insektsmedel för att hålla krypen på avstånd. Sprayade/kollade noggrant igenom baggarna hemma i hagen och ingen annan var utsatt (skönt!).

Känner att jag lyckades kläcka en hel roman om vad som hänt, men tänkte att det kanske är bra ifall någon skulle stöta på samma problem  :)

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Insektsägg/larver
« Svar #8 skrivet: 05 aug-12 kl 09:05 »
Vitlök är farligt för hundar också. De har ju en helt annan "matsmältningsapparat" men jag undrar om det inte ändå är så att det som är giftigt för ett djur ofta är det även för andra djur. Men även till hundar tror jag det finns medel att köpa med vitlök, i varje fall pratas det mycket om att man ska ge det som skydd mot fästingar.
Åsenfår, hundar och katter

nybonden

  • Inlägg: 16
    • -
SV: Insektsägg/larver
« Svar #9 skrivet: 09 aug-12 kl 00:55 »
Men oj  :o. Tack för tillsägelsen! Tycker det är svårt att hitta någon fakta om får, förutom på alternativ.nu = visste inte att det kunde vara skadligt med vitlök för dem  :-\. Någon som har koll på informativ fårhemsida kanske (har trots allt inte samlat på mig så mycket erfarenhet om dem än, nybörjare som jag klassas som)?


Båda har god aptit/dricker som de ska och är pigga och glada= ingen skada skedd?? (tänkte om symtomen på anemi är samma som för människa/hund)


larsvaktis

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 18:39 »
Idag gråter jag!

Jag har en liten fårbesättning på totalt 16 djur. På fyra har jag hittat fluglarver.

 Igår var en tacka hängig och upptäckte då att ryggen var full av larver. Läste på och det mesta av flugangrepp relaterar till diarre och smutsig bak. Detta har inte mina djur och angreppen sitter heller inte därbak utan mer utefter ryggen. Har duktiga fårbönder i min närhet som inkallades och klippning och jodopaxning verkar ha gjort susen. De som hjälpte mig hade haft larvproblem på ett lamm för några år sedan och de menade att det var sår efter något djur  som flugorna lagt ägg i. På mina får syns inga ursprungliga sår (däremot har larverna gjort sår) men när jag nu läst runt har jag förstått att under mycket gynnsamma förhållanden kan spyflugerna föröka sig i en fuktig ull. Här har vart mycket regn och mycket fuktig värme de senaste dagarna så det får man väl se som gynsamma förhållande för flugor.

Idag har jag tittat igenom samtliga djur noga och har då funnit angrepp på 3 till dessa verkar vara i ett tidigt stadium så dom mår bra och kommer nog inte få några men men den första tackan som jag upptäckte igår är hängig.
I denna artikeln, (http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/aldre-artiklar/e/406/hur-skyddar-jag-mina-far-fran-fluglarvsangrepp/) står det att det går mycket fort, på 24 timmar kan det bli livshotande så det verkar som om jag haft tur i oturen att jag upptäckt det så tidigt.
Nästa år ska jag nog klippa fåren en tredje gång och då mitt på sommaren så att pälsen inte är så lång när rötmånaden sätter in.

nikky

  • Inlägg: 54
  • ,japanska vaktlar
    • -
SV: Insektsägg/larver
« Svar #11 skrivet: 11 sep-12 kl 17:39 »
Gammal tråd ..jag vet..men MÅSTE bara dela med mej av ett tips. För några år sedan fick min hund fluglarver i ett sår på kroppen,,,jag upptäckte dem för att hon slickade massor där...blev otroligt äcklad av synen o totalt panikslagen..men pgr av det tog jag till drastiska åtgärder..fram med dammsugaren o tryckte röret mot såret..ALLA larver sögs upp på stubinen .Åkte sen till veterinären som tyckte detta var en superbra ide. Tack för ordet

Skogshulda

  • Inlägg: 38
    • Dalarna
SV: Insektsägg/larver
« Svar #12 skrivet: 12 sep-12 kl 08:50 »
Jag förlorade vår ledartacka i fluglarvsangrepp i fredags.  :'( Vi reagerade dagen innan på att hon låg och vilade en bra bit ifrån resten av flocken, men hon verkade må bra i övrigt och vi såg till att hon var med resten av flocken. Nästa dag fann vi henne vinglandes, hon såg alldeles konstig ut på ögonen och gick in i elstängslet hela tiden. Hon var blöt i som en ring från nackne/rygg och fram på bröstet. Vi trodde först att hon blödde men det var antagligen sårvätska, och när vi särade på ullen var hon full av larver. Vi fick till slut tag på veterinär, men då hade vi redan slängt in henne i bilen för att köra hem henne och klippa bort ullen och försöka göra rent och plocka bort larver, vilket veterinären bekräftade att vi skulle göra. Så vi lade henne i badkaret och höll på till 3-tiden på natten men larverna blev bara fler och fler, då var hon så slut att hon inte kunde hålla upp huvet. Vi lät henne vila lite under ett täcke för att se om hon piggnade till lite men på morgonen dog hon. Det var det vidrigaste jag någonsin varit med om. Det var tusentals larver, och flera djupa, ruttnande sår. Som vår älskade Hedda måste ha lidit... vi har haft sådana fruktansvära skuldkänslor jag och min sambo. Vi har bara 6 får som vi haft sen i juli, så vi är verkligen nybörjare, men vi är med dem varje dag och får mineraler, slicksten, friskt vatten, rönn eller knäckebröd som lite godis ibland och massor av kel och kliande. Vad har vi gjort fel!? tänker man ju. Men det enda förebyggande men verkar kunna göra är ju mot flyglarver i rumpan, men vår tacka fick det ju i nacken/på ryggen. Hon hade inga sår, och inte speciellt lång ull. Flusa och liknande förbjöds ju sen 1 juli så sen vi skaffade får har det inte funnits att köpa... vi har fått bayticol utskrivet men enligt veterinär fungerar det inte mot just flugor... man känner sig så jäkla hjälplös. Jag hoppas ni slipper vara med om detta! Men dela gärna med er om ni har något några tips på hur man kan förebygga detta hemska!!
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #13 skrivet: 12 sep-12 kl 09:10 »
Nej, men... Lider så med er!!! :'(

Min erfarenhet av en sommar med Bayticol är att det är kalas mot fästingar, men inte skyddar ett smack mot flugor.

Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Insektsägg/larver
« Svar #14 skrivet: 12 sep-12 kl 10:07 »
Har hört om flera, som råkat ut för fluglarver denna sommar, antagligen för allt regnande och att det varit så varmt. Det är inte så konstigt att man missar det och man tänker just bara på att det händer om fåren får diarré. Det finns nog inget annat att göra än att ha uppsikt hela tiden över fåren. Det går väldigt fort, flugorna lägger ägg i ullen där det är varmt och fuktigt och äggen kläcks på en dag. Försök klippa de övriga fåren så fort som möjligt, de ska väl ändå klippas inför vintern. Då går det lättare att se vad som händer.
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 10:17 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

nybonden

  • Inlägg: 16
    • -
SV: Insektsägg/larver
« Svar #15 skrivet: 25 sep-12 kl 19:04 »
Vi fårägare får helt enkelt hoppas att det blir snällare väder nästa sommar!
Någon som har koll på godkända, effektiva insektsmedel? I år har jag använt Ultra Shield, men har hört att den ska bli olaglig nästa år (då det är mycket giftigt)? Kan dock vara rykten som inte stämmer...

Upptäckte att larverna kröp ur ullen och dog fastän fåren var rejält lurviga om man bara sprayade på ganska nära håll. Det kombinerat med att kolla igenom dem var dag kanske är bra förebyggande åtgärder? Kommer någon på fler bra saker att göra i förebyggande syfte så får ni gäääärna säga till  ;D

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #16 skrivet: 25 sep-12 kl 19:11 »
Åh, vad jag lider med er. Vi gick igenom samma sak i fjol (se tidigare länk) och det är det absolut värsta jag som djurägare har upplevt. Vidrigt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Insektsägg/larver
« Svar #17 skrivet: 06 sep-16 kl 20:09 »
Har idag hittat dessa små larver... en väldigt äcklig upptäckt.

Lite klippning och tvättning sen piggnade tacklammet till och återgick till flocken..
Hon var väldigt slö under dom varmaste timmarna idag men sprang lite ibland när flocken rörde sig.

Imorgon tar vi nya tag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Insektsägg/larver
« Svar #18 skrivet: 06 sep-16 kl 22:02 »
Ställ in lammet och dess mor om de inte skilts åt redan! Det är intensivvård som gäller vid fluglarsangrepp, det fungerar inte i hagen

Man behöver tvätta lammet, desunficera såren, ge lämplig pour-on produkt för att döda fluglarver utvärtes, och  noromectin invärtes. Dessutom behöver man "klämma ut" larver, ett flertal gånger, och säkerställa att lammet äter och dricker.

Fluglarvsinfektioner går ohyggligt fort, på bara en halv dag kan det gå helt åt pipsvängen.

En kontakt med veterinär är också klokt att göra, i synnerhet om man saknar rätt mediciner.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Insektsägg/larver
« Svar #19 skrivet: 06 sep-16 kl 22:18 »
Det är mycket man ska veta på förhand...

Hittade inga öppna sår på henne och där va bra kraft i henne när jag tvättade med slangen, så då ansåg jag att hon hade det bättre i hagen. Han var betydligt piggare och åt o drack som vanligt.

Jodopax blir morgondagens melodi samt att säkerställa att ingen jäkel har bitit sig in i huden.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #20 skrivet: 07 sep-16 kl 18:48 »
Har bara sett detdär på en fläck på en korygg ännu, men låter ju uppriktigt skrämmande om dylik skit fått fäste såpass att et dödar friska djur så långt norr över också...
Hällde på koncentrerad jodlösning och skiten försvann, men det var bara på en fläck där jag tror att hon hade nåt skit i pälsen.

Undras om det går att massutrota flugorna som med myggor?
Skulle faktiskt inte vara främmande för en totalutrotnings kampanj mot dem (typ någonting som förstör livsförutsättningar för just dessa arters larver, ägg eller liknande) om det gick att genomföra i realiteten på något sätt?




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Insektsägg/larver
« Svar #21 skrivet: 07 sep-16 kl 19:28 »
Jag har idag roat mej med att klippa så nära huden jag kan...gärna i en klunga av larver...

Sen har jag masserat in jodopax, dom små larverna verkar bli trötta av det. :)
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Insektsägg/larver
« Svar #22 skrivet: 07 sep-16 kl 19:34 »
Körde så stark lösning att det mer var som en gegga än som vätska...
(Och... Nej, hon gillade inte det... men svårt att förklara för en kviga att alternativet är betydligt värre...  (men det var ganska fort glömt vad det verkar, annars brukar kossor vara ganska långsinta...) :))
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Insektsägg/larver
« Svar #23 skrivet: 07 sep-16 kl 19:37 »
Lammet uppskattar när jag pillar...det måste ha kliat nåt djävulskt med alla dessa larver. Att jag råkade klippa lite väl nära verkade hon förlåta..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser