Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning av bäverskinn  (läst 8535 gånger)

skoglars

  • Inlägg: 11
  • månskensbonde med får bl.a
    • Värmland
Beredning av bäverskinn
« skrivet: 30 mar-12 kl 11:32 »
Är det någon som har beret ett bäverskinn? Jag hadde tänkt alungarva det, men är rädd att håren faller av och det vill jag inte. Det är ju ett av de varmaste skinnen man kan tänka sig, 23000 hårstrån per kvadrat cm, cirka! Kanske fettgarvning är bättre? ???

skoglars

  • Inlägg: 11
  • månskensbonde med får bl.a
    • Värmland
SV: Beredning av bäverskinn
« Svar #1 skrivet: 30 mar-12 kl 12:05 »
Hittade en bra sida om skinn beredning.lipoptena.blogspot.com/2011/05/skinnberedning.html
He de!

ljussie

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Beredning av bäverskinn
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 17:20 »
Jag anser att det bästa sättet att garva bäver på är med fårhjärna (eller vilken hjärna som helst), och torkar man pälsen ordentligt inom ett dygn från det att man tvättar den, så ska man inte behöva vara orolig för håravfall! =)

Annalenahofling

  • Gäst
SV: Beredning av bäverskinn
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 09:28 »
Hej.
Har du tagit skrapat skinn sidan redan så att de är klart eller har du allt kvar inför beredningen? Om så är fallet så har jag ett tips som underlättar, eftersom att bäver är så fet så är de svårt att komma in under alla senor och hudlager innan garvningen kan börja. Då skall du lägga ner endast kött sidan i urin (kvinlig eller barn urin) mans urin är för stark. Låta köttsidan ha de på sig ca 1 dygn efter de är de mycket enklare att börja skrapa.
Sen är de inte alls bra att alunbereda ett sådant skinn för som du säger det är varmt och man vill ju kunna använda de. Med alun så kan du ju inte använda de i våta utrymmen eller fuktiga. Det är betydligt bättre att fettgarva de antingen med ägg eller med hjärna som en annan har skrivit redan.
Men själva skinnet i sig behöver mycket kraft när man sedan skall mjukgöra de innan användning. Det är ett djur som verkligen har ett skydnade "sköld" utanpå sin kropp.
Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite.

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Beredning av bäverskinn
« Svar #4 skrivet: 30 dec-15 kl 20:43 »
Du skriver att det kan vara svårt att komma under senor å hudlager... men HUR vet man att man fått bort tillräckligt men inte så mycket så att hårfästet förstörs?? :-/ tror att jag sabbat en räv för att jag skrapat för mycket.. vill inte att bävern går samma öde till mötes..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser