Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselnötter??  (läst 3119 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Hasselnötter??
« skrivet: 15 jan-12 kl 17:26 »
Jag har en massa hasselnötter kvar sen jul o undrar om nån har ett gott matbröds recept med mkt nötter i?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fräsen

  • Gäst
SV: Hasselnötter??
« Svar #1 skrivet: 15 jan-12 kl 17:33 »
Gör bara som du brukar o häv i nötterna!

Ådalamalin

  • Inlägg: 26
  • Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
SV: Hasselnötter??
« Svar #2 skrivet: 15 jan-12 kl 18:16 »
Tips för nötter...
1 OM du inte hinner baka upp alla nötter så kan du med fördel frysa in dom - håller mycket längre då.
2 Lägg nötkärnor i saltat vatten några minuter. Rosta sedan nötterna i stekpannan så har du grymt goda saltade nötter som snacks.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hasselnötter??
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 20:32 »
Häromsistens när jag bakade en ljusare surdegslimpa så hade jag i massor med hasselnötter som jag stötte litet i mortel först. Några nötter var hela, men de flesta blev litet grovt hackade så att säga. Byt ut brödkryddorna mot stötta varsina 1 tskd av följande: Pomeransskal, anis, fänkål och eventuellt en knivsudd kanel om man gillar juldoft. Jag hade dessutom i ungefär hälften så mycket russin som nötter. Blev supergott. För ovanlighetens skull hade jag i två matskedar mörk sirap också, jag gillar inte sött i brödet annars. Men jag skulle jäsa det här litet fler omgångar, så jag tänkte jästisarna skulle ha litet extra att knapra på. Jag tror att bilden är just den limpan, som var stor som en bakplåt ungefär. Blev en jättebulle som kommar att räcka en vecka minst :) Det är vita vallmofrön ovanpå om någon undrar.

« Senast ändrad: 20 jan-12 kl 20:38 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hasselnötter??
« Svar #4 skrivet: 20 jan-12 kl 23:58 »
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

Massor och massor... Men en del går det åt i alla fall. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Hasselnötter??
« Svar #5 skrivet: 21 jan-12 kl 00:03 »
Hasselnötter är väldigt gott ihop med råg :P Sååå vanligt grundrecept, med hälften råg, hälften vete.... och som tidigare talare sagt - Häv i nötterna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hasselnötter??
« Svar #6 skrivet: 21 dec-14 kl 17:04 »
Nu till jul kan du ju göra supergoda julgodisar...
Hasselnötskärna i mitten, inrullad i nougat och sedan doppad i smält blockchoklad.
Eller smaksätt marsipan (konjak , arrak, whiskey eller vad du nu tycker om. Hasselnöt mitt i marsipanen och doppa i smält choklad.
...eller rosta i het (osmord)  panna, eller ugn. Ät som godis ihop med andra nötter och frön.
....eller hacka och ha i glögg ihop med russin.
Som fyllning i bullar.
i fröknäckebröd....
....oj jag sitter och blir riktigt godissugen!
God jul!
[/pre]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser