Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?  (läst 31286 gånger)

Hasina

  • Inlägg: 19
Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« skrivet: 26 mar-11 kl 20:58 »
Jag skulle vilja ha röd/lila hår. Helst skulle jag vilja tona det så den inte blir permanent. Viktigast är dock att slippa kemikalier, så jag funderar på henna. Kan man få röd/lila färg? Är det alltid permanet? Tips på inköpsställe?
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 21:04 »
Jag färgade med henna förr många år sedan när jag ville ha rött hår. Då köpte jag det på apoteket, vet inte om det finns kvar där längre. Permanent = japp. Mysigt = nej. När man kletat in det i håret och låtit verka så skall det ju sköljas ur och då lossnar det bruna korvar och vattnet som du sköljer med färgas gult... Ser ut som något från en toalett. ;)
Men tänk på att även om det inte är "köpekemikalier" så får många starka allergiska reaktioner vid kontakt med henna så prova på en liten bit hud först.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 21:29 »
Jag är superdupernöjd med Lushs hennakakor. Dom luktar jättegott!

Mitt hår har fått volym, glans och fin färg. Dessutom så kan jag fylla på varannan vecka (vilket behövs för att mitt hår är så slitet) utan att det stör min hårbotten det minsta.

Men henna är permanent.

Lushs finns i röd, brunröd, brun och svart. Jag har brunröd.

När jag sköljer ur det så kommer det små smulor och rinner grön/brunt. Ser inte konstigare ut än en vanlig hårfärg, och dessutom så slipper man ammoniakstanken!

Enda negativa är att Lushkakan är lite väl oljig, jag använder shampoo dagen efter (annars använder jag aldrig shampoo, bara balsam).
//Lina

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-11 kl 22:00 »
Har läst att henna är väldigt allergiframkallande?  ::)  ??? :-\
Ger livslång allergi..? Speciellt svart henna?
Skulle gärna prova, men är redan allergisk i viss mån, så jag vill ju inte göra det värre....

Finns det inga andra ekologiska hårfärger? Utan henna?  Gärna ljusbrunt?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-11 kl 23:26 »
Ekofrisörer kan vara bra att kolla upp. Vet att de använder växter till färgning och inte bara henna.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #5 skrivet: 26 mar-11 kl 23:29 »
Har läst att henna är väldigt allergiframkallande?  ::)  ??? :-\
Ger livslång allergi..? Speciellt svart henna?
Skulle gärna prova, men är redan allergisk i viss mån, så jag vill ju inte göra det värre....

Finns det inga andra ekologiska hårfärger? Utan henna?  Gärna ljusbrunt?

Min syster har ärr efter en hennatattuering coh är nu jätteallergisk.
Så man ska nog inte kleta ut det i hela håret utan att testa först :/
Hennes sår var sjukt läskiga och ärret försvinner nog aldrig.
Gulligt dock att hon tattuerat in en ros på axeln och nu flera år senare kan man se när hon solat att hon har en vit ros där, hehe

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-11 kl 00:11 »
Jag köper henna på hälsokostaffären här i stan och de säljer också hårfärg som är åtminstone lite miljövänligare än vanliga. Vet inte vad de heter men det kan man väl fråga efter. De är iaf utan ammoniak. Affären ingår i Hälsokraft.

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 00:13 »
Ja, det dyker upp en hel del ekofrisörsalonger har jag sett
Men det är inget alternativ för mig...

Kör med hemmafärgning..men det är ett tag sedan sist, hade då någon "skonsam" sort utan ammoniak, men det är en massa kemikalier i allafall.  :-\

Har varit på väg att beställa med henna i, men jag vågar inte det, dumt att chansa...

Hur blev din systers tatuering vit??  ??? ( Jag hängde inte med där riktigt..... ::) )
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 00:23 »
Ja, det dyker upp en hel del ekofrisörsalonger har jag sett
Men det är inget alternativ för mig...

Kör med hemmafärgning..men det är ett tag sedan sist, hade då någon "skonsam" sort utan ammoniak, men det är en massa kemikalier i allafall.  :-\

Har varit på väg att beställa med henna i, men jag vågar inte det, dumt att chansa...

Hur blev din systers tatuering vit??  ??? ( Jag hängde inte med där riktigt..... ::) )

Hennatatuering ska ju gå bort av sig själv, men eftersom den skapade som bränsår i huden fick hon nästan en "scarification", alltås vita ärr i samma fomr som tatueringen, hehe
Googla på scarification om du inte är känslig ;)

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 00:59 »
Ojoj!  :o
Läskigt....

Hoppar nog över henna...
:)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 08:42 »
Som jag har förstått det så är ren henna inte så farlig utan det är dom tillsatser som används framförallt i svart henna som man ska undvika. Om man litar på wikipedia så står det så där också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Henna

Har färgat min sambos hår några gånger med henna och hon har blivit väldigt nöjd med resultatet. Hennes hår har blivit väldigt bra också, inte det fnöske som blir när man färgar med andra kemikalier.

Hon har blandat själv ren henna med rödvin bl.a. Om någon är intresserad så kan jag be henne lägga in några recept.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #11 skrivet: 27 mar-11 kl 10:11 »
Har läst att henna är väldigt allergiframkallande?  ::)  ??? :-\
Ger livslång allergi..? Speciellt svart henna?
Skulle gärna prova, men är redan allergisk i viss mån, så jag vill ju inte göra det värre....

Finns det inga andra ekologiska hårfärger? Utan henna?  Gärna ljusbrunt?

Riktig henna är inte mer allergiframkallande än något annat. Fake henna som man t.ex använder vid tatureringar i semesterorter är farligt. Jag har använt henna många gånger till att måla på kroppen. Min man kommer från Indien och där använder man henna till vardags både till hår och kropp. Inget konstigt.
Däremot har jag aldrig provat henna på håret. Apoteket tror jag slutade sälja efter att jag hört mig för. Jag skall kika på lushkakor. Permanent låter läskigt. :-) Att gå från brunt till rött för en som aldrig färgat håret låter som ett stort steg! Tack för alla svaren!!
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 10:17 »
Som jag har förstått det så är ren henna inte så farlig utan det är dom tillsatser som används framförallt i svart henna som man ska undvika. Om man litar på wikipedia så står det så där också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Henna

Har färgat min sambos hår några gånger med henna och hon har blivit väldigt nöjd med resultatet. Hennes hår har blivit väldigt bra också, inte det fnöske som blir när man färgar med andra kemikalier.

Hon har blandat själv ren henna med rödvin bl.a. Om någon är intresserad så kan jag be henne lägga in några recept.


är övertygad om att "nån" vill :-[
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #13 skrivet: 27 mar-11 kl 10:28 »
Hittade en tjej som blandat svart henna, röd henna, honung och rödvin och fått en väldigt snygg färg. Någon som provat att blanda med bra resultat? Jag vill inte ha röd oranged hår utan mer åt den mörka lila hållet.

http://atalante.blogg.se/2010/march/bajset-jag-har-i-haret.html
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

lissjax

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #14 skrivet: 27 mar-11 kl 18:02 »
Som jag har förstått det så är ren henna inte så farlig utan det är dom tillsatser som används framförallt i svart henna som man ska undvika. Om man litar på wikipedia så står det så där också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Henna

Har färgat min sambos hår några gånger med henna och hon har blivit väldigt nöjd med resultatet. Hennes hår har blivit väldigt bra också, inte det fnöske som blir när man färgar med andra kemikalier.

Hon har blandat själv ren henna med rödvin bl.a. Om någon är intresserad så kan jag be henne lägga in några recept.


Ja, jag vill gärna ha :)
Är inte riktigt mogen för att låta dom grå ta över och mitt hår mår inte bra av alla hårfärgningar.
// Anna
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #15 skrivet: 28 mar-11 kl 14:26 »
Mitt hår blir rejält rött av Lush Caca Marron, men ganska mörkt, ungefär som på bloggen som länkades.

//Lina

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #16 skrivet: 29 mar-11 kl 23:11 »
Har inga exakta mått, utan blandat på en höft.

Ca 150 g rent hennapulver
Ca 1-2dl Rödvin
Ca 1msk Honung
Kokhett vatten

Blandar Henna med kokhett vatten till en väldigt tjock "lera". Lägger i honung och rödvin, blandar väl. Om nödvändigt häller jag på mer kokhett vatten, konsistensen ska vara tjock och klenig, inte rinna. Låter sedan stå ca 2 tim. Om blandningen blivit för tjock under tiden häller jag bara på mer vatten.
Massera in i håret och låt sitta så länge du vill, men minst en tim. Ju längre tid, ju kraftigare färg. Skölj ur med ljummet vatten. Använd EJ schampo!

Man kan variera mängden med rödvin beronde på hur rött hår man vill ha. Rödvinet tar bort en del av kopparfärgen och det röda framträder mer.
Honungen binder färgen till håret.

Lycka till!

Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #17 skrivet: 29 mar-11 kl 23:57 »
Lush Caca Marron
Ingredienser: röd henna (lawsonia inermis), kakaosmör (theobroma cacao), svart henna (indigofera tinctoria), malet kaffe, färskpressad citronjuice (citrus limonum), Irländsk mossa (chondrus crispus), eterisk olja av kryddnejlikeknopp (eugenia caryophyllus), parfym (perfume)*.

* = har pratat med tillverkaren, deras parfym är eteriska oljor löst i alkohol, inte syntetiska parfymer med undantaget av myskdoft.
//Lina

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #18 skrivet: 30 mar-11 kl 00:09 »
Har inga exakta mått, utan blandat på en höft.

Ca 150 g rent hennapulver
Ca 1-2dl Rödvin
Ca 1msk Honung
Kokhett vatten

Blandar Henna med kokhett vatten till en väldigt tjock "lera". Lägger i honung och rödvin, blandar väl. Om nödvändigt häller jag på mer kokhett vatten, konsistensen ska vara tjock och klenig, inte rinna. Låter sedan stå ca 2 tim. Om blandningen blivit för tjock under tiden häller jag bara på mer vatten.
Massera in i håret och låt sitta så länge du vill, men minst en tim. Ju längre tid, ju kraftigare färg. Skölj ur med ljummet vatten. Använd EJ schampo!

Man kan variera mängden med rödvin beronde på hur rött hår man vill ha. Rödvinet tar bort en del av kopparfärgen och det röda framträder mer.
Honungen binder färgen till håret.

Lycka till!

Jag blandar också i lite honung för konsistensens skull men även lite olivolja, ger fin lyster till håret.
Att blanda i vin har jag då aldrig gjort, ska testa! :-) Blir håret rödare av rödvinet alltså?
Jag tvättar alltid håret med vanlig shampoo efteråt, varför skulle man inte göra det?  ???
Why be normal when you can be yourself?

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Naturlig hårfärgning...henna? röd/lila? toning?
« Svar #19 skrivet: 30 mar-11 kl 13:01 »
Jag blandar absolut INTE i honung.. Gjorde et en gång och aldrig mer! Håret blev babymjukt och totalt ohanterligt.... Låg liksom bara platt hur man än gjorde! Utan honung blir håret liksom "fluffigare" och lättare att få volym på. Märker inte heller nån skillnad på färgen om jag har i rödvin eller ej... Blir samma på mig.

Men nu har jag inte hennat på ett tag... Upptäckt ett par grå strån i håret, och vill så gärna ha fler av dem, så då får all färg vänta!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser