Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 50787 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #20 skrivet: 10 jan-11 kl 17:09 »
Hej Patrik. Kan säga att tanken är lockande att vandra omkring med huset på ryggen. Skulle kunna tänka mig att göra det från vår till höst eller liknande. Som det ser ut just nu bor jag i ett hus med kaniner och katter och en massa grejer! Grejerna håller jag på att göra mig av med. Just för att jag inte vill ha så mycket som binder mig i fall jag skulle känna för att dra. Kaninerna kan man äta och det går säkert att hitta någon som vill ta hand om ens katter för ett tag. Det jag vill säga är att jag är intresserad men kanske inte just nu :)
Skulle va kul att sluta upp i fall det är andra som tänker vandra i sommar och vara med i några veckor i alla fall. Sen till nästa vår då kanske jag är redo.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #21 skrivet: 10 jan-11 kl 19:18 »
Jag ska bo i tält fr.o.m februari och ska när våren kommer påbörja en vinterbostad, men har mycket spring i benen och vill försöka ta mej ut på vandring en del till våren och lite mer på sommaren, jag bor just nu på en gård och är uttråkad fast att jag bor vackert och har mycket skoj att göra, men det är det sociala som jag längtar så enormt mycket efter, så jag måste nu göra nåt för att det ska hända nåt, och när jag ser att där finns många som också strävar på för sej själva och saknar andra människor så måste ju bara nåt ske!
Och eftersom det ofta är det sociala som kan vara knepigt att få till bra så hade det varit skoj att träffas, för jag känner iallafall att jag är redo för att verkligen få det att funka.

Och har man väl bara fått ihop ett härligt gäng så behöver ju allt egentligen inte vara så krångligt!
Gå inte och dö förrän du har levt!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bo i skogen
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 21:00 »
Tänkbart
Om man börjar med en helgträff någonstans vid en tjärn eller sjö med humanure-toahinkar och så'nt. Under helgen diskuterar man var nästa läger ska vara och hur länge.

Ett mellanläge skulle kunna vara ett längre lägerliv i ett område kring en eller flera vandringsleder, kanske en månad eller så.

Så småningom kan det bli så att det det finns flera lägerställen som bebos så länge som möjligt under året. Lägren skulle ligga några lätta dagsmarscher från varandra så att man kan byta läger eller bara hälsa på varandra.

Långt in i framtiden hägrar små permanenta övervintringsställen som fyllts under de varma månaderna av bofasta, nomader och andra vandrare. Övervintringsställena behöver inte befolkas av bofasta utan kanske av övervintrare eller andra som vill ha en paus från den övriga verkligheten ett tag eller bara vill prova på offgrid-liv.

Vi, min älskade och våra två döttrar, har spenderat våra senaste två semestrar utomhus i tält och hammock. Vi tänker utveckla vårt uteliv ytterligare i år. Två år sedan sov vi i tält på gårdar. Förra året gjorde vi läger på ett enda ställe vid en sjö där vi experimenterade med trangiaköket. I år verkar det bli ett nytt tält till småtjejerna eftersom deras tält hade problem med kondens. Så de får nog vara försökskaniner för ett nytt lättviktstält i år...

Så ni förstår att vi också, på vårt lilla vis, vill bo i skogen så småningom. ...åtminstone under kortare perioder. 
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #23 skrivet: 10 jan-11 kl 21:19 »
En träff vore trevligt. Frågan är var och när. Antar att du Patrik befinner dig i Skåne. Själv bor jag i Uppland.
Det vore roligt i fall det verkligen blev av och man blev ett gäng.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #24 skrivet: 10 jan-11 kl 21:25 »
Mitt bästa tips är gör't! Om du vill ut och resa men har barn, ta med dom! Det är rätt lätt att få ledigt från skolan en längre tid om man gör upp en plan för undervisningen. Indien 6 månader med småbarn, har gjorts av flera familjer.

Och angående liftning:
Liten ryggsäck, planering! Om man kollar på hitchwiki efter en bra plats så kan man komma fram dygn före den som inte kollar upp platserna. Mat med på liftningen, hålla sig hel och ren, ingen vill ge lift till någon som ser ut smutsig och luktande ut (finns fler tips på hitchwikin).

Tips angående billigt resande:
Kolla upp flygbiljetten nogrannt. Det kan skilja många många tusenlappar. Flyg reguljärt och boka bara första nätternas boende, du kan snoka reda på det billigaste på plats.

Vi kanske borde starta en allmän äventyrstråd istället?
//Lina

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #25 skrivet: 10 jan-11 kl 21:33 »
Bra tips. Men som jag tänker det är nog meningen mer att vara och vandra i skog och mark. Då kan man vara lite smutsig och trasig :)
Så det kanske bara blir nån bussresa inom landet för att man ska komma till samma ställe
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #26 skrivet: 10 jan-11 kl 21:46 »
Jag gillar dina ideér Vattuvarg! Jag har en lägerplats i skogen man skulle kunna träffas på, men skåne är kanske inte så lätt att åka till för alla. Här finns heller ingen sjö inpå vilket kan vara najs så man kan fiska, men här är rätt bra ändå och våren brukar komma tidigare än i övriga sverige. Men jag är öppen för att ta mej till andra platser i Sverige också.

Du får ursäkta Wolfie att jag tar upp plats om detta här, men nu bubblar det på av inspiration och jag ska öppna en tråd om en träff, ville bara kolla intresset.
Gå inte och dö förrän du har levt!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #27 skrivet: 10 jan-11 kl 22:14 »
Vill inte låta pessimistiskt, men?,,,,

Mycket av det ni drar upp gällande "odling/permanenta vinterläger/ved och virkesfångster/jakt" osv, är ju inte
ens i närheten av vad som ryms inom ramarna för allemansrätten (AR).
Därför undrar jag lite nyfiket,,,, hur fixar man då att leva ett "fritt och skogsnomadistiskt (jägar)liv" om
gällande lagar + regler för AR ska följas?.

Förklara gärna.


Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #28 skrivet: 10 jan-11 kl 22:54 »
Jag kan ju bara svara för mej hur jag löst det ang. vinterläger.
Jag har haft lycka att komma i kontakt med en markägare som låter mej bygga en enkel bostad för vinterförhållanden, jag får även ta ved på hans mark och använda en plätt till odling.
Jagar gör jag inte, men brukar fråga jägarna om slaktrester och kan även ibland få inälvor och andra rester när bönderna slaktar sina djur, många äter ju bara köttet idag så överflödet av inälvor och huvud är stort.

På våren-sommaren flyttar jag gärna runt med hemmet och då anpassar jag mej efter varje ny plats beroende på naturtyp. Jag håller också lägret rent och vackert, pratar vänligt med dom markägare jag träffar på och har aldrig stött på några problem, jag tycker snarare att dom flesta blir glada och intresserade. Jag handlar min mat i affärer eller arbeta på nån gård mot mat.

Så jag har nog nått framgång genom att vara flexibel och öppen för andras sätt och leva, jag lever ju inte så här för att jag är bitter mot samhället utan för att det är en livstil som gör mej lycklig :)
Gå inte och dö förrän du har levt!

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Bo i skogen
« Svar #29 skrivet: 11 jan-11 kl 17:36 »
pratar vänligt med dom markägare jag träffar på och har aldrig stött på några problem, jag tycker snarare att dom flesta blir glada och intresserade.
Villket redan genererat en inbjudan hit:
http://www.hastekas.se

Sebastian

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bo i skogen
« Svar #30 skrivet: 13 jan-11 kl 01:09 »
Jag har 4,6 hektar tomt här där jag bor och skulle uppskatta tält och levande människor på detta ställe :D :-*:-*
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #31 skrivet: 13 jan-11 kl 12:38 »
Jag har 4,6 hektar tomt här där jag bor och skulle uppskatta tält och levande människor på detta ställe :D :-*:-*


Var bor du vi kommer :) Kolla in denna tråd vetja http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102924.msg918241#msg918241
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

louice

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #32 skrivet: 13 jan-11 kl 16:15 »
En träff låter lysande :) Vi är på ;D

Jag söker själv nya alternativ, och det är ej det lättaste med två barn och katt  o:)

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #33 skrivet: 13 jan-11 kl 16:26 »
En träff låter lysande :) Vi är på ;D

Jag söker själv nya alternativ, och det är ej det lättaste med två barn och katt  o:)

Katter kan vara svårt att ta med, men barn borde ju funka, vi får kanske skaffa hästar som dom kan åka på :P det mesta går att lösa.
Jag har startat en tråd om en träff och ser nu att även MickeMård har länkat till den, men det skadar inte med lite extra reklam :-[
Gå inte och dö förrän du har levt!

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #34 skrivet: 20 jan-11 kl 02:36 »
Hej hallå.. (wohoo, första inlägget)

Jag går oxå i de här tankarna, eller snarare har börjat tvingats att göra det. Grejen är att jag är lite lätt psyksjuk eller vad man ska säga så jag har sabbat mina högskole studier och tvingats bli sjukskriven. Är satt på studieuppehåll tills nästa höst. Problemet ligger i att jag kommer att hamna mellan stolarna eftersom jag mått så dåligt så jag inte tagit några poäng förra terminen. Just nu får jag bidragsunderstöd från soc, men det försvinner ju när jag börjar plugga igen och CSN kommer jag inte få eftersom jag saknar poäng från terminen innan den det är meningen att jag ska hoppa in i igen efter uppehållet. Att gå tillbaka och jobba inom industrin som jag gjorde innan jag började plugga igen är uteslutet då dör jag hellre.

MAO. Jag riskerar att bli utan försörjning och hemlös. Drömmen om att bo nära; och i naturen har funnits där sedan barnsben. Faktum är att när mamma frågade vad jag ska bli när jag blir stor så svarade jag att jag skulle bo i skogen. Så nu ploppade ju detta alternativet in i huvudet som alternativ. Jag tänker då att jag skulle bo ute nu från mars-april fram till sen hösten då jag förhoppnings vis har tagit igen en del av de poäng jag behöver och kan hoppa på med CSN igen.

Jag har hittat en bra plats som är i princip omöjlig att hitta, med endast en 20 mins cykelväg till plugget. Bygget tänkte jag göra av dubbla pressreningar med mossa i mellan som isolering; sen ytterligare ett lager av tyg-backdrops på insidan som borde absorbera en del fukt och öka isoleringen. Inne i den fyrkantiga pressrenings kuben tänkte jag ha ett vanligt 4-manna tält som "sov-rum". Toalett tänkte jag bara en stock och gräva hål. Jaga tänkte jag väl inte göra. Fiska möjligen då det finns en sjö. Annars tänkte jag mest leva på rotfrukter och konserver. El tänkte jag lösa med 3 seriekopplade bilbatteri och en AC adapter för 220v samt ett elverk på 2000w som jag gräver ner i en håla och använder sporadiskt (naturligtvis med luftgropar för syreintag) Belysning med LED-lampor som drar typ inget. Värme och matlagning tänkte jag sköta med en hemmabyggd kamin av en tunna eller större metall-låda. Hygien tänkte jag sköta i skolans träningslokaler eller på badhuset. Tvätt är det enda jag inte har en lösning för. (byga, konstruera och hitta på lösningar är jag i det närmaste genialisk på så det lär va lugnt.)

Så helt utan pengar tänkte jag juh inte leva. Kommer antagligen behöva minst 1-2000 till mat, bensin och studie-litteratur.
Börjar känna mig rätt pepp på att göra det här faktiskt; bara tanken på det har gett mig mer livs-energi än på länge.

Tycker det vattuvarg skrev var en utomordentligt bra ide. Jag skulle vara väldigt på om det inte är för långt och kostsamt att ta sig dit.

Några synpunkter, något jag missat?

Kommer med update om det blir något av det. Va inte meningen att tråka ut med den långa bakgrunden till det hela men ialf. Ha´t.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #35 skrivet: 20 jan-11 kl 02:44 »
Hej hallå.. (wohoo, första inlägget)

Jag går oxå i de här tankarna, eller snarare har börjat tvingats att göra det. Grejen är att jag är lite lätt psyksjuk eller vad man ska säga så jag har sabbat mina högskole studier och tvingats bli sjukskriven. Är satt på studieuppehåll tills nästa höst. Problemet ligger i att jag kommer att hamna mellan stolarna eftersom jag mått så dåligt så jag inte tagit några poäng förra terminen. Just nu får jag bidragsunderstöd från soc, men det försvinner ju när jag börjar plugga igen och CSN kommer jag inte få eftersom jag saknar poäng från terminen innan den det är meningen att jag ska hoppa in i igen efter uppehållet. Att gå tillbaka och jobba inom industrin som jag gjorde innan jag började plugga igen är uteslutet då dör jag hellre.

MAO. Jag riskerar att bli utan försörjning och hemlös. Drömmen om att bo nära; och i naturen har funnits där sedan barnsben. Faktum är att när mamma frågade vad jag ska bli när jag blir stor så svarade jag att jag skulle bo i skogen. Så nu ploppade ju detta alternativet in i huvudet som alternativ. Jag tänker då att jag skulle bo ute nu från mars-april fram till sen hösten då jag förhoppnings vis har tagit igen en del av de poäng jag behöver och kan hoppa på med CSN igen.

Jag har hittat en bra plats som är i princip omöjlig att hitta, med endast en 20 mins cykelväg till plugget. Bygget tänkte jag göra av dubbla pressreningar med mossa i mellan som isolering; sen ytterligare ett lager av tyg-backdrops på insidan som borde absorbera en del fukt och öka isoleringen. Inne i den fyrkantiga pressrenings kuben tänkte jag ha ett vanligt 4-manna tält som "sov-rum". Toalett tänkte jag bara en stock och gräva hål. Jaga tänkte jag väl inte göra. Fiska möjligen då det finns en sjö. Annars tänkte jag mest leva på rotfrukter och konserver. El tänkte jag lösa med 3 seriekopplade bilbatteri och en AC adapter för 220v samt ett elverk på 2000w som jag gräver ner i en håla och använder sporadiskt (naturligtvis med luftgropar för syreintag) Belysning med LED-lampor som drar typ inget. Värme och matlagning tänkte jag sköta med en hemmabyggd kamin av en tunna eller större metall-låda. Hygien tänkte jag sköta i skolans träningslokaler eller på badhuset. Tvätt är det enda jag inte har en lösning för. (byga, konstruera och hitta på lösningar är jag i det närmaste genialisk på så det lär va lugnt.)

Så helt utan pengar tänkte jag juh inte leva. Kommer antagligen behöva minst 1-2000 till mat, bensin och studie-litteratur.
Börjar känna mig rätt pepp på att göra det här faktiskt; bara tanken på det har gett mig mer livs-energi än på länge.

Tycker det vattuvarg skrev var en utomordentligt bra ide. Jag skulle vara väldigt på om det inte är för långt och kostsamt att ta sig dit.

Några synpunkter, något jag missat?

Kommer med update om det blir något av det. Va inte meningen att tråka ut med den långa bakgrunden till det hela men ialf. Ha´t.

Varit med om samma som du, studieavbrott för att jag mådde för kasst.
Bytte stad, började jobba med att städa, mådde dåligt som fan, ville mest bara dö, insåg att jag måste göra något åt det, hittade världens mysigaste kollektiv, vi dumpstrade på heltid, bytte jobb, jag gjorde ett hemsidesuppdrag, sen for jag ut och reste för pengarna i ett halvår. Funderade över livet, universum och allting. Kom tillbaks till Sverige och det enda jag visste var att jag ville vara med min kärlek, i Kiruna.

Nu är jag på studietåget igen, studerar på distans, det känns jättebra. Jobbar extra.

Det jag vill ha sagt är:
Kanske du ska göra något annat, tills du hittar motivationen. Skaffa ett skitjobb. Är det tråkigt, håll ut iaf 3 månader och byt till något annat sen. Försök spara pengar. När du sen är skitless så jobba mindre, plugga fluffkurser på distans för att kunna få csn igen, get back in business =)!
//Lina

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #36 skrivet: 20 jan-11 kl 03:03 »
Tack för ditt svar skiesabove =)

Jo, visst det går ju. Grejen är att jag redan gjort det i drygt 10 år, är 31år nu och det känns som att hoppa runt hela landet mellan olika strö/skitjobbs-fasen är förbi. Sen vill jag verkligen bli det jag pluggar till (socionom) och få en fast punkt (har bott på 6 olika orter sen 2000). Fluffa runt på kurser funkar inte heller då jag redan lagt 3 terminer på andra studier innan jag började med detta. Resa till andra sidan jorden för att hitta mig själv behöver jag nog inte heller. Eg. vill jag bara bil klar med det jag skulle ha gjort nu så att livet jag drömmer om med ett litet halv-självförsörjande torp på landet med den jag förhoppningsvis hittar och älskar kan börja. Känner att klockan tickar, och DNA-molekylerna flåsar mig i nacken för repreducering oxå.
« Senast ändrad: 20 jan-11 kl 03:08 av synaptikk »
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #37 skrivet: 21 jan-11 kl 20:02 »
Men hur många poäng har du kvar till att du får CSN igen då?

Kan du inte läsa ämneskurser på halvtid?

Om du verkligen är motiverad så kan det ju hända att CSN gör ett undantag, speciellt om du får en rekommendation från din skola.
//Lina

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bo i skogen
« Svar #38 skrivet: 21 jan-11 kl 20:43 »
Synpunkter...


:
Jag tänker då att jag skulle bo ute nu från mars-april fram till sen hösten då jag förhoppnings vis har tagit igen en del av de poäng jag behöver och kan hoppa på med CSN igen.

Jag har hittat en bra plats som är i princip omöjlig att hitta, med endast en 20 mins cykelväg till plugget. Bygget tänkte jag göra av dubbla pressreningar med mossa i mellan som isolering; sen ytterligare ett lager av tyg-backdrops på insidan som borde absorbera en del fukt och öka isoleringen. Inne i den fyrkantiga pressrenings kuben tänkte jag ha ett vanligt 4-manna tält som "sov-rum". Toalett tänkte jag bara en stock och gräva hål. Jaga tänkte jag väl inte göra. Fiska möjligen då det finns en sjö. Annars tänkte jag mest leva på rotfrukter och konserver. El tänkte jag lösa med 3 seriekopplade bilbatteri och en AC adapter för 220v samt ett elverk på 2000w som jag gräver ner i en håla och använder sporadiskt (naturligtvis med luftgropar för syreintag) Belysning med LED-lampor som drar typ inget. Värme och matlagning tänkte jag sköta med en hemmabyggd kamin av en tunna eller större metall-låda. Hygien tänkte jag sköta i skolans träningslokaler eller på badhuset. Tvätt är det enda jag inte har en lösning för. (byga, konstruera och hitta på lösningar är jag i det närmaste genialisk på så det lär va lugnt.)
:
Några synpunkter, något jag missat?

Vore det inte bättre att skapa en lättviktigare lösning? Ditt tänkta boende kommer antagligen att skydda dig bättre än ett tält eller en friluftshängmatta skulle göra, men det innebär också en hel del extraarbete för dig. Rent tekniskt kan du hålla dig varm och torr på enklare sätt om du tänker mer i friluftsbanor. Du behöver inte värma upp en hel bostad när det bara är du som person som behöver vara varm. Och skulle du hitta en bättre plats så kan du enklare flytta ditt temporära hem dit.

Hur mycket elektricitet behöver du och till vad? Kan du klara dig med 12 volt istället för 220?

Några få plagg går att handtvätta rätt fort i ett handfat, hink eller bunke. ...och att torka på tvättlina. Om du väljer kläder av rätt material så torkar de fort.

Börja bygg dig en liten raketkamin (rocket stove) av plåt nu. Och skaffa eller hamra till en wok.

Lär dig dumpstra.


Till sist det ärligaste rådet: Kom ihåg att jag aldrig gjort någonting i stil med det du tänker göra. Måste ens du göra det? Finns det andra alternativ än att flytta ut i skogen just nu? Kan du sova över ett par nätter hos en eller annan kompis om det kniper?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #39 skrivet: 23 jan-11 kl 03:18 »
Jag behöver el till LED-elysning; Klarar sig säkert år om bara de gick på bilbatteri. Annars behöver jag för Mobil och Laptop. Laptoppen kan juh ladda när jag är i skolan mest. Den har driftstid på 6-8h så borde klara mig rätt bra på det. Transistorradio kan jag köra med vanliga AA. Sen hade jag juh velat smälla på feting stereon då och då eftersom musik är mitt liv mångt och mycket. =P

Flytta runt baland vänner är rätt uteslutet eftersom jag mått progresivt sämre sednan jug flyttat hit och isolerat mig i mer och mer... har typ inga vänner, dessutom är det en mindre håla såå folk är nog inte så öppna för sådant. Hade jag bott kvar i gbg eller Malmö hade det nog funkat.

Dupstrat har jag gjort en del; ej efter mat dock utan bara efter möbler och tyg... men det är väl lite samma där, kanske finns något enstaka ställe, men det är en mindre stad så nog lite svårare än i typ gbg.

Tack för din input.

PS: försökte riva uppsägningen av min lägenhet så jag kunde bokvar här ialf till augsti kanske när de blir tivingade att kasta ut mig, men det visade sig att de måste göra en ny kontraktsomprövning innan jag får tillbaks kontraktet och eftersom jag varit seg med lite betalningar och sånt så finns det en viss chans att de river kontraktet fast jag vill ha tillbax det... Det sura är att det är det kommunala bolaget och de är typ helt dominerande på fastigheter i kommunen så det kommer bli typ omöjligt att få något annat oxå.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser