Dela detta:

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Meka / SV: Felsökning bromsljus
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Idag kl. 22:50 »
Finns det inte någon sajt där så gott som alla Volvos gröna häften är inscannade och utlagda? Jag har för mig att för de sista årsmodellerna av 240 gavs det inte ut några kompletta verkstadshandböcker utan bara häften som beskriver aktuell årsmodells nyheter och ändringar. Jag tror jag kan ha tillgång till ett par sådana häften från början/mitten av 80-talet.

När det gäller innertaket så var ju det ett uppspänt innertak av mjuk plast eller väv på tidiga 240, och det är säkert det utförandet som beskrivs i Haynesboken. Någon gång på 80-talet blev det istället ett formgjutet "hårt" innertak, som säkert sitter fast på något helt annat sätt än det gamla.
2
Meka / SV: Val av svets, the newer ending question...
« Senaste inlägg av torbjorn skrivet Idag kl. 22:46 »
Jag tror det går att göra en enfas likriktare mjukare med nån sorts filter, har läst om sådant... Jag tror amerikanarna som är 3-fas handikappade måste ha använt sådana designer på sina kvalitétssvetsar från 80 talet och dylikt, annars måste ju amerikanarna ha helt legat bakom vad gäller bra svetsar tills inverter tekniken blev mogen.

På verkstäder, industrier och ute på landet finns alltid trefas även i USA.  208/120 och 480/277 V är de vanligaste spänningarna.
I bostäder i stadsmiljö varierar det mellan olika delstater.  På en del håll har man 240/120 V enfas treledarsystem, på andra håll 208/120 V trefas. Spänningarna har krupit upp med åren precis som här, 110-115-117-120 V.
Frekvensen är vad jag vet 60 Hz överallt i USA numera. För länge sedan hade Californien 50 Hz, och här och var i "rostbältet" vid östkusten förekom 25 Hz.

Det kan vara så att det är lättare att få en enfas-MIG att gå bra vid 60 Hz än vid 50 Hz.
3
Odlingsrelaterat finnes / SV: Växthus nedplockat
« Senaste inlägg av Mattias skrivet Idag kl. 22:28 »
Finns det kvar?

Postat med Alternativ.nu´s app

4
Meka / SV: Felsökning bromsljus
« Senaste inlägg av Tännlappen skrivet Idag kl. 21:39 »
Detta stämmer för bakljuslampans (den nedersta lampan) ena sladdanslutning, jag tror den som ska funka som bromsljus. De översta lamporna, som är bromsljus eller dimbakljus, har lila sladd t.v. och lila-vit t.h. Jag hittar inte detta i kopplingsschemat. Det borde vara gul-grå resp gul där också.

Jag testade detta på baklysena, både med testlampa och med enbart sladd utan lampa. På den vänstra sidan -där bromljuset i baklyset inte funkar- hände ingenting. På den högra slutade bromsljuset att funka. Testlampan lyste inte på någondera sidan.

Verkar som dom översta lamporna är ditt dimbakljus...På schemat har dom bara ritat ut det på den ena sidan då lila sladd,du kanske har dim på andra sidan med.....Längst ner har du en dubbellampa,kikar du i lampan finns det två trådar i den...ena tråden för bakljuset den andra för bromsljuset... På din instrumentpanel borde det finnas en dimknapp... Nu vet man inte vad du gjorde med enbart sladden eftersom det blev svart,kanske kolla säkringen.... Har du gjort rätt med testlampan så gå till kontaktstycket och mät på den gula sladden där för att se om testlampan lyser..
5
Höns finnes / SV: Åsbotupp finnes i Björkhagen/Kärrtorp
« Senaste inlägg av Eko-Jenny skrivet Idag kl. 21:18 »
Ja tuppen finns kvar! Välkommen att hämta honom.
6
Fordonsdrift / SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Senaste inlägg av Skogsvilde skrivet Idag kl. 20:38 »
Jag klår faktiskt farthållaren på min nya bil på vägen till jobbet,4.6 mot 4.7. En backig histora till väg som jag kan utan och innan. Programmet i fartisen utnyttjar inte bilen mycket trevliga egenskap att strypa bensinen blixtsnabbt när man släpper gasen helt till fullo utan ligger och smågasar när den lika gärna kunde släppa i nedförsbackar. Den gasar den naturligtvis upp mycket mer optimalt än jag kan, men det blir iallafall en liten skillnad.

En adaptiv farthållare kan man inte slå som människa.
Den vet alltid var bilen befinner sig, den ökar farten en aning inför vart motlut för att bygga turbotrycket, när den närmar sig krönet så lättar den på gasen, den kopplar ur i medluten och låter bilen rulla ut maximalt.
För att se om det finns en dylik lösning i en bil så har du två knappar till att styra det, en som du sätter din cruisehastighet och en som sätter toleranserna.

Jäkligt irriterande innan man lärt sig att åka med den.  Den modell på farthållare som är absolut vanligast i dag är en som hela tiden vill hålla inställd hastighet oavsett de yttre förutsättningarna.
7
Fordonsdrift / SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Senaste inlägg av Lena III skrivet Idag kl. 20:29 »
Vill man verkligen få ner sin bränsleförbrukning så är en bil med adaptiv farthållare det mest optimala.

Jag klår faktiskt farthållaren på min nya bil på vägen till jobbet,4.6 mot 4.7. En backig histora till väg som jag kan utan och innan. Programmet i fartisen utnyttjar inte bilen mycket trevliga egenskap att strypa bensinen blixtsnabbt när man släpper gasen helt till fullo utan ligger och smågasar när den lika gärna kunde släppa i nedförsbackar. Den gasar den naturligtvis upp mycket mer optimalt än jag kan, men det blir iallafall en liten skillnad.
8
Mark finnes / SV: Mark med enkelt boende utlånas i mellanskåne
« Senaste inlägg av lax skrivet Idag kl. 20:28 »
 "rädda världen", "lära av varandra". Stora ord av en som inte ens visste hur man slår ner en stängselstolpe utan att mosa sönder den. Den som inte känner den här bluffen kan tro att hon har någon som helst kunskap att komma med.
9
Utfodring av getter / SV: Bortstött getkilling
« Senaste inlägg av skräptanten skrivet Idag kl. 20:25 »
Låter bra :D ! Då ska du se att hon snart blivit så pigg (och kaxig) att hon kan sköta sitt ätande själv på mamma!
10
Fårsjukdomar & skador / SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Senaste inlägg av skräptanten skrivet Idag kl. 20:23 »
Då har man lärt sig något nytt :) !
De fall jag känner till av getter som blivit liggandes med kalkbrist har varit killningsförlamning, alltså efter de har fött. Själv har jag hittills inte haft något fall av kalkbrist i min besättning.

Men just den här tackan undrar jag om det inte är något parasitrelaterat (om det nu inte är kalkbrist, då). Det är ju säsong nu på vårkanten, och att hon är mager kan tyda på det.
Sidor: [1] 2 ... 10

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser