Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fristående växthus eller väggmonterat?  (läst 5223 gånger)

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
Fristående växthus eller väggmonterat?
« skrivet: 21 feb-17 kl 15:52 »
Jag är i valet och kvalet nu när jag ska bygga växthus. Kan ni inte ge mig era för- och nackdelar med fristående växthus resp. väggmonterade? ??? Jag lutar åt fristående men det beror mest på att jag oroar mig för om väggen man monterar mot riskerar ta skada? Fukt/värme etc? Min spontana tanke är att jag sparar lite jobb med ett väggmonterat, och att det inte kommer bli lika hett som ett växthus med fyra glasväggar..

(val av glas/kanalplast, material, stomme och grund lämnar vi utanför denna tråden - tack)
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-17 kl 16:01 »
Man får bygga ett väggmonterat växthus på upp till 15 kvm och ett fristående växthus på upp till 25 kvm utan bygglov

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-17 kl 19:14 »
Är inte så haj på för- och nackdelar med alternativen men som du skriver i början skulle jag vara betänksam hur fasaden mår av fukt och värme.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-17 kl 19:41 »
Petter har mot vägg om ja int missminner mig  :D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #4 skrivet: 20 mar-17 kl 08:36 »
Man får bygga ett väggmonterat växthus på upp till 15 kvm och ett fristående växthus på upp till 25 kvm utan bygglov

Det är iofs en fördel, men 25 kvm kommer det aldrig bli tal om ändå ;)
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #5 skrivet: 20 mar-17 kl 08:36 »
Är inte så haj på för- och nackdelar med alternativen men som du skriver i början skulle jag vara betänksam hur fasaden mår av fukt och värme.

Precis min tanke!
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

andtol

  • Gäst
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #6 skrivet: 20 mar-17 kl 10:22 »
Ett fristående växthus kan du ställa var du vill. Det är en stor fördel.

Är det inte så stort kan du dessutom flytta det.

Har du ont om plats på tomten kanske du vill ha det nära husväggen, eller t o m sammanbyggt med huset.

Fuktproblem är inte så farligt i ett växthus men det är klart man får hålla koll och ev öka ventilationen efter hand om man märker att det blir väldigt fuktigt. Det är ju många som byggt altaner mot huset och det är inte speciellt stor skillnad.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #7 skrivet: 20 mar-17 kl 10:52 »
Det är iofs en fördel, men 25 kvm kommer det aldrig bli tal om ändå ;)

Det vanligaste problemet många upplever med sitt första växthus (oavsett om de köpt det eller byggt det) är att det är alltför litet! I ett litet växthus blir det både varmare och mera fuktigt än i ett större västhus, och det blir större temperaturskillnader.

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #8 skrivet: 20 mar-17 kl 16:00 »
Vi har ett väggväxthus som fanns här när vi köpte gården Det står inte optimalt, lite bakom ett äppelträd. Hade det haft glasvägg i bakkant också så hade ljusinsläppet kunnat bli Ok men  eftersom jag har höga tomater i växthuset så blir det lite för mörkt för växterna in vid väggen. Så mit råd är att fundera på hur ljusinsläppet är innan du bestämmmer dig.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #9 skrivet: 20 mar-17 kl 17:20 »
Jag har tre växthus,ett mindre på 5m2 väggmonterat mot huset,ett större 20m2 monterat mot ena långsidan på uthuset/verkstaden och ett fristående på 5m2.
Det fristående är för litet och används knappt längre,det blir för varmt och svårt att sköta växter,det byggdes egentligen till tomathus.
Det stora används som kallhus och används till fröuppdragning och perennaodling sommartid,vintern står det tomt.
det lilla väggmonterade används som övervintringshus till pelargoner o lite annat och sommartid till tomater,just nu står det tomatplantor på drivning likaså dahlior o lite andra utplanteringsväxter.

Min erfarenhet är att skall du ha ett fristående krävs lite storlek för att få ett drägligt klimat i det.Mitt stora väggmonterade har tidig vår o senhöst fortfarande ett bra klimat,har precis dragit igång det men utan sol är det fortfarande för kallt. sommartid står båda gavlarna öppna annars blir det för varmt .östersidan ligger mot uthuset så jag missar morgonsolen.
Om huset tar skada av ett väggmonterat växthus beror ju på hur huset är konstruerat.Mitt hus är ett timmerhus och har inga problem med lite förhöjda fuktvärden under perioder.Fördelen är också att lite spillvärme från huset värmer på vintern och likaså både tidig vår o höst hjälper växthuset till med att hålla husväggen varm genom solvärmen.
det ligger i söder/västerläge.

moderna hus har ju luftspalter monterade bakom fasaden och att fukt från växthuset skulle dra in i väggkonstruktionen är mindre troligt.Fukthalten i växthuset varierar dessutom över tid och ett regnväder mot fasaden brukar ge större fukthalter i yttermaterialet på fasaden än vad lite varmluft ger.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #10 skrivet: 20 mar-17 kl 21:05 »
Jag har ett växthus "på gång" som delvis blir mot en ladugårdsvägg.
Min plan är att glasa även in mot väggen för att inte riskera fuktskador.
Tar fönsterna slut får det bli lite formplyfa. Luftspalt närmast väggen.
Förlorar nog lite värme men blir till
slut av med alla gamla fönster som står i vägen.
Nån som provat en sån "hybrid" ?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #11 skrivet: 20 mar-17 kl 23:14 »
 Har själv tankar att bygga ett växthus och kommit fram till att det blir mot huset.

 * står stadigt mot vind'
 * kan få värme (vattenburet) från fastigheten.
 * håller värmen (tegelvägg)

 Nackdelar skulle då vara att det står permanent och mindre ljus.
Ser ingen fara med fukt då väggen är obehandlad puts på tegel (stående med förbindelse stenar)
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #12 skrivet: 27 mar-17 kl 16:23 »
Jag har ett växthus "på gång" som delvis blir mot en ladugårdsvägg.
Min plan är att glasa även in mot väggen för att inte riskera fuktskador.
Tar fönsterna slut får det bli lite formplyfa. Luftspalt närmast väggen.
Förlorar nog lite värme men blir till
slut av med alla gamla fönster som står i vägen.
Nån som provat en sån "hybrid" ?

Är det inte risk att det blir kondens i mellanrummet som i sin tur blir kvar och riskerar fuktskador?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #13 skrivet: 28 mar-17 kl 00:10 »
Om man gör ett slutet mellanrum så blir det nog mer problem.
Men jag tänkte ha det öppet uppåt med fönsterbläck en bit ovanför.
Är redan fönster längs 3/4 av den fasaden på "andra våningen".
Det är en isolerad vägg innanför som jag vill skydda.

andtol

  • Gäst
SV: Fristående växthus eller väggmonterat?
« Svar #14 skrivet: 28 mar-17 kl 08:58 »
Om man gör ett slutet mellanrum så blir det nog mer problem.
Men jag tänkte ha det öppet uppåt med fönsterbläck en bit ovanför.
Är redan fönster längs 3/4 av den fasaden på "andra våningen".
Det är en isolerad vägg innanför som jag vill skydda.

Såna här projekt kräver nästan en egen tråd och bilder! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser